Nej, jag har inte hussvamp och misstänker det inte heller...
Men när man tittar i gamla hus så slås man av att det finns riskkonstruktioner som uppfyller alla kriterier för tillväxt.
T ex trä som möter murstockens kalkputs utan spalt eller mellanliggande skydd osv.
Är faran överdriven eller är det så att de drabbade inte talar om sitt elände. Finns det statistik på förekomster och var de vanligast startpunkterna är?
 
Snabb googling ger mig ett exjobb på området. I dokumentet har du sedan diagram för förekomsten över tid i Kronobergs län som kan vara lite representativt i någon form.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:304940/FULLTEXT01.pdf

Ser även att du har inrapporterade förekomster per region, uppgifter från Anticimex. Massa go information om hussvamp i den uppsatsen!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Snabb googling ger mig ett exjobb på området. I dokumentet har du sedan diagram för förekomsten över tid i Kronobergs län som kan vara lite representativt i någon form.
[länk]

Ser även att du har inrapporterade förekomster per region, uppgifter från Anticimex. Massa go information om hussvamp i den uppsatsen!
Mycket bra dokument! (y)
 
Undersökningen som sign: tensiden länkade till visar att merparten av hussvamp börjar nära mark. Kanske dels för att det är fuktigast där, eller för att det finns sporer och andra gynnande startförhållanden.
Kom att tänka på en diskussion jag hade med en f d kollega en gång. Han sa att det förr var brukligt att man eldade på den plats där det skulle bli en torpargrund.
På så sätt avdödades alla mikroorganismer åtminstone då och för en tid framöver.
 
Intressant! Kanske därför som många moderna torpargrunder kör i diket och betraktas som riskkonstruktioner?
 
Hussvampen är väldigt vanlig. Jag läste npgon stans där de analyserat angrepp som man inte trodde att var hussvamp, men det visade sig att det var det. Det finns sporer i luften överallt. Men hussvampen har väldigt stora krav på miljön för att växa till kraftigt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Intressant! Kanske därför som många moderna torpargrunder kör i diket och betraktas som riskkonstruktioner?
I varje fall dom första decennierna borde det göra skillnad, sen kanske sporer och mycel har hunnit flyga in eller återta marken under huset.
Det är som sagt någonting jag hört berättas, men inte undersökt byggnadshistoriskt. Alltså att man samlade ris och kvistar (ofta från den plats man ändå röjde) och eldade upp en ordentlig brasa precis där huset skulle placeras. Borde i varje fall inte vara negativt vad jag kan se.
 
Sen valde man ju förr platsen till huset lite mer noga. Det gjorde nog mest skillnad.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Dessutom finns ju inte den traditionella torpargrunden länge. Den bygger på att murstocken är varm året om och att värme läcker genom golven. Då hade man inte alls samma problem med fukt som i dag då man har slutat elda och golven är bättre isolerade.
 
  • Gilla
gurajja
  • Laddar…
Det är säkert bra att göra så. Man bränner bort den biomasa som det kan bo något i. Kol som blir kvar kan buffra lite fukt men inte livnära någit liv. Askan är rätt basisk och uppskattas inte av just något levande. Så det är nog bra, men jag trir inte att vinnsten är att man dödar sporer. De finns där oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.