Hej,

Jag och syrran skall bygga och har gemensamt vatten och 3-kammar brunn so ytterligare en tomt är ansluten till. Måste man starta en samfällighet eller inte? Vad ska man tänka på då? Tacksam för svar.

Challe
 
Skälet till att starta en samfällighet baseras sig primärt på att man skall vara solidariskt ansvariga i fall något går sönder så räkningen kan fördelas eller att kommunen inte kan sörja för avlopp, vatten eller vägskötsel.

Samfälligheter måste registreras. Det är lanmäteriet som gör detta och det kostar 15 000- 20 000 ca.

Det blir krav på stadgar, årsmöte, org nr, uttag av medlemsavgifter mm! En himla byråkrati med andra ord.

Jag tror inte ni BEHÖVER starta en samfällighet men det underlättar i händelse av att ni behöver reparera.

Ni måste/bör dock också belasta era fastigheter med servitut som garanterar rättigheterna då brunnen och avloppet troligt ligger på en av era fastigheter. Detta gör också lantmäteriet.

Tala med det lokala lantmäterikontoret om råd och tips!
 
Nej det är det som är så bra. Brunnen och avloppet ligger utanför våra tomter så det behövs inte. Vi får väl försöka dra jämnt. Det blir ju billigare så kan vi lägga pengarna på något roligt istället. Tack för svaret.

Challe
 
OK men eftersom brunnen mm ligger på "någons" fastighet så måste denna fastighet få ett servitut inskrivet gällande denna för er - rättighet!

Tror du att du och syrran kan hållas sams i "skit"-frågor då ;)?
 
Ja just i skitfrågor kan vi nog komma överens. Jag tror att vi har servitut inskrivet i våra respektive kontrakt. Det enda är att mitt hus kommer att ge el åt pumparna. Det blir en fin inkomstkälla mot syrran. ;D

Challe
 
Jasså du Lillbrorsan, där ser man.. ;D
 
Japp, kommer kosta multum att ta ett bad och spola på muggen. ;D Kommer att finansiera hela mitt kök antagligen. ;)

Lillebror
 
Totte_S
Nu kommer jag med nåt annat. Vi har något som kallas gemensamhetsanläggning (för väg) Som kanske går att tillämpa i stället för en samfällighet. Jag är inte insatt i detaljerna när det kan tillämpas och hur det går till etc.
Som jag har fattat det i alla fall så är vi 4 fastigheter +kommunen som har ett visst antal andelar i vägen, och ev kostnader delas enligt dessa andelar. I normalfallet har vi inga möten eller kostnader, arrangemanget är registrerat hos läntmäteriet eller nåt sånt ::).
Hela upplägget bygger på att man är överens, men OM det skulle skita sig så kan en part i gemensamhetsanläggningen kräva att samfällighet bildas, med allt vad det innebär.
Man har alltså en struktur på det gemensamma, och slipper stöket med samfälligheten, men en möjlighet att ändra till samfällighet om det börjar krångla.

Kanske något för er att kolla upp, kanske kan ni få lite hjälp av kommunen att få till det....
Bara en tanke på vägen ;)

Bra länk:http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/sg-640.asp
Nu blev jag lite klokare på hur det hänger ihop oxå ;)
 
Hemmakatten
Jo, gemensamhetsanläggning (GA) är det rätta för er. Det är lantmäteritet som bildar en sådan för er. Lämpligt kan vara att också skriva ett avtal där fördelning av kostnader för service och underhåll samt vem det är som ansvarar skötseln finns inskrivet.
 
Det låter bra. Kostar det något att bilda en gemensamhetsanläggning?

Challe
 
Vi har gjort en omfattande ute på landet med 25 fastigheter inblandat gällande en gemensamhetsanläggning för vattenförsörjning. Lantmäteriet har hållt på en hel del.....Nyköpingskontoret tar 1000 kr/timma...men det kanske är billigare i Söderköping/Norrköping.

I vårt fall betalade Nyköpings kommun och kostnaden var säkert 100 000 kr men er kan inte ta många timmar...ring och fråga!
 
Gemensamhetsanläggning är det ni ska ha. Lantmäteriet tar betalt per timma om man vill. Har ni gjort ett bra beslutsunderlag som beskriver anläggningen, andelar, ritningar etc så är lantmäteriets jobb minimalt och ni borde få det för en rimlig kostnad.

Kan vara bra att ha något skrivet medan ni är överenns, man vet aldrig vad som händer i framtiden (vill inte vara pessimistisk)
 
Besserwissern skrev:
...man vet aldrig vad som händer i framtiden (vill inte vara pessimistisk)
Framtiden är nog nu. Drygt tre år efter att inlägget skrevs. ;)
 
Jag betvivlar starkt att 2008 skulle vara framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.