Hej.

Anta följande:
Kund vill bygga hus och anlitar för detta en firma ifrån ett annat EU-land som bygger ett hus i Sverige fast med EU-landets standard.

Kund får se alla ritningar på huset och godkänner dessa.
Huset byggs enl ritningarna ni kommit överens om.

När huset är klart och det är dags att flytta in och betala så upptäcker kund att "Svensk standard" ej har tillämpats fullt ut, då främst vad det gäller antalet vägguttag där standarden föreskriver ett uttag per 4 meter vägg. Husets elinstallation samt antalet uttag är som på den godkända ritningen samt i övrigt fullt fungerande. Alla stora förbrukare, kyl, spis, tvätt osv har egna gruppledningar med rätt avsäkring.

Mina frågor är följande:
1. Har kunden rätt att i efterhand när huset står klart komma och kräva att elen skall utföras enligt svensk standard? Trots godkänd ritning?

2. Borde entreprenören upplyst kund att elinstallationen ej uppfyller svensk standard när handlingarna presenterades eller faller det under något som kunder borde ha kontrollerat?

Kunden önskar att elinstallationen görs om i sin helhet samt har vänt sig till domstol i ärendet.
 
Har kunden fått och godkänt en arbetsritning så ska installationen följa den även om den inte uppnår "svensk standard". Standarden är ingen "lag" utan bara en rekommendation.
Sedan kan man väl tycka att kunden skulle blivit upplyst, men kommer "installatören" från ett annat land kanske man inte ska ta för givet att denne över huvud taget känner till "svensk standard"
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag förstår inte. Kunden har anlitat en firma för att bygga ett hus i Sverige men med det andra EU-landets standard. Varför skulle svensk standard avseende el överhuvudtaget komma in i bilden? Varför tycker kunden att ritningen, som hen vad jag förstår godkänt, inte skulle gälla? Kunden hade vad jag förstår specifikt anlitat företaget för att bygga enligt det andra landets standard.

Som elmont säger så finns det inget krav på att följa svensk standard med avseende på antal eluttag osv. Däremot ska elmaterielen och själva givetvis uppfylla gällande krav (t.ex. ingen lös FK under parketten osv som sågs för ett antal år sedan i en tråd här).
 
tommib tommib skrev:
Jag förstår inte. Kunden har anlitat en firma för att bygga ett hus i Sverige men med det andra EU-landets standard. Varför skulle svensk standard avseende el överhuvudtaget komma in i bilden? Varför tycker kunden att ritningen, som hen vad jag förstår godkänt, inte skulle gälla? Kunden hade vad jag förstår specifikt anlitat företaget för att bygga enligt det andra landets standard.

Som elmont säger så finns det inget krav på att följa svensk standard med avseende på antal eluttag osv. Däremot ska elmaterielen och själva givetvis uppfylla gällande krav (t.ex. ingen lös FK under parketten osv som sågs för ett antal år sedan i en tråd här).
Kunden har väl som många gånger förr ändrat sig i efterhand och vill ha lite fler uttag än den ritning de godkänt ifrån början och därför kommer de dragandes med att svensk standard inte har följt, något som aldrig varit inritat på huset ritningar.
 
Rätt vanligt att "folk" kommer på efterhand och tycker att man borde förstått att dom ville ha ----------
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
tommib
I ett sådant här fall kan jag helt förstå att hantverkare blir trötta på kunderna... Varför beter sig folk så här?

Jag kan inte se något annat än att godkänd ritning gäller. Tyvärr är juridik en bedömningssport så man kan få oväntade utfall men detta borde väl ändå kastas ut ur rätten...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Man får väl hoppas att dom får exakt det dom beställt i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.