Tjena.
Jag ska ha ett ljudsystem i uterummet och hade siktat in mig på Sonos Play 3.
Men igår var jag hos en polare som har bägge två och han tyckte att Play 1 har bättre ljud än 3an, och den är ju billigare.
Vad har ni för erfarenheter?
Jag kan ev tänka mig andra tillverkare men det finns lite krav.

Vägghängt
Lättanvänt
Bra ljud (Uterummet är 14m2)

Vad tycker ni jag ska köra på?
Vill bara ha en enhet och inte högtalare+förstärkare+streamingmetod

Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Johan

P.S Uterummet kan ses i denna tråden
 
Har några 1: or och en 5:a. Tycker 1:an låter lika bra som 5:an så mitt tips är att köpa två st Play 1 och stereokoppla dessa så får du kanonljud.
 
Har en Play 1 och är kanon nöjd med den. Har dock ingen större erfarenhet av dom andra modeller.
 
Har en Play 5 av gamla modellen som jag är mycket nöjd med.
Mycket ljud i litet format.
Skall köpa en eller två Play 1or med.
För sin storlek är de med väldigt bra.
 
Redigerat:
Såg dessutom att Play 3 är utgående så frågan är om man ska satsa på att få den billigt nu på BF?
Är det värt 500 spänn att byta upp mot Sonos One som har Alexa-styrning?
 
Play 5 är för dyr för att ha i uterummet känns det som :(
 
Funderar också på att utöka Sonos-uppsättningen, har bara en soundbar nu. Har dock inget minne att de haft några prisvärda kampanjer tidigare, men man får väl hoppas att det blir något intressant i år.
 
Det
Ramnemark Ramnemark skrev:
Play 5 är för dyr för att ha i uterummet känns det som :(
Det kan jag hålla med om.
Men Play1-an är fukttålig, så den funkar säkert. Jag har planer att ha en sådan på altanen under sommarhalvåret. Den räcker gott i mitt tycke. Dessutom är det ju lite bättre pris på den gamla modellen av Play1-an nu.

Men om det är ett uterum bör väl Play5-an funka, eller? Det är väl torrt?
 
K knipo skrev:
Det


Det kan jag hålla med om.
Men Play1-an är fukttålig, så den funkar säkert. Jag har planer att ha en sådan på altanen under sommarhalvåret. Den räcker gott i mitt tycke. Dessutom är det ju lite bättre pris på den gamla modellen av Play1-an nu.

Men om det är ett uterum bör väl Play5-an funka, eller? Det är väl torrt?
Det är inte fukten som jag oroar mig för, utan hur ofta den kommer användas. Play 5 är för dyr så den går bort
 
Vi har satsat på Bose Soundtouch istället. Provade Sonos, men de krånglar lite för mycket tillsammans med Spotify och det gick inte att köra Sveriges radios program i efterhand (pod med musik). Just SR var viktigt för oss, vi lyssnar ganska mycket på det.

Med Bose går det att köra Bluetooth och sedan skicka vidare ljudet till de andra högtalarna i huset. Dessutom var Bose lite billigare och har väldigt bra ljud.

Vi kör Soundtouch 10 i köket (ca 20kvm) och 30 i vardagsrummet (30 kvm). Tror att 10 skulle räcka i ert uterum.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Vi har satsat på Bose Soundtouch istället. Provade Sonos, men de krånglar lite för mycket tillsammans med Spotify och det gick inte att köra Sveriges radios program i efterhand (pod med musik). Just SR var viktigt för oss, vi lyssnar ganska mycket på det.

Med Bose går det att köra Bluetooth och sedan skicka vidare ljudet till de andra högtalarna i huset. Dessutom var Bose lite billigare och har väldigt bra ljud.

Vi kör Soundtouch 10 i köket (ca 20kvm) och 30 i vardagsrummet (30 kvm). Tror att 10 skulle räcka i ert uterum.
Vad krånglade?
Alla jag pratat med älskar Sonos och Alexa-styrningen.
Bose står högre i kurs i mina ögon, folk köpte väll sonos från början för det var billigare än Bose
 
Skall jag vara ärlig så strular faktiskt min Sonos ibland.
Den tappar kontakten o det är svårt att "hitta tillbaka" fast allt till synes är som det ska.
När jag spelar Spotify så står det att Sonos är uppkopplad, låten går, men det hörs inget.
Ibland går det inte att ändra låt, eller så hoppar den över flera låtar och spelar en låt långt ned på listan.
Det positiva är att Sonos-supporten är VÄLDIGT hjälpsamma.
Men hade jag inte redan haft en Sonos så hade jag övervägt ett annat märke.
Men ändå är jag ganska nöjd.
 
Bose Sondtouch 20 låter lockande :)
 
  • Gilla
snoooze och 1 till
  • Laddar…
Det krånglade när man skulle få igång ljudet ibland. Gjorde en reklamation på det, men de fick aldrig ordning på det under de 100 dagar vi provade Sonos. Hörde senare av en bekant som jobbade på Spotify att Sonos var lite besvärliga, de använde inte Spotifys egna protokoll utan försökte göra egna istället.

Vi har aldrig provat Alexa, så det vet jag inget om. Jag kan även tänka mig att Sonos funkar bättre nu, det var ett år sedan drygt som vi provade.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
folk köpte väll sonos från början för det var billigare än Bose
Sonos har ju haft den här lösningen i 10-15 år. Att "folk köpte Sonos från början" berodde på att det inte fanns något alternativ väldigt länge.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.