Varit på husjakt ett tag på en ganska trög marknad, vilket här innebär att budgivningen ofta drar iväg då det är många intressenter, säljarens marknad kan man verkligen kalla det.

Vi pratar småstad nu, runt 20k invånare i kommunen där "normal villan" på 6 år gått från 800k till idag runt 2,2 miljoner.

Nu har Ingves gått ut med att räntan kommer gå upp och i ett avsnitt av SVT:s Plus för någon vecka sedan pratade en ekonom också om att vi borde se en mer normal ränta på ca 4-5% inom något år. Ränteavdrag kan man inte heller räkna med att det kommer att finnas kvar för alltid, många andra länder i Europa har delvis eller helt avskaffat det. Med ett lån på 2 miljoner pratar vi då alltså i bästa fall om en ökad räntekostnad på 3000 kr, men utan ränteavdrag och med bankernas beräkning på 6% är det betydligt mer.

Jag får känslan av att många inte tänker alls på framtida kostnader. Banken kanske godkänner lånet, de klarar 6% ränta, men till vilket pris? Jag vill fortsatt även som husägare ha råd att unna mig resor och nöjen som jag gör idag och inte behöva ligga sömnlös när räntan eventuellt drar iväg mot 4-5% och jag behöver lägga 14-15k i månaden på bara mitt boende i ren drift och lånkostnad.

Hur tänker ni andra som är i samma sits eller nyligen köpt hus? Räknar ni med högre ränta och den högre boendekostnaden, eller räknar ni kallt med att räntan håller sig låg?

Ser många unga par som köper och renoverar, skaffar barn och en ny V90 och undrar hur fan de har råd. De måste bara belånade upp över öronen?
 
Jag är en orolig själ så vi band våra bolån på fem år respektive tre år (25% på tre år). Pröjsar ganska precis 2000kr i månaden på ränta och sedan så amorterar man också i en ganska aggressiv takt. Vore ju sådär halvkul att pröjsa 6000-8000kr i ränta men det får gå det också om ränteläget förändras.

Om det visar sig vara ett groteskt misstag återstår att se.
 
Ja binda skulle jag också göra, men det är ju bara för stunden. Jag vet inte om det är jag som är överdrivet nojig, eller om marknaden är helt galen nu. Men det är känslan jag får att man budar tills man når sitt tak och det är så att man precis klarar det. Hör folk på jobbet som oroar sig för att räntan skulle gå upp 1%, då lär man verkligen leva på marginalen idag.
 
C
Så dags att börja tänka på framtida räntehöjningar nu... Den som lånade för ett par år sedan sitter ju i precis samma båt som den som lånar idag.
 
  • Gilla
Hourences
  • Laddar…
Innan vi fick bolån så var det kalkyler med banken hit och dit och räntan vi förutspås klara är väldigt hög.
 
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Fast samtliga banker förutspår fortsatt låg ränta de närmaste åren. För första gången på länge är treårseäntan samma som rörlig.
 
När man talar om högre räntor är det ofta med en underförstådd situation att man också har en matchande inflation. Ser man framför sig räntor på 6–8 % tänker man nog också att vi har en inflation på 3–6 %. Med andra ord en realränta på 2–3 %.

Naturligtvis finns de som är oroliga för värre situationer, med stigande arbetslöshet, höga realräntor och en kraschad bostadsmarknad m.m. Sånt händer förstås, det finns många historiska exempel på samhällen som på ett eller annat sätt havererat; i Venezuela exempelvis har man relativt nyligen under relativt demokratiska former lyckats förstöra sitt land rasande fort.

Men om man tror att vi ändå bor i ett relativt stabilt samhälle där vi klarar av att hantera dåliga politiska beslut genom gradvisa kompromisser ska man nog inte behöva ligga sömnlös alltför ofta över ränteläget.

Är man ändå orolig är nog räntebindning bra, men helst bara en del med bunden ränta, inte flera med olika bindningstider. Gör man det senare blir det nämligen mycket svårare att byta bank, då det är lättare att flytta hela lånet än vissa delar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Så dags att börja tänka på framtida räntehöjningar nu... Den som lånade för ett par år sedan sitter ju i precis samma båt som den som lånar idag.
Nej det gör dem nu inte om man ser till prisökningen här på närmare 300%. Hade vi köpt hus direkt när vi flyttade hit hade vi haft lån på runt 600k, jämfört med ett hus idag runt 2 miljoner.

Visst får man samma ränta, men räntekostnaden är ju avsevärt mycket högre.
 
Just nu är det lite guldläge med inflation som är högre än räntan. Men generellt ligger realräntan i Sverige stabilt. Har man bara råd med lite tuffare tider är det ingen fara.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När man talar om högre räntor är det ofta med en underförstådd situation att man också har en matchande inflation. Ser man framför sig räntor på 6–8 % tänker man nog också att vi har en inflation på 3–6 %. Med andra ord en realränta på 2–3 %.

Naturligtvis finns de som är oroliga för värre situationer, med stigande arbetslöshet, höga realräntor och en kraschad bostadsmarknad m.m. Sånt händer förstås, det finns många historiska exempel på samhällen som på ett eller annat sätt havererat; i Venezuela exempelvis har man relativt nyligen under relativt demokratiska former lyckats förstöra sitt land rasande fort.

Men om man tror att vi ändå bor i ett relativt stabilt samhälle där vi klarar av att hantera dåliga politiska beslut genom gradvisa kompromisser ska man nog inte behöva ligga sömnlös alltför ofta över ränteläget.

Är man ändå orolig är nog räntebindning bra, men helst bara en del med bunden ränta, inte flera med olika bindningstider. Gör man det senare blir det nämligen mycket svårare att byta bank, då det är lättare att flytta hela lånet än vissa delar.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När man talar om högre räntor är det ofta med en underförstådd situation att man också har en matchande inflation. Ser man framför sig räntor på 6–8 % tänker man nog också att vi har en inflation på 3–6 %. Med andra ord en realränta på 2–3 %.

Naturligtvis finns de som är oroliga för värre situationer, med stigande arbetslöshet, höga realräntor och en kraschad bostadsmarknad m.m. Sånt händer förstås, det finns många historiska exempel på samhällen som på ett eller annat sätt havererat; i Venezuela exempelvis har man relativt nyligen under relativt demokratiska former lyckats förstöra sitt land rasande fort.

Men om man tror att vi ändå bor i ett relativt stabilt samhälle där vi klarar av att hantera dåliga politiska beslut genom gradvisa kompromisser ska man nog inte behöva ligga sömnlös alltför ofta över ränteläget.

Är man ändå orolig är nog räntebindning bra, men helst bara en del med bunden ränta, inte flera med olika bindningstider. Gör man det senare blir det nämligen mycket svårare att byta bank, då det är lättare att flytta hela lånet än vissa delar.
Så är det ju givetvis. Vi vill helst ha på ett ungefär samma månadskostnad som idag, ett hus kostar ju alltid i underhåll också.

Jag tror många idag förköper sig. Jag tror inte på någon krasch som på 90-talet, men en lågkonjunktur står för dörren med vad jag tror räntor på en mer normal nivå runt 4-5%. Tar nybyggnationen mer fart även här i småstan så kommer nog också priserna påverkas negativt (eller positivt för min del).
 
C
S sweknox skrev:
Nej det gör dem nu inte om man ser till prisökningen här på närmare 300%.
OK, inte "där" kanske, men i resten av riket har inte priserna stigit några 300% de senaste 2 åren. Snarare typ 6%.
 
  • Gilla
Chilly_J
  • Laddar…
S sweknox skrev:
Jag tror inte på någon krasch som på 90-talet, men en lågkonjunktur står för dörren med vad jag tror räntor på en mer normal nivå runt 4-5%.
Fast lågkonjunktur hänger normalt ihop med låga räntor, inte höga.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast lågkonjunktur hänger normalt ihop med låga räntor, inte höga.
Ja, fast de flesta verkar ju vara överens om att både en höjd ränta och lågkonjunktur ligger i närtid.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C cpalm skrev:
OK, inte "där" kanske, men i resten av riket har inte priserna stigit några 300% de senaste 2 åren. Snarare typ 6%.
Jag räknade lite tokigt ser jag nu, 175% är mer rätt.

Fast 2011-2017, 6 år som jag hade som exempel, så har priserna på villor i riket gått upp 47%. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor/arshistorik
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C
S sweknox skrev:
Fast 2011-2017, 6 år som jag hade som exempel, så har priserna på villor i riket gått upp 47%. [länk]
Jag vet inte var du får 6 år ifrån? Jag skrev att "Den som lånade för ett par år sedan sitter ju i precis samma båt som den som lånar idag."
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.