Vi har lånelöfte på 4 gånger årsinkomsten, så nog får man låna, . Sen om man är beredd att ta konsekvensen av högre boendekostnad är en annan. Jag vill kunna leva också, har väl dyra vanor kanske... :rofl:
 
Det är väl bara att konstatera att folk kollar på månadskostnaden med typ 1,5 procent ränta och struntar i att de skuldsätter sig för 3-4 miljoner (i storstäder mer) och inte tänker tanken på vad som händer med 5+ procent och minskade ränteavdrag
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Det är väl bara att konstatera att folk kollar på månadskostnaden med typ 1,5 procent ränta och struntar i att de skuldsätter sig för 3-4 miljoner (i storstäder mer) och inte tänker tanken på vad som händer med 5+ procent och minskade ränteavdrag
Nej det verkar så... Skratta bäst som skrattar sist, vi kanske gör bort oss och priserna drar iväg ändå mer och räntan håller sig låg, men jag har svårt att tro det.

I en mindre ort som vår är man otroligt beroende av de två stora industrierna också. Går arbetslösheten upp så dyker priserna oavsett ränta. Det syns redan när de varslar om uppsägningar, då sjunker priserna några procent och det blir inte lika tuffa budgivningar.
 
Att räntorna ska dra iväg har vi hört i tio år nu från diverse ”experter”. Inget har hänt. Långa räntor har pekat nedåt sen 80-talet. Det är helt enkelt inte ett vinnande koncept med prisökningar (inflation) i dagens globala konkurrens.
Att ränteavdragen kan minska/försvinna är ju en annan sak.
 
S sweknox skrev:
Otroligt svårt att svara på kanske men mellan tummen och pekfingret vad kostar en villa i Finland i en småstad (20-40t invånare)?
Exempel från Jakobstad med knappt 20000 invånare.
https://www.riska.fi/egnahemshus/
Det brukar vara en aning prutmån i annonspriserna så strax under exemplens prisnivå ligger förmodligen sanningen.

Som jag ser det är hushåll överskuldsatta om de inte kan betala sig skuldfria i god tid före ordinarie pensionsålder eller inte klarar att endera parten är arbetslös eller sjukledig ett halvår eller inte klarar att fastigheten faller i värde med 25%. Någonting ditåt.
Det innebär att man nästan ofrånkomligt är överskuldsatt något enstaka år av sitt liv men det som skrämmer mig är att folk verkar ha vant sig vid att vara överskuldsatta och inte längre försöker ta sig ur den situationen så snabbt som möjligt.

Med de kriterierna är väldigt många hushåll överskuldsatta!
 
Fast jag vidhåller att det är dålig, tendensiös journalistik som i första hand är problemet. Den långa marknadsräntan är låg den med, vilket innebär att marknaden, riktiga experter, inte förutser en höjning. Å andra sidan förutsåg de inte sänkningarna heller... Men skramlet och skrämseln, det är media.
Diagram som visar räntor för svenska statskuldväxlar på 3 månader och statsobligationer på 10 år mellan 1988 och 2018.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att ta Ingves prognoser på allvar, när slog en av hans prognoser in ang. höjningar? Jag har ju iofs. inte följt han slaviskt så kan ha missat nått...

Och ang. högre kostnader tar jag när de kommer, har och kommer nog alltid ha "rörlig ränta".
 
ricebridge ricebridge skrev:
Rekommenderar Dagens Industri om SBAB:s prognos idag:
[länk]
Betalvägg.....
 
Eftersom Stefan Ingves härstammar från Närpes och inte har klippt av kontakten till föräldrarnas hemtrakt så tror jag att han har till viss del samma utifrånperspektiv som jag och andra österbottningar har på ekonomin i Sverige.
Står man med ett ben i varje land så som vi svenskösterbottningar gör då är det fullkomligt uppenbart att bostadsmarknaden och den höga skuldsättningen bland privatpersoner i Sverige är en tidsinställd bomb.
Frågan är bara när den exploderar och hur stor explosionen blir. I nästa vecka eller om 10 år?

Vad kan han då göra som riksbankschef med den insikten?
-Han kan chockhöja räntorna....... och ställa till problem för industrin som är baren för allt välstånd.
-Han kan skrämma folk med hot om räntehöjningar och försöka påverka folk till att låna försiktigare och amortera sina lån...... då minskar bombens sprängkraft....... tills folk har hört "vargen kommer" för många gånger och slutar bry sig och fortsätter låna mer och mer medan de amorterar minsta möjliga eller inte alls...... och sprängkraften i bomben ökar igen!
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har svårt att ta Ingves prognoser på allvar, när slog en av hans prognoser in ang. höjningar? Jag har ju iofs. inte följt han slaviskt så kan ha missat nått...

Och ang. högre kostnader tar jag när de kommer, har och kommer nog alltid ha "rörlig ränta".
Jag följer Riksbankens prognoser hyfsat ambitiöst. De senaste 5 åren har de alltid varit av typen "Nästa år ska vi börja höja räntan" i och med varje prognos så skjuts datumet framåt ett par månader så att den första höjningen ligger ungefär ett år fram i tiden.

Historiskt har det framkommit att Riksbanken har bristande insikt i hur Svensk ekonomi är uppbyggd och hur mycket av den svenska konsumtionen som är import. Det gör att jag även framöver tvivlar på Riksbankens prognoser.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Jag följer Riksbankens prognoser hyfsat ambitiöst. De senaste 5 åren har de alltid varit av typen "Nästa år ska vi börja höja räntan" i och med varje prognos så skjuts datumet framåt ett par månader så att den första höjningen ligger ungefär ett år fram i tiden.

Historiskt har det framkommit att Riksbanken har bristande insikt i hur Svensk ekonomi är uppbyggd och hur mycket av den svenska konsumtionen som är import. Det gör att jag även framöver tvivlar på Riksbankens prognoser.
tack, då är jag inte själv i min syn då alltså
 
@Swenox,

Som jag ser det så måste du bestämma dig vad du vill göra i livet, vart du vill bo osv. Det är svårt i dagens marknad att både äta kakan och ha den kvar. Du verkar besviken över att andra människor tar sig råd att betala mer än du tycker husen är värda, och anledningen är att om du ska ha en chans att vara med matchen så måste du göra avkall på den levnadsstandard du vill unna dig, resor och nöjen.

När är man belånad upp över öronen, det undrar jag, alltså enligt din definition?
 
  • Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag följer Riksbankens prognoser hyfsat ambitiöst. De senaste 5 åren har de alltid varit av typen "Nästa år ska vi börja höja räntan" i och med varje prognos så skjuts datumet framåt ett par månader så att den första höjningen ligger ungefär ett år fram i tiden.

Historiskt har det framkommit att Riksbanken har bristande insikt i hur Svensk ekonomi är uppbyggd och hur mycket av den svenska konsumtionen som är import. Det gör att jag även framöver tvivlar på Riksbankens prognoser.
Nu går väl svensk ekonomi ganska bra och det har väl RIX haft hyfsat rätt om. Det som är mycket svårare att sia om är ju de internationella räntorna och det är ju framförallt dessa som håller svenska räntan nere.
 
  • Gilla
sweknox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.