Hej, håller på med stor renovering av fritidshus. Jag har fem månader på mig att planera allt och byggstart är 1 maj nästa år. Jag är ingen byggare utan försöker googla fram all information genom internet. Det är inte av snålhet utan därför att jag tycker det är så roligt. Sen när jag vet exakt hur jag ska göra får det kosta vad det vill.

Bland det första jag måste ordna (planera) är avluftningen till avloppssystemet i huset. Dessa rör måste sitta på plats när dragningen av avlopps-, tappvatten- och värmerör börjar.

Vi har enskilt avlopp med tvåkammarbrunn och utsläpp till infiltreringsbädd i sankmark vid sjön. Finns ingen som helst skötsel av brunn och infiltration utom att kommunen kommer och tömmer brunnen med olika intervall.

Idag finns två 110 mm avloppsrör som går upp i huset. Det ena (A1) går till två toaletter inklusive handfat och dusch. Från badrum i övervåningen gick "snillrikt" nog ett 75 mm avloppsrör ut genom väggen som avluftning. Det innebar bl a att det luktade skit i trädgården. Detta avloppssystem är rivet till grunden och ska byggas upp igen.

Det andra avloppsröret (A2) går till köket och två brunnar i källaren. Från detta avloppsrör har dragits ett ca 75 mm gjutjärnsrör till taket som avluftning. Tyvärr är det rostigt och måste bytas.

Min tanke - som jag hoppas ni experter kan ge råd om - är att dra ett 75 mm grått rör som avluftningsrör från A1 till A2, alltså kplla ihop avluftningen för toaletterna e t c med avluftningen för köket. Det innebär en horisontell dragning i källaren på ca 8 meter. Eftersom jag kommer ta bort diverse radiatorrör som går vid taket i källaren så kommer det att finnas båda plats och genomföringar i väggar för ett sådant avluftningsrör. Frågan är om avluftningen för toaletterna kommer att fungera? En fördel med detta är att jag slipper ta upp ett hål från översta badrummet till vindan. Hoppas jag har förklarat tydligt så att det går att förstå. Om något är oklart, fråga gärna.

Hoppas verkligen att någon vill dela med sig.
 
Du kunde ju publicerat någon sorts skiss hur rören är tänkta.
Avluftningen till toaletterna bör vara anslutna efter/uppströms eller åtminstone i närheten av toaletterna, kanske inte i källaren.

Finessen är att avluftningen ska släppa in luft när du gör en ordentlig spolning.

IOM att du har luftning från diskbänken så kan du sätta vacumventiler vid toaletterna.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Du kunde ju publicerat någon sorts skiss hur rören är tänkta.
Avluftningen till toaletterna bör vara anslutna efter/uppströms eller åtminstone i närheten av toaletterna, kanske inte i källaren.

Finessen är att avluftningen ska släppa in luft när du gör en ordentlig spolning.

IOM att du har luftning från diskbänken så kan du sätta vacumventiler vid toaletterna.

Protte
Intressant tanke med vacumventil. Det skulle ju vara ändå bättre. Jag frågade någon tidigare om det gick att ha vacumventil men fick till svar att det inte var tillåtet eftersom det är enskilt avlopp. Men å an dra sidan hade jag inte upplyst denne om att det fanns avluftning via diskbänken och sen har jag inte funderar mer på det. Om det går har du löst problemet. Jag tror inte det behövs någon skiss. Det är ju inga konstigheter. På var sin sida av huset går två vertikala avloppsrör upp, bara den ena går till skorsten. Den förbindelse jag funderat på är horisontell vid källartak ca 6 m.
 
Infiltrationen behöver luftcirkulation för att funka bra, därför behöver minst en avloppsstam sluta i fria luften. Har man flera stammar så kan man sätta vakuumventiler på alla utom en.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Infiltrationen behöver luftcirkulation för att funka bra, därför behöver minst en avloppsstam sluta i fria luften. Har man flera stammar så kan man sätta vakuumventiler på alla utom en.
Då så, då får man väl anse att problemet är löst. Då installerar jag en vacuumventil ovanför översta vattenlåset i A1. Man borde väl kunna sätta den i rören till handfatet på övervåningen? Vilken vacuumventil är bäst för detta?
 
Stort tack till alla som bidragit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.