Banvaktarn Banvaktarn skrev:
2017 var priset 1,40 kr per kilowattimme
(20 A säkring och 8200 kwh årlig förbrukning)
Stockholm med Tälje Nät som leverantör.
Svarar mig själv, glömde momsen så det blir 1,75 kWh
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
M
Betalade under 2017 för 6014kWh 4833+3780 = 8613kr för nät + ström. Ger 1,43kr/kWh
16A säkringar och Kraftringen samt billigaste rörliga elavtal jag hittar varje år på elskling.se
 
Blev så inspirerad när jag läste detta så var tvungen att slänga ihop ett eget Excelark som man kan använda framöver...

Jag har 16 A uppsäkrat. Har fjärrvärme som uppvärmning så min elförbrukning är hushållsel och 2 st värmegolv som installerades under oktober och december... Totalt är det ca 12 kvm med värmegolv.

Har karlstad energi på både elnät och elhandel (förstår inte riktigt skillnaden vad som är vad men det är uppdelat i två tydligt olika poster på fakturan). Jag infogade alla poster så att de som verkligen vill grotta ned sig också kan jämföra elcertifikatavgifter osv.. :)

Summa summarum kostade en kWh hemma i mitt hus 1,39 kr /kWh!
 
  • Excelark som visar en detaljerad sammanställning av elförbrukning och kostnader per månad under ett år.
Har just tittat över min årskostnad och pris/kWh och fått det till 1,56. Det avser tre vuxna i ett tvåplanshus på 168 kvm. Har tecknat mig preliminärt för Bixia och får upp följande för en förbrukning som motsvarar vår nuvarande. Är deras prognos ute och cyklar eller läcker huset energi?
 
  • Skärmdump av elavtalsberäkning med förbrukning på 15380 kWh för stort hus på energiföretagets webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom baserar väl sin prognos på tidigare förbrukning så dom ligger väl rätt skapligt till, kanske med +- 10%. För att veta om ditt hus "läcker" behöver man veta hur stort huset är, hur husets skal är, vilket uppvärmningsystem du har, vart i landet du befinner dig och lite om era övriga vanor. Bara hushållsel kan skilja 10 000kWh mellan olika familjer.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bara hushållsel kan skilja 10 000kWh mellan olika familjer.
Oj, det lät mycket. Mina förutsättningar är hus byggt -07 i norra Götaland, trähus med 265mm isolering, treglasfönster typ ordinära, inte från golv till tak, jordvärme med bergvärmepump till golvvärme bv och elelement till öv. Då vi precis installerat LV-pump på öv hoppas jag kunna minska något på förbrukningen. Inga långduschare men undertecknad badar varje vecka sen några år. Märker dock ingen större skillnad jämfört med åren innan, vi har förbrukat ca 15300 kW/år.
 
Satt och räknade idag, senaste fakturan från Eon var på 3160 kr, för 2124 kWh. Dvs ca 1,49 kr/kWh. Går man in på Eon's hemsida och kollar vad jag skulle betala enligt dem, valde exakt den abonnemangsform jag har idag, priset var 0,78 kr/kWh.

Kollar man på t ex elskling så anger de liknande priser och dessutom skriver de "inklusive allt"!

Är inte detta falsk marknadsföring? Jag misstänker att de skippar att inkludera elnätsabonnemang mm.

Gör av med ca 35677 kWh/år villa byggd 2008, ca 350m2 i Järfälla utanför Stockholm.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Efter som elnätet är ett separat avtal som du inte kan välja så är dessa jämförelser gjorda utan den delen.
 
Det pris per kWh du räknar ut är dessutom beroende på din förbrukning, dvs ju högre förbrukning, desto lägre kostnad per kWh (men högre totalpris, vilket borde vara det som är intressant).
 
A Anders Aleborg skrev:
Gör av med ca 35677 kWh/år villa byggd 2008, ca 350m2 i Järfälla utanför Stockholm.
Oj, det var inte dåligt!
Drygt sju gånger mer än vad vårt 2010 års hus "drar" på 110 m2 i Halland.
 
Ja, men tre gånger så stort också och kanske 40 mil norrut...
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, det var inte dåligt!
Drygt sju gånger mer än vad vårt 2010 års hus "drar" på 110 m2 i Halland.
Då är förbrukningen ändå ca 10-15 000 kWh mindre nu än innan jag installerade bergvärmen. Vattenburen golvvärme i hela huset som tidigare värmdes av el och en pelletsbrännare, den var dock felkopplad så elen värmde vattnet.

Har räknat ut att om jag byter ut alla halogenlampor till led så bör jag minska elförbrukningen med ytterligare ca 12-1400 kr/mån under den mörka delen av året. Men byta transformatorer överallt :(
 
D Daniel 109 skrev:
Efter som elnätet är ett separat avtal som du inte kan välja så är dessa jämförelser gjorda utan den delen.
Precis, vilket ger en missvisande prisindikation när de skriver "inklusive allt" När jag söker på eon så har de dessutom koll på att jag har den delen hos dem. Men de utesluter ändå det. Det är missvisande marknadsföring när de inte ens har med en fotnot om elabonnemanget.
 
A Anders Aleborg skrev:
Satt och räknade idag, senaste fakturan från Eon var på 3160 kr, för 2124 kWh. Dvs ca 1,49 kr/kWh. Går man in på Eon's hemsida och kollar vad jag skulle betala enligt dem, valde exakt den abonnemangsform jag har idag, priset var 0,78 kr/kWh.
Att slå ut fasta avgifter på antalet kWh är relevant om du överväger att säga upp abonnemanget och göra din egen el. Om grundförutsättningen är att du skall vara ansluten till elnätet så är det enda rätta för att jämföra priser att dra bort de fasta kostnaderna.

A Anders Aleborg skrev:
Kollar man på t ex elskling så anger de liknande priser och dessutom skriver de "inklusive allt"!

Är inte detta falsk marknadsföring? Jag misstänker att de skippar att inkludera elnätsabonnemang mm.
"Inklusive allt" är troligen en alltför ospecifik utfästelse för att klassas som falsk marknadsföring. Olyckligt att de skriver så eftersom många kan känna sig lurade när fakturan inte stämmer med vad de förväntat sig. Beklagligt ock klandervärt. men förmodligen inte falsk marknadsföring.
 
A Anders Aleborg skrev:
Då är förbrukningen ändå ca 10-15 000 kWh mindre nu än innan jag installerade bergvärmen. Vattenburen golvvärme i hela huset som tidigare värmdes av el och en pelletsbrännare, den var dock felkopplad så elen värmde vattnet.

Har räknat ut att om jag byter ut alla halogenlampor till led så bör jag minska elförbrukningen med ytterligare ca 12-1400 kr/mån under den mörka delen av året. Men byta transformatorer överallt :(
Minska med 12-1400kr/mån?? Det betyder att du gör av med typ 2000kWh/mån på lyse och har typ 2800W halogen lampor på 24/7 nu på vintern. Stämmer verkligen det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.