Sen jag köpte hus så har snart sagt allt man gör stora inslag av tunga lyft, ibland t.o.m. omöjliga lyft.

Exempel:
- Big bags med löv som ska lyftas på ett släp och sen lyftas och tömmas i container på ÅVC
- Pall med betongsäckar eller marksten som står fel och bara kan flyttas säck för säck eller sten för sten
- Big bag med makadam som blev över och nu står ivägen
- Stora stenar i jorden när man gräver en rabatt
- Pärlspont som brädgården har packat i ett enda paket som väger 180 kg

Mina enda knep just nu är handskar och skottkärra, kanske någon hävstång ibland, vilket räcker ganska kort. Saknar tyvärr plats för traktor, minigrävare osv. Jag drömmer om revolutionerande lösningar - pallyft med terrängdäck för trädgården, handdriven kran för att lyfta och lasta big bags, magiska lyftbälten eller så...

Vad är era bästa tricks?
 
En mattikran kan vara bra att ha för stenar och sådant. En fyrbent flyttbar kran som användes förr då man bröt upp stenar och stubbar för hand.

Storsäckar är ett otyg om man inte har traktor. De går inte att hantera för hand. Sånt där hanterar man i bulk då man arbetar för hand.
Om du spikar ihop en förhöjningsram av bräder som passar på släpkärran kan du köra bort ris och löv i bulk och lasta och lossa manuellt utan problem.
 
  • Gilla
kungfors
  • Laddar…
En mattikran (verkar även heta stubbrytare) verkar ju oerhört smart! Måste kolla om man kan få tag i en eller kanske bygga en...

Att lasta grejer på släp löst är svårt eftersom jag inte äger något eget (finns inget bra ställe på tomten att ställa den). Att hyra från macken längre ner på gatan kostar 199:- för fyra timmar dessutom. Så jag måste i regel förbereda det som ska köras bort i säckar...
 
Håller med Heimlaga om storsäckarna. Dessa är totalt hopplösa att hantera för hand. Ibland ska jag ha av storsäckar med ved från släpkärran. Då brukar jag sätta en stropp mellan säcken och ett träd eller annat fast föremål. Sedan kör jag iväg släpet. Men dessa säckar har öglor nertill också som är bra att fästa stroppen i. Annars är det bara att bita i och handlasta ur säckarna.

Lösning på dina problem är att aldrig skaffa dom. Visst kan det vara lockande att beställa hem en pall med marksten eftersom man inte orkar räkna ut hur mycket man behöver, det kanske blir en smula billigare och det kommer med kranbil. Men så står man där med en tredjedels pall som inte går åt. Och som man sedan får bära runt i trädgården tills man får tummen ur och slänger skiten. Bättre då att köpa så mycket som man hinner sätta inom rimlig tid och sedan köpa mer när man har tid att sätta mera.

Samma med trädgårdsavfall - varför alls köra iväg det? Ordna en bra grovkompost på tomten så slipper du köra iväg löv och om några år så slipper du dessutom köra hem säckar med jord.

För att flytta stora stenar så är det perfekt att borra hål i dom och slå i en expanderbult och skruva fast en skruvögla på den. Sedan är det lätt att lyfta stenen med en improviserad stubbrytare av några reglar och ett spaklyftblock. Eller, gräv en större grop intill och rulla ner stenen i den så slipper du köra bort den också.

En bra grej för säckar m.m. är en pirra (säckakärra mfl namn). Mycket lättare att lasta i än en skottkärra.

Att flytta lastade pallar kortare sträckor går också rätt bra genom att dra dom på plankor med samma spaklyftblock som används för att lyfta stenarna.

Om du nu absolut känner för att lasta saker i storsäck så får du väll bygga ett stadigt bord, lika högt som hyrsläpkärran, och ställa säckarna där när du lastar dom. Typ som en lastkaj. Sedan kan du ju släpa på dom på kärran med ett spaklyftblock.
 
  • Gilla
  • Älska
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
En tegelkärra är bra att ha om du kan få tag på en.
 
Har ledstaplare, palldragare och lyftbord i garaget. Nåt som funkat till mycket är en motorlyft modell biltema.Skall du köra släp på gräsmattan så måste stödhjulet gå på planka annars sjunker det ner
 
Den här lösningen funderade jag på själv då jag skulle lasta / köra stora stenar på släpet.
( tillsammans med en lyftögla i stenen )

Poängen med lösningen i videon är att "väldigt många" har en släpkärra och att en lyftbåge bör vara rätt simpel att snickra ihop, plus Winch.

Det slutade med att jag spräckte stenarna med kilar till hanterbar storlek.
 
Redigerat:
Det fanns stenkärror som fungerade enligt den där principen på 50-60-talet.
 
Har använt hydraulvagn vid tunga lyft av stenar och stockar mm.

Hydraulvagn med kranlyft monterad på släpvagn och person som arbetar med fyrhjuling på äng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hydraulvagn som lyfter tunga timmerstockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har använt hydraulvagn vid tunga lyft av stenar och stockar mm.

[bild]

[bild]
Den där verkar helt grym. Undrar om en sån for att hyra...
 
Ingen aning, jag handla min som en bra å ha sak tills jag tröttade på att den bara stod i vägen orörd i 18månader. Kinesvarianten ligger väl runt 70-80.000 och Svenska toppvarianten handla en kompis å betalade 200.000kr+m.
 
Avestavagnen (ms48) är är helt klart mycket trevligare än min gamla kinesvagn...

Lastning av stock på släpvagn med en Avestavagn (ms48) i ett landskap med gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.