För många år sedan byggde vi en förråds-byggnad på 40kvm, där vi använde oss av höga granar (takstolar) för att få öppet ända upp till taket, och stockarna skulle bli synliga. Sedan några år tillbaka har vi märkt att det fallit ner som fint spån från stockarna. Vad kan det vara? Bör vi kontakta försäkringsbolaget?
 
Barkborre är det nog inte. De bor bara under barken på färskt virke. Men det finns ju andra djur som bor i ved. Det är inte ovanligt att man hittar snå hål i möbler som varit magasinerade. Vet du vilken fuktighet det är? Jag skulle rekomendera att försöka få ner fukthalten så att djuren inte kan bo där.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Vi har inte byggnaden uppvärmd, och även om det aldrig blir minusgrader, så är det nog ganska fuktigt. Blir nog svårt att få ner fuktigheten utan att behöva värma upp den oisolerade byggnaden. Men vi har funderat länge på om det kunde vara barkborre, så släpper vi det, tack!
 
Är ni oroliga för barkborre för att ni har sett på nyheterna att det är ett farligt skadedjur?
Problemet med barkborren är att den angriper levande träd så att dom dör eller växer dåligt. Det ger stora ekonomiska skador för skogsägare.

När det gäller insekter som skadar död ved så finns det betydligt värre saker än barkborre som i princip bara håller till på ytan under barken...
De flesta försäkringsbolag brukar ha gratis skadedjurskontroll, så jag tycker du ska ta dit någon som kan kolla vad det är och vad konsekvenserna kan bli.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Oj då, då ska vi nog kontakta vårt försäkringsbolag, för vi har skadedjursförsäkring. Tack för tipset!
 
Jag hade or i bjälkarna på vinden i min 20-talsvilla. Det låg små små högar av trämjöl på golvet. Anticimex eller motsvarande ger snabbt besked vid inspektion. Man ser oftast inte djuret självt. Är det or är det ingen fara. Djuren jobbar mycket långsamt. För min del sprutades vinden ett par år efter upptäckten i samband med annan renovering. Så vi får väl hoppas att TS har or!
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Avfuktare kan vara ett alternativ till uppvärmning.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Finns det bark kvar på stockarna?

Allt obarkat barrträdsvirke blir förr eller senare angripet av en insekt som gräver gånger under barken och tydligen äter bastskitktet mellan bark och trä. Då den har ätit en tid borrar den sig 2-3 cm rakt in där den förpuppas och då den kryper ur puppan borrar den en avlångt hål i barken och försvinner. Till slut ar all bark lossäten och maskmjöl och bark börjar lossna och falla ned. Det är bara förpuppningshålet som försvagar virket så det är ingen katastrof för byggnaden som sådan men man vill ju inte ha dem i sina hus endå.
Jag vet inte vad insekten heter men om man har obarkat virke så kommer den alltid.....betydligt säkrare än ett brev på Postnord.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag hade or i bjälkarna på vinden i min 20-talsvilla
Det tror jag inte på!
OR Är ett kvalster 0,2-0,7mm dom mindre finns i ost. Dom större i andra livsmedel.
I korsord står det "Finns i ost? 2 bokstäver" Svaret är OR.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det tror jag inte på!
OR Är ett kvalster 0,2-0,7mm dom mindre finns i ost. Dom större i andra livsmedel.
I korsord står det "Finns i ost? 2 bokstäver" Svaret är OR.
I södra delen av landet kallas faktiskt strimmig trägnagare även för or.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.