Hej, jag har bygget ett 35 kvm garage och har nu fått offer från elektriker. Jag vet inte vad det bör kosta men offerten är på 26 000 SEK.

Då är det totalt elarbete med uttag (10 st), Trefasuttag (1) brytare, elcentral, dragning av el från huset (6mm2 kabel), lysrörsarmaturer (5 st) installation av elbilsladdare samt installation av utomhuslampor.

Låter detta rimligt?

Bor i centrala Göteborg så jag antar att priserna är där efter.
 
Är huset äldre än fem år bör du kunna be elfirman att dra RoT?
Hur mycket är arbetskostnad respektive material?
Ta in några offerter till för att jämföra annars..
 
  • Gilla
Lillheavy
  • Laddar…
Inte får man väl ROT på fristående garage?
 
Hur lång är kabel till huset?

Spontant verkar det som en rimlig offert.
 
S Slugge skrev:
Är huset äldre än fem år bör du kunna be elfirman att dra RoT?
Hur mycket är arbetskostnad respektive material?
Ta in några offerter till för att jämföra annars..
Huset är bara 3 år så inget ROT =/

Har fått 2 offerter och båda ligger på den summan. ca 10-12 000 i arbetskostnad och resten material. Räknade snabbt på amterial och det landar på can 10 000. Så han har ju lagt på några 100-lappar :)
 
A A.G skrev:
Hur lång är kabel till huset?

Spontant verkar det som en rimlig offert.
Kabeln är ca 12,5 meter lång från huset in till centralen i garaget.
 
A A.G skrev:
Inte får man väl ROT på fristående garage?
Nej, var det det frågan gällde då?
 
S Slugge skrev:
Nej, var det det frågan gällde då?
Ne, det var frågan om det var rimlig offert eller ej. Eftersom det är ett nybyggt garage så ingen ROT.
 
Lillheavy Lillheavy skrev:
Huset är bara 3 år så inget ROT =/

Har fått 2 offerter och båda ligger på den summan. ca 10-12 000 i arbetskostnad och resten material. Räknade snabbt på amterial och det landar på can 10 000. Så han har ju lagt på några 100-lappar :)
Var kommer resten av summan ifrån då?

Lillheavy Lillheavy skrev:
Ne, det var frågan om det var rimlig offert eller ej. Eftersom det är ett nybyggt garage så ingen ROT.
Ja, då faller det, men finns även krav på att garaget ska sitta ihop med bostadshuset.
 
Jag betalade 27000 för eldragning i mitt garage på 96m2. Då ingick 5 st trefas utag, 10 vanliga utag, central, kabelrännor 20m, 18 meter kabel från huset till garaget. Installation av 12 st ledlysrörsarmaturer. Dom köpte jag dock själv. Utomhusbelysning installerade han också.
 
  • Gilla
Lillheavy
  • Laddar…
Låter väl inte helt orimligt.

Materialet, typ 2000 för kabeln mellan husen. En central för kanske 3000. 10 uttag 1500 - 2500. Och så slang dosor FK trådar. Laddboxen kostar väl 2-3000.
 
J Johnsvi skrev:
Jag betalade 27000 för eldragning i mitt garage på 96m2. Då ingick 5 st trefas utag, 10 vanliga utag, central, kabelrännor 20m, 18 meter kabel från huset till garaget. Installation av 12 st ledlysrörsarmaturer. Dom köpte jag dock själv. Utomhusbelysning installerade han också.
OK, tack för svar. Du har ju lite mer saker i ditt garage. Installation av elbilsladdare samt att armaturerna igår i mitt pris (ca 2-3000). Så det låter ganska rimligt tycker jag.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Ja det låter rimligt, tom ganska bra imho.
 
A
H hempularen skrev:
Låter väl inte helt orimligt.

Materialet, typ 2000 för kabeln mellan husen. En central för kanske 3000. 10 uttag 1500 - 2500. Och så slang dosor FK trådar. Laddboxen kostar väl 2-3000.
Fick offert på central (bara grejen) på 4000 (Nyköping/Oxelösund).
 
Lillheavy Lillheavy skrev:
Hej, jag har bygget ett 35 kvm garage och har nu fått offer från elektriker. Jag vet inte vad det bör kosta men offerten är på 26 000 SEK.

Då är det totalt elarbete med uttag (10 st), Trefasuttag (1) brytare, elcentral, dragning av el från huset (6mm2 kabel), lysrörsarmaturer (5 st) installation av elbilsladdare samt installation av utomhuslampor.

Låter detta rimligt?

Bor i centrala Göteborg så jag antar att priserna är där efter.
Det låter tyvärr helt rimligt. Vi fick betala 18.000kr för 7 uttag (varav 2 utomhus) samt elcentral och installation av lysrör + utebelysningen (båda hade vi köpt tidigare). Ingen trefas, men däremot 16 ampere. Ingen elbilsladdning. Elen redan dragen från huset sedan tidigare. Bor utanför Gbg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.