Sitter och försöker få ihop hur man hade råd med fönsterbänkar förr i tiden. I mitt hus, byggt 1937 finns det svarta stenfönsterbänkar som är 3 cm tjocka.

Nu har jag kollat med två stenhuggerier vad sådana kan kosta, då jag vill ha likadana även på den nya övervåningen.

Om det är granitskivor så får man pröjsa en 2000 per bänkskiva (130 cm långa) om jag vill ha dem drygt 20 cm djupa.

Alternativt kan man köra på Azul Valverde som är nån mörkbrun/svart/grå kalksten från Portugal, vilken kostar i runda slängar 700-1000 kr.

Jag gissar att det är antingen granit eller svart kalksten som vi har, men frågan kvarstår: Var sten sjukt billigt förr i tiden eller stal man den?

///Robert
ps. Ja, jag vill ha tips på billiga fönsterbänkar i svart sten!
 
....än.
 
Kolla med Bror Törner stenfirma i Stockholm.
Jag har för mig att de är rätt ok...

Och jag tror att sten blivit betydligt dyrare.
Säkert oerhört timslukande, och arbetare var ju lite billigare förr...
 
Den svarta stenen i bänken... kan det vara polerad svart skiffer? Då är den kanske billigare än granitskivor (mjukare och lättare att bearbeta).
Har svart stentrappa till källare av svart skiffer och man kan se gråfärgade fosiler i den på några ställen. Annars är den rätt jämnsvart (och ej till salu ;)).
Hoppas du hittar dina fönsterbänkar till rätt pris ;)
gaia
 
Fasting! Om den är svart utan större färgskiftningar skulle jag gissa att det kan vara svart kalksten. Var vanligt på fönsterbänkar förr. Har inget billigt inköpstips att ge dig dock...
 
Visst, det behöver ju inte vara granit, men eftersom avsaknaden av fossila material samt att det är en del glimmer i skivan gör att jag är tveksam till kalksten.

Det kan förvisso vara skiffer, men jag är osäker - har inte sett polerad skiffer.

Jag ringde Stenfirma Valter Eklund
(http://www.stenfirma-eklund.se/)
och de har öppet på lördagar. Jag får helt enkelt åka dit och kolla in stenprover och jämföra med medhavd fönsterbänk.

Tackar så länge...
 
Hej

Kolla prierna på Bahr i Tyskland, har för mig att en stenskiva (marmor?) som var 1000x200x20 kostade i runda slängar 25euro.

Tror att det finns på bahr.de
 
Hej!

Ett tips om att hitta de billigast är att om det finns i närheten där ni bor ett återvinningsställe för byggmaterial. Vi hittade våra där och betalade typ 200 spänn för 3 st.
 
hörde en gång ett namn "glimmerskiffer" - kan det vara detta sten du söker?
gaia
 
Hej
Jag skickade dig ett privat mejl
:)mgb62
 
Silvan har någon typ av granitfönsterbänkar för under 500 kr/st, priset beror på längd och andra dimensioner och stensort (senast jag kollade var China white (svartvit) billigare än New Africa (mörkgrå)). _Om_ jag minns rätt så är tjockleken 20 mm.

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.