Gokväll husbyggare!

Jag har en liten lördagsfundering som dök upp idag då jag tog måtten på öppningen runt garageporten för att i veckan beställa en takskjutport.

När man tittar på t.ex. garageexperten så har dom lagerförda portar i olika storlekar som 2100x2500 och 2100x5000 för att nämna några.

Är dessa mått yttermått på själva portbladet eller är det måtten på dagöppningen (smyg-smyg och golv-övre smyg)? Någon som vet hur det faktiskt ligger till utan att gissa?

Tack på förhand! Mvh.
 
Monteringsanvisningens ritning tyder på att öppningens mått och portens mått är desamma. Tätning sker med en list. Prata med en säljare av aktuell port är nog säkrast.
 
De portar jag monterat har alla vart tillverkade så att det är dagöppningen som avses.
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
Portöppningen ska helt enkelt vara lite mindre än vad som står på porten.

Är den 2500mm bred och 2100mm hög så kan du med fördel göra porthålet 2460mm bred och 2080mm hög.
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
Har själv monterat en port från garagexperten och det är hålets storlek som avses.
Sen måste du ha lite utrymme runt porten också
 
Bekräftat av deras säljare idag. En port på 5000x2100 i försäljningsmått ska ha motsvarande dagöppning eller några cm mindre.
 
Om det är en Hörmannport så bygger infästningsramen ytterligare 90mm på var sida = 180mm totalt.
Bra att tänka på så att inte det kommer/sitter ngt i vägen, en vägg eller dyl....
 
J Jörgen Ö skrev:
Om det är en Hörmannport så bygger infästningsramen ytterligare 90mm på var sida = 180mm totalt.
Bra att tänka på så att inte det kommer/sitter ngt i vägen, en vägg eller dyl....
Så även här. Deras mått är alltså innermått på ramen. Sedan behövs fritt utrymme åt sidor och uppåt.
 
E EmmBe skrev:
Så även här. Deras mått är alltså innermått på ramen. Sedan behövs fritt utrymme åt sidor och uppåt.
Uppåt bygger 115mm....om det är med motor.
 

Bästa svaret

Har monterat alla typer av portar som finns, och det är alltid öppningsmåttet som anges.
 
  • Gilla
EmmBe
  • Laddar…
E
Väcker liv i denna.
jag skall förbereda för 3st portar har dock inte valt tillverkade ännu och kommer inte installera alla på samma sång.
men det är alltså precis som en dörrar att det är öppningens storlek som avses på tex 5000x3000mm som ena porten skall vara. sedan ska de inte spela någon roll vilket märke jag väljer bara porten är som måtten ovan ?
 
emelse skrev:
Väcker liv i denna.
jag skall förbereda för 3st portar har dock inte valt tillverkade ännu och kommer inte installera alla på samma sång.
men det är alltså precis som en dörrar att det är öppningens storlek som avses på tex 5000x3000mm som ena porten skall vara. sedan ska de inte spela någon roll vilket märke jag väljer bara porten är som måtten ovan ?
Japp, precis som jag skrev tidigare. Måttet på färdig öppning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.