Låter ni den ligga på gatan, eller sparkar ni den åt sidan.
Eller tar ni med den?

Min far tar allt han hittar med hem.
Men just skruv visar sig vara rätt effektivt.
Är skruven dålig så sparkar jag den åt sidan eller slänger i någon soptunna om jag har möjlighet så ingen bil eller cykel kör över den.

Men ser den oanvänd ut så får den följa med hem till bra å ha skruvlådan.
Det har genererat en del bra plåt / montageskruv.


Går alltid att använda i någon form.
 
C
He he, hittar du många skruv?
Måste leta på fel ställe för enda stället jag hittar massa skruv på är i mina egna fickor.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag plockar upp all skit jag hittar längs vägkanterna på mina promenader.
Skruv, spik, plaströr, plastplåsar, tomburkar osv.
Inget av detta skall ligga och driva, och kanske hamna i bondens "traktorägg" och ta livet av en ko eller kalv.
http://supervegobloggen.se/kor-dor-av-aliminiumburkar/

Fattar ni? 5000 kor dör av detta slarv som vi utsätter dem för :mad::mad:
 
  • Gilla
civilingenjören och 22 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag plockar upp all skit jag hittar längs vägkanterna på mina promenader.
Skruv, spik, plaströr, plastplåsar, tomburkar osv.
Inget av detta skall ligga och driva, och kanske hamna i bondens "traktorägg" och ta livet av en ko eller kalv.
[länk]

Fattar ni? 5000 kor dör av detta slarv som vi utsätter dem för :mad::mad:
Gjorde ett experiment med mina två barn för nåt år sen, gav dom varsin påse och satte på dom vinylhandskar när vi skulle gå hem från förskolan. 800 meters promenadväg.

Det resulterade i över 200 fimpar, yoghurtbägare, stanniol från ciggpaket, mjukplast, flera batterier (?!), pappersbitar, pant för 4-5 kronor och mängder av annat skit.

När vi kom hem la vi ut allt på ett bord (utom fimparna, dom gick direkt i soptunnan) och kollade upp hur lång tid det skulle ta för naturen att bryta ner alltihop. Dom fick lite perspektiv där, att vissa saker som man tror bara försvinner fortfarande ligger kvar efter 100 år osv.

Bedrövligt.

On-topic då; jag sparar alla udda skruvar.. kommer alltid till användning, om inte annat som nerpressade i en burk med en ögla på, så har man ett sänke till en boj eller markör när man fiskar :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 15 till
  • Laddar…
Lite OT, men i ämnet hitta saker.
Har en verktygsväska på jobbet som bara innehåller det jag normalt använder, bla 1/4 10 mm lång hylsa.
Den hylsan var borta en dag. Veckan efter var vi på bio i stan, och plötsligt gick jag syn på nått blänkande i rännstenen på trottoaren, och där låg en 1/4 10 mm hylsa !!!!
 
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag hittar sällan skruvar på marken, däremot dagligen och stundligen lösa skruvar i hemmet, på jobbet och i offentliga lokaler och miljöer osv. Det är här det börjar bli tvångsmässigt. Jag har alltid ett multiverktyg i fickan så lösa skruvar jag stöter på blir obevekligen åtdragna. Land och rike runt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
whork whork skrev:
Det resulterade i över 200 fimpar
Just fimpar tror jag kommer av sig själv ut i naturen. Vi har inga rökare i familjen men ändå hittar jag fimpar i trädgården och på garageinfarten med jämna mellanrum. Antingen så måste de komma dit helt naturligt eller också är vissa rökare så dumma i huvudet så de kastar in fimpar på andras tomter. Det senare låter ju helt orimligt, så jag utgår ifrån att fimpar uppkommer naturligt. Detsamma gäller ölburkar. Hittar även sådana i trädgården ibland. Alltid av en billig sort...

Gällande skruv så tar jag sällan upp dem, om jag hittar några. Kanske borde börja med det. Svärmor hörde något konstigt ljud när hon körde bil till oss för ett tag sedan. Stannade direkt och tog ett var runt bilen utan att se något. Backade in bilen på tomten och strax senare var däcket platt. Däcket hade köpts nytt 3 månader innan och var förstört på någon minut.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Just fimpar tror jag kommer av sig själv ut i naturen. Vi har inga rökare i familjen men ändå hittar jag fimpar i trädgården och på garageinfarten med jämna mellanrum. Antingen så måste de komma dit helt naturligt eller också är vissa rökare så dumma i huvudet så de kastar in fimpar på andras tomter. Det senare låter ju helt orimligt, så jag utgår ifrån att fimpar uppkommer naturligt. Detsamma gäller ölburkar. Hittar även sådana i trädgården ibland. Alltid av en billig sort...

Gällande skruv så tar jag sällan upp dem, om jag hittar några. Kanske borde börja med det. Svärmor hörde något konstigt ljud när hon körde bil till oss för ett tag sedan. Stannade direkt och tog ett var runt bilen utan att se något. Backade in bilen på tomten och strax senare var däcket platt. Däcket hade köpts nytt 3 månader innan och var förstört på någon minut.
Hemskt nog tror jag att det är fåglar som flyttar runt väldigt mycket fimpar. Landar, plockar upp vad dom tror är en larv, flyger upp och börjar svälja men inser att det är nåt helt annat och släpper den igen. Det tar upp till 100 år för en fimp att brytas ner, men det otäcka är att det sitter kvar tillräckligt med nikotin och annan skit i fimpen för att dom faktiskt ska klassas som rätt giftiga. Nu är mina barn stora nog för att förstå att man inte ska pilla på dom i onödan men ja, otäckt i vilket fall.

Jag har också fått punka på grund av en skruv som satt sig i däcket, det var där mitt maniska plockande började :p
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är här det börjar bli tvångsmässigt. Jag har alltid ett multiverktyg i fickan så lösa skruvar jag stöter på blir obevekligen åtdragna.
Det är ju många som tappar sugen nu för tiden.
Hittar du många sugar också, och vad gör du med dem?
 
Fulkemisten
Nädå. De får man allt ha koll på själv. Jag har ett stort åbäke till sug från Biltema. Skrället håller definitivt för att tappas, skulle den gå sönder så kan man ju dessutom raskt få en ny sug för en rimlig summa.
 
A Andy78 skrev:
Låter ni den ligga på gatan, eller sparkar ni den åt sidan.
Eller tar ni med den?

Min far tar allt han hittar med hem.
Men just skruv visar sig vara rätt effektivt.
Är skruven dålig så sparkar jag den åt sidan eller slänger i någon soptunna om jag har möjlighet så ingen bil eller cykel kör över den.

Men ser den oanvänd ut så får den följa med hem till bra å ha skruvlådan.
Det har genererat en del bra plåt / montageskruv.


Går alltid att använda i någon form.
Jag gör exakt likadant som din far :)
 
En lös skruv på vägen eller trottoaren är en blivande punktering, för någon. Jag sparkar undan den till en säker plats där ingen kör. Detsamma gäller för nedfallna häftstift under anslagstavlor, men de är nog bäst att ta upp.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag plockar upp all skit jag hittar längs vägkanterna på mina promenader.
Skruv, spik, plaströr, plastplåsar, tomburkar osv.
Inget av detta skall ligga och driva, och kanske hamna i bondens "traktorägg" och ta livet av en ko eller kalv.
[länk]

Fattar ni? 5000 kor dör av detta slarv som vi utsätter dem för :mad::mad:
Bra att du tar hand om detta!
 
P
Tar oftast upp dem och andra vassa prylar och kastar dem för att inte barfota vänner eller hjulbundna objekt ska skadas. När jag hade hund hade jag oftast en liten papperspåse i bakfickan för att kunna ta bort alla glasbitar som plötsligt dök upp på lördag och söndag morgon.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Framför allt ser jag till att den
1 inte hamnar i ett barns mun.
2 inte hamnar i ett däck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.