Hej,

Har rivit en hel del i huset för att bygga ett biorum.
Bastu, dusch samt förråd har fått ge vika. Men nu är där såklart olika material och golvhöjder :)

Det är betongplatta, 1 plans hus. I en ganska stor del av utrymmet är det trägolv och någon form av plastmatta under.
Det finns även rent betonggolv, sedan annan yta där det är gammal dusch plastmatta.
Bifogar en bild som visar på de olika underlagen.
Det verkar vara torrt och fint överallt!
Sedan är det ju "spår" i betongen där reglar ligger. De får jag väl krafsa ur och hälla cement i.

Höjdskillnaden är nog i storleken 1-2cm förutom i duschutrymmet där det nog ligger runt 3cm.
Jag tänker plombera avloppet och det skall döljas, men kunna plockas fram i framtiden om behovet i familjen ökar (ex genom en duschkabin).

Min enkla tanke är att i alla utrymmen där inte är trägolv så sätter jag små distanser och ikeas billigaste golv.
Att det är olika material spelar ingen roll för att jag ska ändå ha heltäckningsmatta som kommer dölja allt.

Några tankar på hur ni hade gjort?
 
  • Renoveringsarbete visande olika golvunderlag, träpanel, och rivet material i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade aldrig sparat ett gram av trä eller plast i en sån källare, hade rivit ut rubbet och flytit över allt sen och lagt ventilerad matta typ nålfilt eller så.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hade aldrig sparat ett gram av trä eller plast i en sån källare, hade rivit ut rubbet och flytit över allt sen och lagt ventilerad matta typ nålfilt eller så.
Det är ingen källare! Då hade jag nog tänkt annorlunda. Att flytspackla ut allt är väl ganska dyrt? Det är ändå nästan 40kvm vi snackar om.
Huset är ju från 70 talet så om det vore något fuktproblem så borde jag ha sett det nu när jag rivit allt :)
 
Visst kostar det några tusen men du får ju samma material under golvet överallt och ett jämnare golv, men är det ett tillfälligt bygge så kan du ju köra på som du tänkt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Visst kostar det några tusen men du får ju samma material under golvet överallt och ett jämnare golv, men är det ett tillfälligt bygge så kan du ju köra på som du tänkt.
Jag tackar för ditt tips! Jag överväger såklart alla för/nackdelar så jag tar verkligen in det du säger.
 
Hmm. Jag skulle välja utifrån sannolikheten för att jag behöver bygga duschutrymme om några år. Om ja, skulle jag kanske bara riva ut allt löst och slänga ut en nålfiltsmatta ovanpå allting och strunta i nivåskillnaderna. Men annars göra det ordentligt. Riva ut allt mer till betongplattan, flyt upp för att jämna ut skillnader, sedan golv ovanpå det. Materialval och utförande beror på fuktkvot i betongen.
 
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hmm. Jag skulle välja utifrån sannolikheten för att jag behöver bygga duschutrymme om några år. Om ja, skulle jag kanske bara riva ut allt löst och slänga ut en nålfiltsmatta ovanpå allting och strunta i nivåskillnaderna. Men annars göra det ordentligt. Riva ut allt mer till betongplattan, flyt upp för att jämna ut skillnader, sedan golv ovanpå det. Materialval och utförande beror på fuktkvot i betongen.
bra tips, du är också inne på att göra det "ordentligt" :)

Jag funderade på om jag kan lägga ett lager cement. men det var visst stor risk att det spricker för att det blir så tunt. Men det är nog mest estetiskt om jag ändå har heltäckningsmatta ovanpå eller ett billigt ikea golv så syns ju inte sprickorna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade hällt på 40 säckar Megaplan.
Vi flytspacklade våra golv, ca90 kvm för att bli av med nivåskillnader och ojämnheter, blev väldigt bra.
[länk]
Absolut det bästa förmodligen. Men till det facila priset av 4800kr exkl verktyg ;)

Såg nu att trägolvet som ligger där har en heltäckningsmatta med gummisida under sig (!).
Känns spontant att jag i alla fall river ut golvet ner till betongen just nu.
Kanske inte behöver flytspackla hela utrymmet om jag har tur :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Man blir förvånad hur mycket ojämnheter i underlaget känns igenom. Efter du rivit ut allt kolla hur jämr det är och slipa eller flytspackla det jämnt
 
  • Gilla
Sintei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.