T toolman77 skrev:
Finns det någon anledning till att du valt konsoller och inte balkskor för att fästa reglarna i? Med balkskor får du inga problem med var kraften tar i väggen och du får ett dolt montage eftersom de inte sticker ner under reglarna.


[bild]
En balksko får inte plats på vänstra sidan, sen tycker jag att det blir snyggare med konsoler då ena vingen på balkskon kommer att synas/sticka ut.
 
Jag hade placerat ett litet mellanlägg intill väggen. Mellanlägget behöver nödvändigtvis inte vara en spikplåt utan det väsentliga är att du får upp regeln några mm från konsolen.
 
Nu är det gjort!
Det knakade obehagligt i konstruktionen när jag skruvade lös skruvarna något, i alla fall på den högra sidan. Finns en del sidotryck. Detta upptäckte jag då jag skruvade loss skruven i det lilla järnet längst upp. Då rörde sig övre delen av regeln 3-4mm sidledes. Något att oroa sig för?

Efteråt skruvade jag tillbaka skruven, men skulle jag gjort det? I och med att regeln nu är 1-2mm högre så kommer ju skruvhålet lika mycket högre upp. Då borde väl skruven trycka ner regeln mot konsolen? Vad tror ni?

Här är i alla fall bilder:
En träregel fastsatt ovanför en dörröppning med ett svart vinkeljärn och en liten skruv i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkeljärnet längst upp. Skruven gick i utan problem, trots att skruvhålet var 1mm högre upp. Onödig nedåtkraft på regeln?

Träregel fäst vid svart vinkeljärn, lite sidledes förskjutning synlig efter skruvtilljustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu flyter den i alla fall. Får in ett papper utan problem längst ut på konsolen!
/Jens
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.