Hej!

Jag funderar på att ta ner en innervägg. Ingreppet är tyvärr för kostsamt om väggen visar sig vara bärande. Därför undrar jag om någon redan nu kan svara på om väggen sannolikt är bärande eller inte, innan jag kontaktar en konstruktör för att göra bedömningen.
Jag infogar ritningarna gällande luftbehandlingar, samt ett förtydligande av min bostadsrätt och den väggen jag funderar över(mellan kök och sovrum, markerad i blå).

Vad gäller övriga väggar:
-Samtliga lägenhetsavskiljande väggar är av betong.
-Väggen av intresse är också av betong, vidare skiljer den sig dock ljudmässigt
ifrån övriga betongväggar. V
äggen låter mindre kompakt när jag knackar på den, medan de andra betongväggarna utger ett mer högfrekvent ljud.
-Innerväggar är av gips, även de mot ytterväggarna.

Vidare information:
Ritningarna avser våningar 1,2 och 3 av 5.
Bostadsrätten ifråga ligger på våning 3 av 5.
Fastigheten byggdes 1985.
Takhöjd 235 cm.
Väggen i fråga har två vägguttag på vardera sida, samt en strömbrytare på ena sidan.

Med vänlig hälsning, Tobaar.

Arkitektonisk ritning av en byggnadsplan med markerad vägg mellan kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av en lägenhetsplan med en blåmarkerad betongvägg mellan köket och sovrummet, eventuellt bärande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att säga utifrån det materialet. Prova att kontakta firman som räknat på det från början. K på ritningen, (konstruktör troligen)
 
  • Gilla
Tobaar
  • Laddar…
BirgitS
Har du frågat om någon i styrelsen eller förvaltaren vet något om husets konstruktion och om vad som är bärande väggar?
Om inte annat borde det finnas bättre ritningar än en ventilationsritning.
 
  • Gilla
Tobaar
  • Laddar…
Frågan går inte att besvara säkert utifrån det ritningsunderlaget. Det behövs mer information om byggnadssätt, helst en K-ritning.Ska jag gissa så överväger tron att det är en platsgjuten bärande betongvägg.
 
  • Gilla
Tobaar
  • Laddar…
B
Du behöver ha en ritning eller kunnskap om hur takstolarna ser ut. Hos en del kommuner, däribland stockholm kan man plocka ut de flesta ritningarna direkt på nätet.
 
  • Gilla
Tobaar
  • Laddar…
Du behöver visa bjälklagets armeringsritning för att det ska gå att svara.
 
  • Gilla
Tobaar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du frågat om någon i styrelsen eller förvaltaren vet något om husets konstruktion och om vad som är bärande väggar?
Om inte annat borde det finnas bättre ritningar än en ventilationsritning.
Jo, jag frågade vår vice värd. Han bifogade då dessa ritningar med kommentaren om att detta var vad han kunde hjälpa till med!
Har självklart tänkt ringa styrelsen i veckan för att se ifall de har några invändningar. Utifrån min delaktighet i valberedningen, skulle jag dock säga att styrelsen inte besitter den informationen.
 
Tack för bra svar! Ska försöka gå vidare med de tips ni har givit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.