Öppen elcentral med etiketter och inkopplad elkabel för 220V installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill byta ut till en stickpropp 220v...vilka ska jag använda?
Inget har blivit ändrat i elementet.
 
Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet.

Vad exakt är din fråga? Du måste vara mer specifik. För övrigt så är regeln att aldrig lita på några färger. I detta specifika fall är det sannolikt att blå är ansluten mot noll (via en styrning) och gulgrön är sannolikt PE men det bör verifieras. Är detta en befintlig koppling eller har du gjort något? Hur ser det ut i andra ändan?
 
Det är en befintlig koppling .
 
tommib
Går den vita kabeln till radiatorn? Vad står det på dess typskylt? Vilken radiator är det? Finns det någon inkopplingsanvisning? Är det en 230 V radiator (eller inser du att du kommer få en tredjedel av effekten vid inkoppling till 230 V)?

Det vi ser på bild är en anslutningsdosa för elradiatorer. Det är inte alls säkert att radiatorn är kopplad så internt.

Många frågor men det är viktigt att det blir rätt. Nollan i den där dosan, den som är märkt 0, är inte radiatorns nolla för själva driften.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Radiator med etikett som visar "LVI produkter Järpås Sweden", modell- och effektinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske inte ens går med denna radiator,?
 
Det behövs fortfarande mer information här. Har radiatorn på bild varit inkopplad med stickpropp mot uttaget på första bild? Radiatorn har då inte varit skyddsjordad, så nästa fråga är då om rummet som radiatorn använts i har jordade eller ojordade uttag. Du har kanske flyttat radiatorn från ett annat ställe? Uttaget är felkopplat då skyddsledaren verkar användas som slavstyrning. Så det går inte att ge några specifika råd utan att se alla detaljer här. Dessutom faller nog hela iden på att du endast får 1/3 effekt, dvs 333 W om elementet kopplas in på enfas 230 V.
 
  • Gilla
Alpine66
  • Laddar…
Tack för din tid...lägger ner.
Tar hit en elektriker och kopplar in på 380v
 
tommib
Njae.... Jag tycker nog att gulgrön smiter under den svarta ledaren och går till 3.

TS, klokt val. Eller så köper du en ny radiator. Jula hade kampanj på sina, typ 99 spänn för en 2 kW radiator. Betydligt billigare än att ta dit en elektriker för att koppla in en gammal radiator.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Nog är det rätt kopplat, den G/G ligger bakom den svarta. Elementet ska kopplas in mellan 1 och 2 samt jord till jordsymbolen. OM jag skulle använda elementet med 230 V skulle jag byta anslutningssladden mot en ny treledare, men som tidigare sagts så blir det låg effekt på radiatorn.
 
Ja jag ser nu tydligt i förstoring vart skyddsledaren tar vägen, sorry.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
När den bruna kabeln nu är ansluten, kan man inte vänta sig att den här radiatorn styr en slav också?
 
G Guson skrev:
När den bruna kabeln nu är ansluten, kan man inte vänta sig att den här radiatorn styr en slav också?
Den bruna parten är liksom den blåa ansluten i stickproppen på elementets kabel. Om de också varit anslutna på den plats där uttaget varit installerat syns inte på bilden eftersom uttaget inte längre är monterat.
 
Med den bruna kan man styra en slav, nått som man i dag oftast inte gör men som var lit vanligare tidigare, då man köpte lite billigare element utan styrning där man ville ha flera element (tex i lite större rum) och lät ett element styra alla i rummet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.