Bowser
Har en fundering.
Jag har precis blivit klar med stenläggning av uppfart samt framsida, då märks det ganska tydligt att min gräsmatta lutar ca 15cm på en sträcka på 25 meter, inget som märks när man går men det syns vid mötet med stenläggningen. Blir ett ganska stort trappsteg ner till gräsmattan.
Vill gärna fylla upp detta (vår), men då gräsmattan etablerades sommaren 2016 så vill jag inte riva upp den biten.
Jag tänker isånafall fylla upp detta i etapper, men hur mycket jord törs man lägga på så inte gräsmattan dör under?
Eller kommer den dö så fort solen skyms?
Är någon jord att föredra eller duger det med matjord?
 
  • Gilla
Mucko2
  • Laddar…

Bästa svaret

Att dressa 15cm kommer ta flera säsonger, du kan alltså fylla ca 1-3 cm per gång.
För gräset måste vara över din dress och få chansen att växa till sig innan nästa vända.

Så för att slippa smådutta är det bara att fylla med matjord och så nytt direkt.

Att dressa funkar fint på mindre gropar och svackor.

Det går även att skära grässvålen och lyfta den åt sidan sen fylla upp och lägga tillbaka svålen, krävs mycket vattnade och eventuellt att man toppdressar och stödsår lite.

Man kan få små sättningar men dessa är bara att dressa bort.

Gjorde själv detta i somras med gott resultat
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Typiskt...
Hur gjorde du när du skärde upp gräsmattan?
Är det morakniv och tålamod eller finns det saker att hyra för ändamålet?
 
Jag körde med en 1.7T minigrävare och en duktig förare, men det går lika bra med spade och lite svett
 
Här hemma har vi svackor på 10 cm i gräsmattan och ingen annan än möjligtvis daggmaskarna har någon invändning mot det.
Mitt förslag på åtgärd är........ vänta på en varm och fin sommardag...... och lägg dig på din sluttande gräsmatta och njut av livet!
 
Bowser
H heimlaga skrev:
Här hemma har vi svackor på 10 cm i gräsmattan och ingen annan än möjligtvis daggmaskarna har någon invändning mot det.
Mitt förslag på åtgärd är........ vänta på en varm och fin sommardag...... och lägg dig på din sluttande gräsmatta och njut av livet!
Har redan lagt mig på gräsmattan....... ofrivilligt två gånger tack vare missbedömt avstånd till gräsmattan:rolleyes:
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Typiskt...
Hur gjorde du när du skärde upp gräsmattan?
Är det morakniv och tålamod eller finns det saker att hyra för ändamålet?
Ta en sådan där månformad kantskärare, eller en ordentligt grävspade. Slippa eggen till köksvass med vinkelslip. Skär sedan breda strimlor precis under svålen, som du viker upp. Om du har en som håller åt dig kan du ha kanske 50cm breda och skära så långt han orkar hålla/dra. Fyll på, jämna ut, vik tillbaka, och betrakta sedan som nyrullsd avseende vattning (aldrig bli torrt tom etablering).
 
Bowser Bowser skrev:
Typiskt...
Hur gjorde du när du skärde upp gräsmattan?
Är det morakniv och tålamod eller finns det saker att hyra för ändamålet?
Det finns små motordrivna gräsupptagare att hyra, t ex härifrån (du bor i Stockholmsområdet?)
https://www.grascenter.se/vara-produkter/maskinuthyrning/
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Bowser
Grymt!
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.