Lördagen den 10/11 kl 11-18 kommer Per Sonnerup till oss i Lund för att visa hur han med handverktyg bygger en akustisk gitarr! Per är dels gitarrbyggare, dels lärare på Snickarakademin i Kristianstad. Du hittar honom på Facebook på "Per Sonnerup Gitarrbyggare".

Evenemanget är gratis, men platserna är begränsade så anmäl dig här för att vara garanterad en plats.

På kvällen är det bokat bord för mat i ljugaröl i Lund kl 19. Det går givetvis fint att ansluta då också!

Anmäl dig här i tråden om du kommer! Berätta också om du även kommer på kvällen.

Välkomna!! //daniel
 
  • Gilla
  • Wow
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Det här vill man ju inte bara missa! Per verkar ha hur mycket som helst att dela med sig av. Nyfiken på vad som kan överföras till "vanligt" snickrande.
Kommer till dagen, oklart just nu om det blir ljugaröl på kvällen också. Återkommer så snart jag kan ang den detaljen.

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Låter kul! Jag preliminärbokar två platser om det fungerar att min 13-åriga son kan komma med? Får prata med honom imorgon. Dock får jag avstå kvällen denna gång.
/Ulf
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Att bygga en gitarr har länge varit ett mål men då har jag tänkt mig en elgitarr. Att få tips från någon som bygger akustiska dito vore jättefränt. Men såhär på stående fot kan jag inte lova att jag tar mig till Lund i november men jag skulle hemskt gärna vilja!
 
Ändrar min preliminärbokning till bokning. Vi kommer två st men inte på kvällen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Microkatten
Efter att ha sett en dokumentär om violinbyggande så tror jag mig förstå vilken enorm kunskap som krävs för att bygga dylika instrument! Bara att hitta rätt virke är ju en hel vetenskap. Kommer gärna och studerar detta fascinerande ämne!

Öl är gott, dock tveksamt om jag har möjlighet, och dessutom kör jag ju bil...
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag skriver här också så jag vet att jag får en plats. Man vill ju inte missa nåt sånt här!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag vill jättegärna vara med, så jag vill också boka en plats! Jag hänger med på kvällen också. :)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ratamahatta
Jag kommer gärna och tar del av Pers kunskaper. Hänger med på kvällen också.
 
Jag måste tyvärr meddela att jag fått förhinder. Otroligt tråkigt för mig :'(
 
Hej jag kommer gärna och hänger med på kvällen.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Otroligt besviken över att inte kunna vara med idag. Per har ju så mycket att komma med. Även om kvällen hängde i luften för min del såg jag fram emot att få ny kompetens under dagen och i bästa fall få lite snickarinriktat umgänge under kvällen. Anhörigs dödsfall satte dock stopp för mitt deltagande.
Förstår av information från en annan deltagare som kunde närvara att manfallet under kvällen dessvärre blev oväntat stort — trist!

Vill trots att jag inte kunde delta tacka Daniel som arrangerar och den här gången Per som inspirerar. Det som erbjudits idag får man normalt betala för...

Stort tack!
//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag var på plats och vill framföra mitt tack till både Per och Daniel! Lärde mig mycket gitarrteori. Att det är skillnad i både konstruktion och byggsätt för nylon och stålsträngad var hade jag inte ens funderat på. Sedan hade Per ett antal enkla men geniala tips på till synes väldigt svåra mät och tillverkningsproblem. Helt enligt kiss-principen. Så väldigt givande. /Ulf
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Microkatten
Jag vill också ge en stor eloge till Per och Daniel för gitarrbyggarseminariet! Mallar, sammanfogning av faner, formning av sargar m.h.a. värme, forma halsen m.h.a. grundkloss och smart fastspänning, sammanfogning av hals och lock, materialkunskap, gitarruppbyggnad och annat fick vi alla förmånen att se och lära av Per. Sju timmar gick snabbt förbi, ett tecken på hur intressant det var!

Tusen tack!
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tack själv allihop, mycket trevligt som vanligt! Fanns definitivt ett antal bra tips att plocka upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.