Jag har fått erbjudande från husleverantör att få ersättning om de får anväda huset som visningshus. Är det någon här som har erfarenheter sedan tidigare av detta? Hur mycket man skall begära, vad som är rimligt och framförallt vad man skall gå med på?

Det finns mycket lite skrivet om detta på forumet sedan tidigare.
 
Vi hade visning på vårt hus men det är två år sen nu. Vi fick 25000:- i avdrag på huspriset (som vi sen visserligen valde tillval för istället). Det som gällde var alltså _en_ offentlig visning. Kändes sådär när det väl var dags för visningen men vi pratade med husförsäljaren och de skötte det hela bra. La in trasmattor i hallen och såg till att folk tog av sig skor m.m. så det var okej.

// Lina
 
Vi kommer att bygga ett Lapplihus. Vi ställer upp som visningshus och får 18 000:- rabatt på huspriset för detta. Visningarna kommer att vara i den utsträckningen att om försäljaren har ett par som är intresserad av ett Lapplihus kommer säljaren kotakta oss och boka en tid för detta.
 
linsko skrev:
Vi kommer att bygga ett Lapplihus. Vi ställer upp som visningshus och får 18 000:- rabatt på huspriset för detta. Visningarna kommer att vara i den utsträckningen att om försäljaren har ett par som är intresserad av ett Lapplihus kommer säljaren kotakta oss och boka en tid för detta.
Hur många visningar har ni gått med på? Hur långt i framtiden?
 
linsko skrev:
Vi kommer att bygga ett Lapplihus. Vi ställer upp som visningshus och får 18 000:- rabatt på huspriset för detta. Visningarna kommer att vara i den utsträckningen att om försäljaren har ett par som är intresserad av ett Lapplihus kommer säljaren kotakta oss och boka en tid för detta.
När får ni tillgång till tomten? När börjar ni bygga ert lapplihus förresten? Har ni summerat totalen ännu?
Jag känner mig osäker på kostnaderna kring tomten. Räknar ni med 84.000 i va och 16000 ca i fjärrvärme? Andra anslutningsavgifter, som jag missat?
 
Den där formuleringen låter obehagligt luddig. Risken är ju att effekten kan bli: "imorgon har vi 50 intresserade familjer som vill titta", och nästa vecka kommer det 20 till osv.
 
LB-Hus erbjöd mig 50.000kr för en öppen visning.
Samt 3000kr för per familj rakt i näven vid andra visningar om vi vill...

Men troligen så är det olika beroende på hus & om det finns sådana i närområdet. Är det något dyrare hus samt inte finns så kan man få mycket pengar på en visning.
 
Vi har fått ett liknande erbjudande som dig Mulan. 50.000 i extra tillval för en helg, lördag-söndag före inflyttning.

Ännu så länge inget intresse för extravisningar.
 
birgi skrev:
Hur många visningar har ni gått med på? Hur långt i framtiden?
Det kommer inte röra sig om enorma mängder med visningar. Det är ju inte så många som bygger Lapplihus som tex om man valt ett Älvsbyhus. Det kommer inte vara några öppna visningar utan det kommer att fungera på så sätt att försäljaren ringer och bokar en tid med oss i fall han har någon som är intresserad av ett liknande Lapplihus. Det är inte satt någon tidsram, men något år kan jag tänka mig.
Det är nog ingenting som kommer att belasta oss särskilt mycket. Ser det inte som något problem heller.
 
en kakelugn för att ha en visning.
(Värde 40.000)
/Ulle
 
Det låter som om det erbjudande vi fått ligger i rätt härad. Nu har jag en följdfråga.

Vilka husleverantörer har ni som fått ersättning haft?

 
Vi har ett hjältevadshus som säljaren ville ha en öppen visning i. Han erbjöd 5000:- :surprised: Vi sa: Inte under 20.000:-, men det var "alldeles för mycket" enligt honom. + Argumentet: "Det brukar inte komma så många".... ???
 
Hej Robert,

Vi har också försökt få bra prutning mha visning men inte lyckats så bra.
50 000 kr för en helg låter som en hyfsad deal. Vi lyckades på ett erbjudande om 15 000 kr från LB-hus för en helg. Vilken leverantör erbjöd 50 000??

Clapton
 
Mig veterligen så är det väl bara LB-hus som ger dessa summor?! Kan det tyda på alldeles för stora marginaler??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.