Hej

Jag ångrar bittert att jag inte byggde bastu från början men det är som det är. Funderar i alla fall nu på att göra det några år senare :)

Baserat på hur vår övervåning ser ut, hur hade ni gjort? Några förslag?

Bifogar den lösningen jag spontant tänkte på. Kakel/klinker i badrummet idag såklart.
 
  • Ritning av övervåningen med markerat förslag för bastuplats intill badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att bygga en separat bastu som friggebod?
 
H heimlaga skrev:
Går det inte att bygga en separat bastu som friggebod?
Jo absolut. Den tanken har också slagit mig såklart och den är inte helt utesluten. Men då vill jag ju ha vedeldat och jag vet inte hur mycket det "stör" grannarna då vi bor i ett rätt så tight område. Dessutom är vår tomt inte direkt insynsskyddad om man säger så :) Det är ju saker som går lösa i och för sig. Men jag vill undersöka lite alternativ.

Tanken att bygga den inne är fördelen enkelheten (när den väl är på plats) och att den förmodligen blir mer använd. Nackdelen är att ta upp ett stort hål i befintlig kakelvägg vilket blir besvärligt och kostsamt och att garderoben försvinner.
 
H
Bygg den ute. En bastu ska vara vedeldad för bästa upplevelsen.
Kom även ihåg att bygga en relaxavdelning att kyla av sig i.
Ang grannar. En bastu är bara igång några timmar i veckan och då på vintern framförallt. Då är folk inomhus ändå och stör sig inte vad ni gör på eran tomt.
 
H H-Thomasson skrev:
Bygg den ute. En bastu ska vara vedeldad för bästa upplevelsen.
Kom även ihåg att bygga en relaxavdelning att kyla av sig i.
Ang grannar. En bastu är bara igång några timmar i veckan och då på vintern framförallt. Då är folk inomhus ändå och stör sig inte vad ni gör på eran tomt.
Säger emot detta.
Gillar man basta så vill man basta ofta.
El bastu hemma är smidigt och det går att basta när man känner.för det.
Vedeldad ute bastu blir inte samma spontan.
Vedeldat kan man ha ute på landet / vid fritidshuset
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår vedeldade bastu tar 30-45 min, beroende på utetemperatur, att bli varm. Ett till inlägg av ved när man kommer till bastun och det håller värmen på behagliga 75-80 gr. Sitter man väldigt länge får man lägga in ett par små bitar ved till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.