Hej.

Bor i hus på landet med egen djupborrad brunn. Vi vet inte med säkerhet hur djup den är men med hjälp av data från övriga brunnar i området så gissar vi på 60-70 m djup.

I dagsläget har vi bara ett enkelt vattenfilter med aktiv kol som slår igen totalt ungefär var 3 vecka.
Kommunalt vatten beräknas troligtvis dras hit inom 2-3 år men kan både tidigareläggas och senareläggas.

Alla filter i kranar får en brunröd beläggning och kan ibland slå igen. men vattnet är oftast ganska klart vid kontinuerlig drift. Vid tömning av systemet blir vattnet mörkbrunt ett tag efter uppstart både kallt och varmt vatten men främst det varma.

Bifogar bild från idag på vattenfärg efter tömning.
Nedan.

Vi gjorde en vattenanalys för ca 2 år sedan när vi flyttade hit och bifogar också det resultatet nedan.

Har förstått att det inte bara är att ta vilket filter som helst i mängden , så min fråga är vad jag bör ha för typ av filter och vad jag bör tänka på ?

Hand håller ett använd vattenfilter med aktivt kol, etikett med text och instruktioner synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett begagnat vattenfilter med aktivt kol hålls upp i ett rörigt förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett genomskinligt vattenfilter fyllt med brunröda beläggningar efter tömning av brunnsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunrött, grumligt vatten strömmar ur kran i handfat efter tömning av vattensystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunfärgat vatten med bubblor strömmar ur kran i handfat, visar föroreningar efter systemtömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en vattenanalysrapport med olika mätvärden och resultat för brunnsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatsida från en vattenanalys med olika kemiska substansernas mängd i mg/l angivna, utförd av Eurofins.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
R
Om du tömmer upp i ett glas och står över natten , blir det då en kaka i botten på glaset , det ser ut som rost , vad har du för hydron , galvad eller tryckkärl
 
R rävlyan skrev:
Om du tömmer upp i ett glas och står över natten , blir det då en kaka i botten på glaset , det ser ut som rost , vad har du för hydron , galvad eller tryckkärl
Det är en hydropress som är knappt ett år gammal.
Oftast är vattnet helt genomskinligt blir oftast så här vid tömning av systemet. Vid en första anblick så lägger sig inte färgen i botten men skall pröva att låta den stå i ett glas längre tid.
 
Redigerat:
R
När du tömmer systemet så syresätts allt och det kan bli en korrosion ( är det PEM-slang och koppar överallt ) även i hydropressen rostar det om den är i metall .
När du då startar upp så kommer vatten och luft tillsammans att blästra rören invändigt , inget onormalt och då följer avlagringar med ut till tappstället och det kan ta olika lång tid innan det spolas ur
 
R rävlyan skrev:
När du tömmer systemet så syresätts allt och det kan bli en korrosion ( är det PEM-slang och koppar överallt ) även i hydropressen rostar det om den är i metall .
När du då startar upp så kommer vatten och luft tillsammans att blästra rören invändigt , inget onormalt och då följer avlagringar med ut till tappstället och det kan ta olika lång tid innan det spolas ur

Låter inte omöjligt... det är järnrör i marken in till hiset som övergår till kopparrör invändigt.

Det sitter nån form av gummiblåsa i hydropressen men utvändigt är den i metall.

Hur får jag det att sluta rosta om det är det som händer?
 
R
Det är rören i mark som är boven , det enda du kan göra för att förebygga skit i vattnet är att sätta ett s,k björnfilter för dina andra som tar hand om rosten , finns grov,fin och micro efter pumpen
Dom är inte gratis men finns på billiga varuhuset med annat namn , sen tar det nog ett tag innan allt är borta samt kommer lite tillbaka efter varje tömning
 
Nu har jag också haft ett glas med vatten stående över natten och inga partiklar eller kakor lägger sig på botten utan det förblir oupplösligt grumligt vatten.

Är det kanske rentutav bättre att byta röret i marken än att hålla på med ännu fler filter än det jag har idag som måste bytas hela tiden?

Obs det är känt problem i området med mycket järn i vattnet också så det kanske inte hjäkper bara att byta rör?
 
Misstänker att provet är taget efter filter?
Ser ut som järn, järn i Fe II form är klart och löst i vattnet, oxidform Fe III är gult och grumligt. Ett patronfilter slår ut det bundna syret och bildar Fe III.

Du har även ett surt vatten som troligen förklara det höga koppartalet.

Ta en ny analys på råvattnet och utgå från det.
Men en jonbytare för järn,mangan och ett pH-filter efter är nog det du behöver.
 
Ja jag tror faktiskt att det blev taget efter filter då det var brådskande i samband med husköpet.

Skall göra en ny analys för att vara på säkra sidan. Så får jag återkomma när det är på plats. Men tackar ödmjukast för både din och rävlyans svar.

Ps. Idag är det bruna vattnet borta igen och det är helt genomskinligt som det bör vara.
 
R
M Macke64 skrev:
Är det kanske rentutav bättre att byta röret i marken än att hålla på med ännu fler filter än det jag har idag som måste bytas hela tiden?
Klart en bra ide att byta till PEM-slang , då försvinner en stor del av problemet , men verkar inte vara direkt akut så tänk till och vänta tills solen lyser dagligen igen
 
Har äntligen tagit tag i att göra ett nytt vattenprov... sedan frågan ställdes första gången har vattenpumpen lagt av och vi har fått installera en ny...installatören nämnde att det såg ut som att borran som är gjord inuti en grävd brunn inte är tätad i botten och därför tar in ytvatten i foderröret...tog därför nytt vattenprov och det hån säger ser helt klart ut att stämma med analysresultatet. Förutom att det behöver åtgärdas med tätning i brunnen behöver vi nog som sagt också ett filter... @mogge_73 Du som verkar ha koll på detta, tror du fortfarande på samma filter som sist? med dessa nya provresultat som grund:

Skärmdump av en vattenanalysrapport med provresultat och referensvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett vattenanalysresultat som visar olika kemiska ämnen och deras koncentrationer i vattenprovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jonbytare är smidigast för järn och mangan då man har låga pH-värden. Och sedan avslutar man med pH-höjning. Ett UV-ljus för bakterier.

Nu vet jag inte om detta är prov efter tätning? Annars ska du nog börja där, tätning kan ju innebära att du troligen slipper både surt vatten och bakterier. Där sparar du 20-25 000:-.
 
Nej den är inte tätad ännu. Det var bara en kvalificerad gissning från installatören. Han jobbade inte med tätningar av brunnar själv.

Ville få ett konstaterande av samtliga problem innan åtgärd...kommer att försöka få någon att titta på att täta/rengöra brunnen, och vi dricker inget av vattnet förutom till att koka kaffe, längre tills det är åtgärdat.
 
Det är ingen fara att dricka vattnet, koka om du vill lagra vatten eller ha i vattenflaska. Annars är det bara att spola ordentligt på morgonen.
 
  • Gilla
Macke64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.