Jag har en trapp där jag har en knapp nere och en knapp uppe som tänder samma lampa (trappkoppling?) bredvid övervåningens knapp har jag en dimmer. Jag vill ta bort den övre knappen och överföra dess funktion till dimmern. Knapparna sitter bredvid varandra så kabeldragning är inget problem.

Jag försåt dock inte hur jag ska koppla in det i dimmern (Elko 315GLE) :sweat:

Bild på knapp undervåning(den blå kaneln är nu inkopplad)
Öppen vägglåda med elinstallation, en hand som håller i en delvis demonterad ljusstyrningsdimmer med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på övre knappar. Vänster är dimmer och höger är knappen jag vill ta bort och överföra in i dimmern.
Öppna elektriska dosor med en installerad ljusknapp och dimmer, kablage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimmern monterad
Eluttag utan frontplatta på vägg, med synliga kablar och inställningar, bredvid ett öppet hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska kablarna kopplas egentligen? Jag är förlorad i den eltekniska världen :seenoevil:
 
R
Förhoppningsvis är det en ren trappkoppling och inte en sparkoppling , men ser inte ut att vara den sistnämnda eftersom en svart kommer från andra dosan och är kopplad som en fas
På den brytare du har där så är det nog markerat med L och två pilar ut , de tampar blå och gul som sitter på pilar ut sättes på dimmerns pilar , spelar ingen hur dom kommer och svart L sättes på symbolen dimmer .
 
Det ser ut att vara en spartrapp med blå mellantråd och gul tändtråd.

Då ska alltså blå in på vågen på dimmern, svart och gul till varsin pil
 
Men blå som tändtråd, huvva! Dessutom så kall ju helst de två trådarna i trappkopplingen vara samma färg också. Det är i dessa lägen som udda färger som gult och orange kommer till användning... :-D
 
I det huset är troligen nollan vit och skyddsjord där den finns röd.

Då passar ju blå, gul, grön fint som tändtrådar/mellanntrådar:)
 
Först och främst, tack för visat intresse!
Var ska jag göra av dimmerns befintliga tändtråd(grön)?
 
Frågan är vad dimmern har för funktion innan du kopplar om? Tänder den en annan lampa? I så fall får du tänka om.
 
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Frågan är vad dimmern har för funktion innan du kopplar om? Tänder den en annan lampa? I så fall får du tänka om.
Båda knapparna är nu kopplade till en och samma lampa
 
  • Haha
etompau
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Förhoppningsvis är det en ren trappkoppling och inte en sparkoppling , men ser inte ut att vara den sistnämnda eftersom en svart kommer från andra dosan och är kopplad som en fas
På den brytare du har där så är det nog markerat med L och två pilar ut , de tampar blå och gul som sitter på pilar ut sättes på dimmerns pilar , spelar ingen hur dom kommer och svart L sättes på symbolen dimmer .
Det hände tyvär ingenting med den a koppling :(
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Det ser ut att vara en spartrapp med blå mellantråd och gul tändtråd.

Då ska alltså blå in på vågen på dimmern, svart och gul till varsin pil
Med denna koppling kunde jag stänga av och på med den övre knappen men bara om den nedre knappen var inställt på ”tänt” :thinking:
 
R
Då ligger P fel , det är den del som är lampa eller fas , flytta trådarna ett steg höger , dim kommer på en pil och den sista pilen kommer på dim
 
Om du skall ersätta den övre knappen med dimmern måste väl den nedre knappen kopplas bort och lampan kan endast manövreras från dimmern?
 
Jag är inte säker på att din frågeställning och vad du är ute efter rimmar riktigt vilket var anledningen till @Müssli s fråga i inlägg #7.

Sett till svaren på din fråga tror jag att alla här har varit inne på att du ville ersätta din övre knapp med en ny dimmer Elko 315GLE. Denna nya dimmer skulle styra samma lampa som den övre knappen gjorde tidigare och lampan skulle fortsatt kunna tändas/släckas från strömställaren nere.

Sett till dina fortsatta frågor om bl a vad du ska göra med befintlig tändtråd på dimmern (grön) så stämmer inte detta med vad du faktiskt försöker göra. Så för att du ska kunna få ordning på detta behöver du förtydliga exakt vad du vill uppnå och om den befintliga dimmern Elko 400GLI som redan är monterad till vänster om din övre strömställare har något med aktuell lampa att göra.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Som jag förstår det används inte längre den tändningen som hade dimmer tidigare (grön).

Du vill istället använda dimmern till trappkopplingen som redan finns med varsin brytare (blå mellantråd, gul tändtråd?) Och då flytta detta och sätta doslock? Där brytaren tidigare satt...

Du får väl fota hur du kopplat dimmern nu när det inte fungerar, och vart kopplade du in den lösa blå tråden vid brytaren där nere?
 
D Dub361 skrev:
Jag är inte säker på att din frågeställning och vad du är ute efter rimmar riktigt vilket var anledningen till @Müssli s fråga i inlägg #7.

Sett till svaren på din fråga tror jag att alla här har varit inne på att du ville ersätta din övre knapp med en ny dimmer Elko 315GLE. Denna nya dimmer skulle styra samma lampa som den övre knappen gjorde tidigare och lampan skulle fortsatt kunna tändas/släckas från strömställaren nere.

Sett till dina fortsatta frågor om bl a vad du ska göra med befintlig tändtråd på dimmern (grön) så stämmer inte detta med vad du faktiskt försöker göra. Så för att du ska kunna få ordning på detta behöver du förtydliga exakt vad du vill uppnå och om den befintliga dimmern Elko 400GLI som redan är monterad till vänster om din övre strömställare har något med aktuell lampa att göra.
Jag har varit lite otydlig i min frågeställning ser jag.
Förrut var det kopplat knapp uppe höger & knapp nere styrde lampa 1
Knapp vänster uppe(dimmern) styrde lampa 2

Knapp nere går upp till övervåningen in i lampa 2 där den förrut gick ut via vp till lampa 1 med 2 fk (gul och vit) och blå & gul fk går till dosan där dimmern sitter och sen vidare till högerdosan.
Lampa 1 är kasserad då den när vpn tog slut bara gick ut genom vägg och tapet med 2 fk, kändes riktigt dåligt mao( i hörnet på trappen dessutom! Vart finns en innerhörnsmonterat lampa att köpa ens?)

Så nu har vi kvar knapp nere och dimmer uppe som båda ska styra lampa 2!

Säg till om det blev rörigt :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.