Hej!
Testa att fukta, jag blötte på en skiva "lagom mycket"
samt satte det i spänn och lät den torka. Sen passade den min böjda innervägg perfekt. Gips blir ju som bekant bara en sörja om man blöter för mycket så lagom är bäst.
Det kostar ju inte så mycket att göra ett försök med någon spillbit.
 
Jag var på NordBygg mässan tidigare och där visade de en vägg skiva i samma tjocklek och form som en gipsskiva men som gick (utan behandling) att böja i nästan 360*.
Skivan bestod av någon typ av cement och styrofom kulor. Dessa var även förbehandlade med fuktspärrr.
Jag tror att tillverkaren heter Ivarson eller något liknande.

Kgc hade som sagt sina LUX Byggskivor.
Dessa görs så att man tar en styrofom skiva som man böjer i en hemmagjord form (plywood) och böjer den (troligen med värme) och sedan så lägger man på glasfiberväv och spacklar på detta. sedan bara att sätta upp. går även att få färdig böjda och behandlade.
http://www.kgcverktyg.se/

Funderar själv på att bygga nån häftig badrums möbel med detta
 
jag har nu fått tips om att man murar upp detta med gipsbruk ganska enkelt, någon som har testat den idén?
 
Sweli skrev:
Det finns ett cementrör som man kan använda för att göra "runda" duschkabiner men de väger jätte mycket.
Vi använde cementrör. Oerfarna, men med massor av idéer. Och energi. Först sågades lagom öppning i ett antal ringar varefter de släpades/rullades in i badrummet för montering (uppför sju trappsteg, maken kände sig som en Superman). När första ringen var på plats i nischen insåg vi att en tub skulle bli väl instängd. Vi byggde en hylla mellan ringen och de tre väggarna i nischen och fick bra avlastningsyta för diversa flaskor och burkar. Och maken fick plats för att spänna sina breda axlar...

Den ringen som inte hann få en öppning, användes sedanmera till att packa jorden till den nya gräsmattan.

Resten låg utspridda i trädgården ett antal år, definitivt inte som dekorationer.

Och hur vi konstruerade den välvda inbyggnadsfronten till hörnbadkaret eller fick bastuväggen bli rund är berättelser för sig. Ni förstår att badrummet inkl bastu tog 6 månader att bygga - på heltid. Ibland önskar man att forum som denna hade funnits redan då...
 
Jasså... jag länkade mig till den här tråden från "badavdelningen", men kök och bad har ju hört ihop förrut. Blev överraskad när mitt inlägg dök upp bland köksgolv och rostfria vitvaror.

Nybörjare, ni vet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.