I ett hörn i det jag kallar snickarbod har pinnar, rör mm hamnat ståendes i ett hörn. Där brukar dom göra minst motstånd men har jag bråkat med dom ett antal gånger och har tröttnat.
Hur förvarar ni andra långa smala saker?
Oorganiserad samling av träpinnar, rör och profiler som står i hörnet av en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I ett avsågat avloppsrör fastskruvat på lämpligt ställe.
 
I hörn, hyllor eller eller i en stor kruka. Den där röran hade jag också tröttnat på.
 
I min gamla snickarverkstad hade jag en samling takräcken som bekanta ville kasta, dessa fungerade utmärkt som väggupphängda, spände fast det mesta med gummistropparna.

Senare bytte jag till avloppsrör, efter det använde jag bara upphängningen till avloppsrören som förvaring.

Numera ser min lilla hög ut som din igen....

Mvh P-A
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag brukar köra iväg det till återvinningen. Jag har insett att det är alltför sällan mina bra-att-ha-lager kommer till användning.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
mattiasp mattiasp skrev:
Jag brukar köra iväg det till återvinningen. Jag har insett att det är alltför sällan mina bra-att-ha-lager kommer till användning.
Eftersom en god och gedigen utsortering av oumbärliga braochhasaker, kräver att man intar separationsångershämmande preparat, till exempel öl. Vid en lagom dos centralstimulerande dryck går man loss på rör, lister och annat man trodde sig inte kunna vara utan. Famn efer famn med bröte slängs på släpkärran. Nu uppstår ett problem. Hur komma till tippen? -det tager jag imorgon!!! Dagen efter bärs allt in igen och ställs i olika hörn. För man kan aldrig veta när de kan komma till användning.
Till ämnet: mina långsmala föremål står, ligger och hänger varhelst de får plats. Anarchy in the verkstad!

Sid
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 9 till
  • Laddar…
Problemet med bra att ha grejor är att när något sen skall fixas så blir det ett djäkla hopplock med reglar av olika dimensioner, skarvade rör och skruvar med kryss, spår och bitskallar, olika långa och olika tjocka.
Att leta prylar tar också tid och utrymmen skall upptas av bråte som aldrig kommer till användning, jo, när jag har slängt dem.
Därför är det mest tidsbesparande att åka ner till handeln och köpa exakt det jag vill ha och aldrig spara det som jag inte behöver. Hur många har inte en låda fylld med laddare till olika elektronikprylar som ingen i hela världen vet vilka det är!
 
  • Gilla
Hasselvargen och 1 till
  • Laddar…
För det är så smidigt att köra 10min enkel resa för att man behövde 50cm 45*70 regel, och givetvis upptäcker man det utanför öppettiden ;)

Ja nej, man får spara med måtta, kanske inte allt skit, men visst material är bra att ha.

Såhär har jag viss förvaring.
Förvaring av byggmaterial under tak med rör och träreglar ordnade i ett gömt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Några väggskenor + 20 cm hyllbärare på den ena väggen.
Där kan man lägga allt; lister, brädor rör.
Och har man ett garage/uthus med saxtakstolar har man ju oändliga lagringsmöjligheter alldeles över huvudet.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag brukar köra iväg det till återvinningen. Jag har insett att det är alltför sällan mina bra-att-ha-lager kommer till användning.
Så kan man inte säga, tänk den gången du behöver något av det!
;)
 
Jag är rätt dålig på att slänga grejer, men det är rätt tröttsamt att åka iväg och köpa en påse med 25st av något när man behöver 2.
Jag sparar en del bra å ha grejer, har jag 10 st så kanske jag behåller 5 st har den inte används på ett år så slängs det vi nästa rensning eller så behålls 1-2 det blir rätt bra koll och ordning i bra och ha högen.
Märker jag att något går åt frekvent ja då samlar jag på mig ett lager eftersom man vet att det kommer att användas.

Högen du har på bild, börja med att riva ut allting sedan sätta upp något att förvara det på, det kan säkert konstrueras med materialet som ligger där.

Ser ut som du har en gammal snickarbänk i högen.
 
A Andy78 skrev:
Jag är rätt dålig på att slänga grejer, men det är rätt tröttsamt att åka iväg och köpa en påse med 25st av något när man behöver 2.
Jag sparar en del bra å ha grejer, har jag 10 st så kanske jag behåller 5 st har den inte används på ett år så slängs det vi nästa rensning eller så behålls 1-2 det blir rätt bra koll och ordning i bra och ha högen.
Märker jag att något går åt frekvent ja då samlar jag på mig ett lager eftersom man vet att det kommer att användas.

Högen du har på bild, börja med att riva ut allting sedan sätta upp något att förvara det på, det kan säkert konstrueras med materialet som ligger där.

Ser ut som du har en gammal snickarbänk i högen.
Japp en gammal klassiker från förra ägarens farfar!
Det blir nog att ställa allt i ett avloppsrör.
 
Har elfa skenor och konsoller utefter ena väggen där jag lägger upp allt, är 5 våningar så rymms rätt mycket och är enkelt o hålla efter. i carporten har jag egensnickrade konsoller där regelvirke och sånt läggs.

Sen en pall med botten och kragar där allt smått slängs och när den är full så kastas allt
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag är en hopplös "den här kan vara bra att ha-person". Är ju nu uppe i ett tillbygge av mitt hus och då blir det lätt mycket spillvirke och andra rester av byggmaterial. Till en början sparade jag de flesta små regelbitar men högen med "bra att ha" växte lite för fort. Ikväll tog jag tag i det hela och sågade upp allting som var kortare än 120cm till ved.

Långa rör och reglar hamnar nu på vinden, sådant som kommer att användas inom kort hamnar på konsoler i garaget längsmed ena långväggen högt upp nära taket.

Jag har bestämt mig för att spara saker utifrån tre villkor: saker som innebär ett stort anskaffningsvärde (har bland annat ett gäng stålbalkar som jag inte riktigt har bestämt mig för vad de ska bli än, men det finns iaf uppslag till vad de ska bli), saker som jag vet att jag kommer att använda inom en snar framtid (någon månad - några år) eller saker som är special och svåra att få tag på.

När bygget är färdigt ska jag se till att göra ved av alla reglar som inte är fullängd och sedan slänga de elrör och kopparrör som blir över, eventuellt att några få fullängdsrör hamnar på vinden för de där tillfällena som är "bra att ha" ;)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.