Hej,
Jag håller på att rita färdigt detaljerna inför kommande husbygge. Ett knepigt rum är ungarnas badrum, som i ärlighetens namn är i minsta laget.

Badrummet mäter 210 x 210 cm och ska rymma badkar. Inga tillgänglighetskrav finns. Bilen nedan är ett förslag från arkitekten där en lång tvättbänk som upptar en vägg. Om badkaret är 160 cm långt och bänken 40 cm bred finns 10 cm kvar, vilket inte framgår av bilden. Ovanför bänkens kortsida finns ett 40 cm smalt fönster. Placerat ca 100 cm över golvet.

Min spontana invändning mot förslaget är att fönster kommer för nära fotänden på badkaret, vilket gör det svårt att skärma av fönstret från stänk. Arkitekten verkar inte se något problem med detta. Kanske beroende på att fönstret kommer upp så pass högt upp.

Min fundering är om kan bygga badrummet så här? Kanske någon har erfarenhet av en liknande lösning? Har inte haft badkar på i vuxen ålder och har därför ingen uppfattning om hur mycket och hur långt vatten tenderar att skvätta från fotändan på ett badkar.

Är tacksam för alla svar.
Ritning av ett litet badrum med badkar och tvättbänk, längs med väggarna, och smalt fönster ovanför bänken.
 
  • Arkitektritning av ett litet badrum med badkar, lång tvättbänk och fönster ovanför.
Finns det speciell grund för att barnen MÅSTE ha badkar?
I min familj rev vi bort badkaret och byggde rejäl duschhörna istället dvs inte duschkabin som kräver mer rengöring utan lättskötta duschväggar och tvättbart draperi.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Finns det speciell grund för att barnen MÅSTE ha badkar?
I min familj rev vi bort badkaret och byggde rejäl duschhörna istället dvs inte duschkabin som kräver met rengöring.
Ja du, den frågan har jag också ställt många gånger. Svaret från övriga familjen är Ja. Dock har jag tänkt planera badrummet så att badkaret kan bytas ut mot duschväggar när barnen blir äldre och inser att det är besvärligt med badkar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K
Vi har fönstret 140 cm från motsvarade vägg. Alltså överlappar fotänden till badkaret med 20 cm. Vårt fönster sitter 90 cm från golv och vi har i princip aldrig fått vattenstänk där (har dessutom fönsterbänk av trä). Använder nischen för att lägga handduken på när man duschar.

Draperistången går 90 cm från duschmunstycket så det är en hela 0,4 meter kvar till fönstret.

Vi badar ofta!
 
Staffans2000
4,4 m2 är inte så litet. Det borde räcka gott och väl! Jag kan inte heller se några problem med fönsterplaceringen.
Jag citerar mig själv från en annan tråd.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Att låta ungar fara omkring med duschslangen som påtända brandsoldater
 
Hur långt vattnet skvätter beror inte på badkaret, utan på den som badar...

Jag håller med @yonna också, badkar är helt klart överskattat när det gäller barn... Visst, när de är små (så länge man lyfter och bär dem, kanske) så kan det vara smidigt, men sen blir det bara krångligt... Gör badrummet så det går att ta bort badkaret i alla fall ...

Hade jag gjort mitt badrum idag hade jag struntat i badkaret och gjort en riktig dusch, för när kidsen är 8 och 10 så känns det bara i vägen... Hellre då en liten balja att bada de små .. :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Vi har fönstret 140 cm från motsvarade vägg. Alltså överlappar fotänden till badkaret med 20 cm. Vårt fönster sitter 90 cm från golv och vi har i princip aldrig fått vattenstänk där (har dessutom fönsterbänk av trä). Använder nischen för att lägga handduken på när man duschar.

Draperistången går 90 cm från duschmunstycket så det är en hela 0,4 meter kvar till fönstret.

Vi badar ofta!
Tack för svar.
Skönt att höra att det verkar fungera för er. Då borde det ju fungera för oss också eftersom vårt fönster faktiskt inte ens hamnar över badkaret.

Det där med duschdraperi tvärs över badkaret kanske kan vara något (antar att det så du menar). Går det runt även på långsidan eller sitter det glasvägg där?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur långt vattnet skvätter beror inte på badkaret, utan på den som badar...

Jag håller med @yonna också, badkar är helt klart överskattat när det gäller barn... Visst, när de är små (så länge man lyfter och bär dem, kanske) så kan det vara smidigt, men sen blir det bara krångligt... Gör badrummet så det går att ta bort badkaret i alla fall ...

Hade jag gjort mitt badrum idag hade jag struntat i badkaret och gjort en riktig dusch, för när kidsen är 8 och 10 så känns det bara i vägen... Hellre då en liten balja att bada de små .. :)
Tyvärr är diskussionen om badkarets vara eller icke-vara över här hemma.
 
K
N nybyggarn3 skrev:
Det där med duschdraperi tvärs över badkaret kanske kan vara något (antar att det så du menar). Går det runt även på långsidan eller sitter det glasvägg där?
Det går bara till mitten och förbi drygt halva långsidan. När vi badar drar vi undan hela. Barnen är instruerade att inte stänka upp i fönstret, än har det aldrig varit problem.

Men ni skulle ju kunna låta fönsternischen ha tätskikt och lite fall ut så försvinner problemet.

Att ha fönsterbräda av oljat fuktkänsligt trä vid badkar i badrummet känns inte som det smartaste valet i vårt hus. - Något jag räknar med att få byta ut när barnen inte badar mer.
Än är den dock oskadd, barnen är 6 och 2, golv av trä hade dock inte funkat :)
 
K Kallebo skrev:
Det går bara till mitten och förbi drygt halva långsidan. När vi badar drar vi undan hela. Barnen är instruerade att inte stänka upp i fönstret, än har det aldrig varit problem.

Men ni skulle ju kunna låta fönsternischen ha tätskikt och lite fall ut så försvinner problemet.

Att ha fönsterbräda av oljat fuktkänsligt trä vid badkar i badrummet känns inte som det smartaste valet i vårt hus. - Något jag räknar med att få byta ut när barnen inte badar mer.
Än är den dock oskadd, barnen är 6 och 2, golv av trä hade dock inte funkat :)
Tack för svar.
Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av bilder på badrumet?
 
Vill man vara på säkra sidan kan ni ju lägga ett PVC fönster i badrummet, det tål hur mycket stänk som helst!

Vi hade också en lång diskussion om badkar när vi renoverade och kompromissen blev ett sittbadkar med dörr så det fungerar enkelt som både dusch och bad. "FÖR BADKAR SKA VI HA!!!!!", var det som framfördes högljutt här också...

Med facit i hand har det väl tagit runt 8-10 bad totalt under de 6 år badkaret stått där...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Vill man vara på säkra sidan kan ni ju lägga ett PVC fönster i badrummet, det tål hur mycket stänk som helst!

Vi hade också en lång diskussion om badkar när vi renoverade och kompromissen blev ett sittbadkar med dörr så det fungerar enkelt som både dusch och bad. "FÖR BADKAR SKA VI HA!!!!!", var det som framfördes högljutt här också...

Med facit i hand har det väl tagit runt 8-10 bad totalt under de 6 år badkaret stått där...
Sittbadkar låter som det sämsta av två världar. Risken att falla ihjäl sig vid duschning som badkar medför och trångt och eländigt och man mot förmodan skulle få för sig att bada...

Som tur är ska vi ha ett badrum med dusch i anknytning till vårt sovrum. Frun och ungarna får helt enkelt kämpa på med badkar så länge dom vill.

Angående fönstret så lutar det åt pvc. I kombination med tätskikt mot fönstret och kaklad smyg ska det förhoppningsvis inte bli några problem.
 
Vi ska precis renovera badrummet uppe, har nästan exakt samma storlek på badrummet.
Badkaret vill vi ha kvar men med möjlighet att ta bort det om det av någon händelse gör att någon inte kan gå ner och duscha nere.

Dörren måste vara där den är idag fast vi Öland från 70 till 80 bred.
Mitt emot dörren har vi ett fönster som är 110 bred & 130 hög.

Såhär är våra planer,
Handritad skiss av ett badrumsplan med mått, inkluderande badkar, toalett och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Från jag var 6 år till jag var 16 bodde vi i en lägenhet med ett stort (ca 1x1meter) fönster mitt över badkaret.
Inga problem alls!
På Nybyggarn3's ritning skulle jag vilja
1) Korta av tvättbänken, så den slutar före badkaret.
2) Öka badkarets längd till fullängd, 180 cm kanske.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi ska precis renovera badrummet uppe, har nästan exakt samma storlek på badrummet.
Badkaret vill vi ha kvar men med möjlighet att ta bort det om det av någon händelse gör att någon inte kan gå ner och duscha nere.

Dörren måste vara där den är idag fast vi Öland från 70 till 80 bred.
Mitt emot dörren har vi ett fönster som är 110 bred & 130 hög.

Såhär är våra planer,
[bild]
Tack för svar.
Det var ju onekligen rätt likt. En sak som jag fundera över är fönstrets storlek och placering. Hur blir det i händelse av att badkaret åker ut? Hamnar inte fönstret i duschen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.