Den konstruktionen kan aldrig hålla! Det är ju inga riktiga takstolar. Inte undra på att taket svackar.
Undrar hur byggnadsfacket hade agerat vid ett besök. Troligen hade de stoppat arbetet p.g.a. rasrisken.
 
  • Gilla
Jambalaya och 11 till
  • Laddar…
Totalt felkonstruerat!! Orkar ju knappt hålla uppe sin egen vikt..
 
  • Gilla
Jambalaya och 6 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Mer komplicerat än så, konstruktionsmässigt. Vi vet ej snölast, spännvidd el övriga förutsättningar.
Denna beräkning gjorde jag imorse med svenskt träs dimensioneringsprogram utifrån mått, snölast, takmaterial osv.
Skärmdump av dimensioneringsresultat för nockbalkar och takåsar från ett svenskt träs dimensioneringsprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.

F.ö så fick jag intrycket att ni köpt en gård. D.v.s en jordbruksfastighet. Ingen vanlig villa. Isåfall är ni per automatik näringsidkare, oavsett om ni har någon näringsverksamhet eller ej. Skatteverket kommer dessutom att vilja ha in momsdeklaration.

Nu behöver det inte vara en jordbruksfastighet för att få bygga bygglovsfritt, fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader. Nu är det dock viktigt att kolla detta med kommunen då lokala regler kan säga annat. Att en fastighet är en jordbruksfastighet ger ej med automatik rätt att bygga några ekonomibyggnader bygglovsfritt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
..fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader.
Det är delvis sant, men är det utanför detaljplan men i sammanhållen bebyggelse gäller striktare regler.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.

F.ö så fick jag intrycket att ni köpt en gård. D.v.s en jordbruksfastighet. Ingen vanlig villa. Isåfall är ni per automatik näringsidkare, oavsett om ni har någon näringsverksamhet eller ej. Skatteverket kommer dessutom att vilja ha in momsdeklaration.

Nu behöver det inte vara en jordbruksfastighet för att få bygga bygglovsfritt, fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader. Nu är det dock viktigt att kolla detta med kommunen då lokala regler kan säga annat. Att en fastighet är en jordbruksfastighet ger ej med automatik rätt att bygga några ekonomibyggnader bygglovsfritt.

Vi har köpt gård ja. Vi har givetvis kollat med kommunen innan vi byggde

Vi drar inte av någon moms när vi bygger
 
Cheesen
G granskogen skrev:
Vi har köpt gård ja. Vi har givetvis kollat med kommunen innan vi byggde

Vi drar inte av någon moms när vi bygger
Det spelar ingen roll ifall ni drar av momsen. Har du en jordbruksfastighet så är du per automatik näringsidkare och skyldig att redovisa moms. Detta oavsett om du är aktiv eller passiv.
 
Fadai
Cheesen Cheesen skrev:
Nu är jag ingen byggnadsingenjör, men jag skulle gärna se hållfasthetsberäkningen för den takkonstruktionen. Det ser ju knappt ut att hålla för att lägga plåten på.

F.ö så fick jag intrycket att ni köpt en gård. D.v.s en jordbruksfastighet. Ingen vanlig villa. Isåfall är ni per automatik näringsidkare, oavsett om ni har någon näringsverksamhet eller ej. Skatteverket kommer dessutom att vilja ha in momsdeklaration.

Nu behöver det inte vara en jordbruksfastighet för att få bygga bygglovsfritt, fastigheten behöver vara belägen där stadsbyggnadsplan saknas. Om så är fallet så behövs det oftast inget bygglov för komplementbyggnader. Nu är det dock viktigt att kolla detta med kommunen då lokala regler kan säga annat. Att en fastighet är en jordbruksfastighet ger ej med automatik rätt att bygga några ekonomibyggnader bygglovsfritt.
De skriver ju att de kollat med kommunen!
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

K
Varför dyker det alltid upp massa besserwissers som ska gå OT

"ni vet väl att ni kanske behöver bygglov"
"Det ska besiktigas om det är stall"
" ni ska redovisa moms".

Det är varken trådens ämne eller er huvudvärk, riktigt tröttsamt att liknade kommentarer från minipoliserdyker upp ständigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Turbo_Tail och 69 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker att det viktigaste att utreda (för vad som är on-topic i tråden) är ifall detta bygge och avtal lyder under konsumenttjänstlagen eller köplagen.
Det blir en del ganska väsentliga skillnader i hur TS kan och bör agera.
 
  • Gilla
  • Arg
Jambalaya och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker att det viktigaste att utreda (för vad som är on-topic i tråden) är ifall detta bygge och avtal lyder under konsumenttjänstlagen eller köplagen.
Det blir en del ganska väsentliga skillnader i hur TS kan och bör agera.
Helt rätt! När man stöter på problem är juridiken viktig att reda ut.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det spelar ingen roll ifall ni drar av momsen. Har du en jordbruksfastighet så är du per automatik näringsidkare och skyldig att redovisa moms. Detta oavsett om du är aktiv eller passiv.
Tolkar detta som att vi inte behöver det.
 
  • Skärmavbild av artikel om momsregler för ideella föreningar på Skatteverkets hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
G granskogen skrev:
Tolkar detta som att vi inte behöver det.
Möjligt att det är så, vet bara att skatteverket tvingade mig att deklarera moms i 20 år trots att jag aldrig sålt eller köpt en pinal till min jordbruksfastighet.
Det var dessutom inte det enklaste att avregistrera sig som näringsidkare när jag sålde fastigheten. Många samtal och blanketter behövdes det.
Jag behövde inte betala in moms, bara redovisa den... (0 kr)
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
C
Lägg ner det där med moms nu. Det har inget med saken att göra.
 
  • Gilla
hasse johansen och 11 till
  • Laddar…
Moms eller inte är väl ointressant för oss i det här fallet. Det är ju skitdåligt byggt och TS behöver ju verkligen få stopp på detta bygge. Ge lite relevanta råd i stället.
 
  • Gilla
Jambalaya och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.