Sällan jag hittar skruv på gatan men jag brukar ha lite koll på arbetsplatsen när hantverkare varit i farten för dom brukar släppa grejer där dom står och går vilket ofta orsakat punktering på bilar.
 
Lösa skruvar hittar jag oftast i arbetet. För det mesta är det en kund eller leverantör som har en skruv lös.

Jag har slutat försöka åtgärda problemet, det tar för mycket energi.
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
whork whork skrev:
Gjorde ett experiment med mina två barn för nåt år sen, gav dom varsin påse och satte på dom vinylhandskar när vi skulle gå hem från förskolan. 800 meters promenadväg.

Det resulterade i över 200 fimpar, yoghurtbägare, stanniol från ciggpaket, mjukplast, flera batterier (?!), pappersbitar, pant för 4-5 kronor och mängder av annat skit.

När vi kom hem la vi ut allt på ett bord (utom fimparna, dom gick direkt i soptunnan) och kollade upp hur lång tid det skulle ta för naturen att bryta ner alltihop. Dom fick lite perspektiv där
Vilken bra ide! Jag ska utrusta mina 5 barnbarn med gummihanskar och var sin påse och gå på skräpplockjakt. Vi kan göra detta till en liten tävling ( man måste tyvärr motivera den riktigt unga generationen). Även i min lilla fiskeby finns tyvärr en hel del skräp.
 
yonna yonna skrev:
Vilken bra ide! Jag ska utrusta mina 5 barnbarn med gummihanskar och var sin påse och gå på skräpplockjakt. Vi kan göra detta till en liten tävling ( man måste tyvärr motivera den riktigt unga generationen). Även i min lilla fiskeby finns tyvärr en hel del skräp.
Dom har skräpplockarveckor på barnens förskola och är grön-flagg-certifierade, så det var dom som kom med idén. Kul med medvetna barn dock, här källsorteras det nitiskt nu.. :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Å åk-lagarn skrev:
Sällan jag hittar skruv på gatan men jag brukar ha lite koll på arbetsplatsen när hantverkare varit i farten
Jo, men vi är ju många som har en skruv lös numera.
Kanske undertecknad också, det får ni andra bedöma :confused:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
N
Har råkat ut för punktering p.g.a. skruv i däcket så ser jag någon skruv eller annat vasst plockar jag upp det och slänger i närmaste soptunna.
 
  • Gilla
åk-lagarn och 1 till
  • Laddar…
Tappade skruvar ställer till det nåt bedrövligt. Nyinstallation av ventilation på jobbet, 3 bilar fick punktering på en vecka.... Monteringsskruvar funkar lika bra som fotanglar. Eller dåligt då...
Plockar upp, mer på landet än i stan, burkar i stan får ligga tills pantfolket tar dom, men korna på landet ska inte ha nåt annat i sig än det naturliga.
 
  • Gilla
åk-lagarn och 2 till
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Tappade skruvar ställer till det nåt bedrövligt. Nyinstallation av ventilation på jobbet, 3 bilar fick punktering på en vecka.... Monteringsskruvar funkar lika bra som fotanglar. Eller dåligt då...
Plockar upp, mer på landet än i stan, burkar i stan får ligga tills pantfolket tar dom, men korna på landet ska inte ha nåt annat i sig än det naturliga.

Just det ja montage skruv heter det som eländiga hantverkare tappar omkring sig, varför i helvete plockar dom ej upp dessa? Borde ligga i upphandling som en kvalitetsnorm.
 
Å åk-lagarn skrev:
Just det ja montage skruv heter det som eländiga hantverkare tappar omkring sig, varför i helvete plockar dom ej upp dessa? Borde ligga i upphandling som en kvalitetsnorm.
Det verkar som att snickare och elektriker inte ser det som en del av sitt fina jobb att plocka upp en tappad skruv / spik eller en bit eltråd.
 
  • Gilla
åk-lagarn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, men vi är ju många som har en skruv lös numera.
Kanske undertecknad också, det får ni andra bedöma :confused:
En? ;)
 
mexitegel mexitegel skrev:
En? ;)
OK, några då.
Va muttrar du om själv förresten :)
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag plockar upp all skit jag hittar längs vägkanterna på mina promenader.
Skruv, spik, plaströr, plastplåsar, tomburkar osv.
Inget av detta skall ligga och driva, och kanske hamna i bondens "traktorägg" och ta livet av en ko eller kalv.
[länk]

Fattar ni? 5000 kor dör av detta slarv som vi utsätter dem för :mad::mad:
Jag är också en hamster ibland till hustruns förtret. Alltid skruvar, brickor mm i fickorna (tvätten). Har även funnit 1 skruv ssmt en 8 mm bult. I däcken med följd att däcken blev tomma på luft, men bara längst ned. ☺️
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har undrat länge varför det inte går att konstruera cigarettfilter som förstör sig själva med hjälp av regn och sol. Då skulle man slippa se dem. Det är ju inte hela problemet, för nikotinet lär ju vara kvar och kanske t o m komma ut i naturen fortare, om filtret löser upp sig.

On topic: jag tar upp skruven och sparar den, om den inte är alltför rostig. Får väl börja ta hem och skrota dem som är rostiga så de inte hamnar i ett bildäck.

whork whork skrev:
Hemskt nog tror jag att det är fåglar som flyttar runt väldigt mycket fimpar. Landar, plockar upp vad dom tror är en larv, flyger upp och börjar svälja men inser att det är nåt helt annat och släpper den igen. Det tar upp till 100 år för en fimp att brytas ner, men det otäcka är att det sitter kvar tillräckligt med nikotin och annan skit i fimpen för att dom faktiskt ska klassas som rätt giftiga. Nu är mina barn stora nog för att förstå att man inte ska pilla på dom i onödan men ja, otäckt i vilket fall.

Jag har också fått punka på grund av en skruv som satt sig i däcket, det var där mitt maniska plockande började :p
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Oftast är det däcken på servicekärran som hittar av skruvarna, så dom brukar få hänga med på däckverkstan där dom lagar punkan och kastar skruvfan i metallåtervinningen.

Själv har jag så många lösa skruvar att det skulle räcka för en veckas fabriksproduktion :rofl:
 
Sparkar undan från gatan. Ingen vill ha den i däcket.

Jag återanvänder aldrig använd skruv (undantag riktigt grova dimensioner och metallskruv), det är inte värt besväret med sönderkörda skallar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.