Hejsan!

Är i färd med att montera en kamin i våran öppenspis. Kaminen kommer inte muras in utan stå för sig själv. Jag tänkte därför försöka rengöra öppenspis en så gott det går innan jag ställer kaminen på plats.

Men jag vet inte över huvud taget hur jag ska gå till väga, om det ens är en möjlighet att rengöra detta.

Är det någon som kan ge mig tips, om det ens är möjligt.
 
  • Smutsig öppenspis med sotiga tegelstenar och aska på golvet inför installation av ny kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förtydligande: det är alltså sotet på väggarna jag gärna vill ha bort
 
R
Finns nog inget annat än mekaniskt rengörning , till viss del så har nog lite olika saker bränt in i teglet
Du kan prova med lite saltsyralösning på en bit som inte kommer att synas , men är tveksam på det .
Det går även att mura på nytt eldfast ( billigaste ) och låta det gå till framkant så blir det som en liten fris där
tror att det är mest effektivt i arbetssynpunkt
 
R rävlyan skrev:
Finns nog inget annat än mekaniskt rengörning , till viss del så har nog lite olika saker bränt in i teglet
Du kan prova med lite saltsyralösning på en bit som inte kommer att synas , men är tveksam på det .
Det går även att mura på nytt eldfast ( billigaste ) och låta det gå till framkant så blir det som en liten fris där
tror att det är mest effektivt i arbetssynpunkt
Mekanisk rengöring såsom att borsta/tvätta så gott det går?
 
R
Troligtvis sitter det hårdare ju närmare glöden det varit , var nere i källaren och hittade en bit tegel som varit i pannan 800C
och skiten sitter bra djupt ( inbränt ) och ville inte ge sig så det blev gult . Enklast blir nog att sätta nytt utanför det som är där ,blir en gul och fin yta då . Köp det billigaste och tunnaste du hittar , ska ju inte tåla speciel hetta
 
R rävlyan skrev:
Troligtvis sitter det hårdare ju närmare glöden det varit , var nere i källaren och hittade en bit tegel som varit i pannan 800C
och skiten sitter bra djupt ( inbränt ) och ville inte ge sig så det blev gult . Enklast blir nog att sätta nytt utanför det som är där ,blir en gul och fin yta då . Köp det billigaste och tunnaste du hittar , ska ju inte tåla speciel hetta
Jag gör ett försökt till rengöring, annars får det blir att sätta nytt. Vad är det för material man använder, eller vad kallas plattorna?
 
R
Vanligt enkelt eldfast tegel ca 30 mm tjockt , lite dyrare än vanligt tegel men smalare , men finns på varuhusen , kolla priserna mellan dom
 
  • Gilla
Skruvmejseln
  • Laddar…
Claes Sörmland
Borsta med stålborste? Och sen borde en gasbrännare kunna bränna av sotet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Borsta med stålborste? Och sen borde en gasbrännare kunna bränna av sotet.
Värt ett försök! Tack för era tips
 
Claes Sörmland
Just det ja, jag hade sot på murstockens vägg från en riven rökgång när jag satte upp rörspisen. Jag borstade bort det värsta och dammsög men bort gick inte missfärgningen. Så jag slammade helt enkelt väggen med KC-bruk för att slippa ha sotet exponerat mot rummet där bakom rörspisen.
 
Det syns inte mycket av det när du fått in kassetten, döljer faktiskt lite av kassetten då allt blir svart och mindre kontraster.
 
Jag provar att göra ett tappert försök, annars får det nog vara till senare tillfälle. Kaminen går att ta bort om man behöver, faller lusten på senare så är det bara att göra om och riktigt senare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.