Har haft en rörmokare hos mig som tagit bort elementet i badrummet då vi ska ha golvvärme där istället. Han kommer koppla på golvvärmen där elementet satt förut. Han lät dock rören som kom upp ur golvet vara kvar. Frågade om det fick vara så och det skulle väl helst inte vara så sa han men eftersom det inte va i närheten av duschen så gjorde det inget. Har han rätt?
 
  • Kopparrör sticker upp ur golvet vid en vägg, där ett element avlägsnats inför installation av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matsa1994 skrev:
Har haft en rörmokare hos mig som tagit bort elementet i badrummet då vi ska ha golvvärme där istället. Han kommer koppla på golvvärmen där elementet satt förut. Han lät dock rören som kom upp ur golvet vara kvar. Frågade om det fick vara så och det skulle väl helst inte vara så sa han men eftersom det inte va i närheten av duschen så gjorde det inget. Har han rätt?
De enda rör som tillåts i golvet är avlopp och golvbrunn.
Inga andra rörgenomföringar får bryta golvets tätskikt.
Bygg in rören i väggen, med en inspektionslucka, allt i utrymmet måste vara godkänt tätskiktat, rören i väggen skall vara utan skarvar.

Så, svaret blir att det inte är okej med denna lösning.
Det finns säkerligen undantag för vad man får och bör, rot eller nyproduktion spelar in en del.

Förhoppningsvis får du flera svar.

Mvh P-A
 
Krilleman
Här får man ju skilja på värme och vatten i regelverket säkervatten. Tappvatten ska vara skarvfritt i all dold förläggning. Värmen är inte samma regler på. Där får det finnas skarv och det gör det ju även på det befintliga systemet idag som synes.

Mycket riktigt är att inget annat än avloppsgenomföringar är OK i golv. Gäller hela badrummets golvyta.

Således går det inte att få något godkänt på en besiktning med värmerör upp ur golv. Anses som riskkonstruktion idag. Sen från man fråga sig om det är ekonomiskt försvarbart i en renovering att följa dessa regler.

I ditt fall anser jag det inte vara någon omöjlighet att få till dessa värmerör upp ur vägg så man slipper genomföring i golv. Ligger det lathet bakom månntro?! :thinking:

Ta lite bättre närbild på hur rören kommer under ventilerna. Suddigt värre just nu!

Din röris har nog bara varit lat misstänker jag starkt. Och vem vill ha två gröna spakar till kulventiler i sitt nyrenoverade badrum? Hade det inte varit bättre och snyggare med kromade ballofixer?

Men jag gillar användandet av klassiska "S" och "R" på väggen (men inte på rören)
Stigare och Retur = En kille av gamla gardet. (y)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Här får man ju skilja på värme och vatten i regelverket säkervatten. Tappvatten ska vara skarvfritt i all dold förläggning. Värmen är inte samma regler på. Där får det finnas skarv och det gör det ju även på det befintliga systemet idag som synes.

Mycket riktigt är att inget annat än avloppsgenomföringar är OK i golv. Gäller hela badrummets golvyta.

Således går det inte att få något godkänt på en besiktning med värmerör upp ur golv. Anses som riskkonstruktion idag. Sen från man fråga sig om det är ekonomiskt försvarbart i en renovering att följa dessa regler.

I ditt fall anser jag det inte vara någon omöjlighet att få till dessa värmerör upp ur vägg så man slipper genomföring i golv. Ligger det lathet bakom månntro?! :thinking:

Ta lite bättre närbild på hur rören kommer under ventilerna. Suddigt värre just nu!

Din röris har nog bara varit lat misstänker jag starkt. Och vem vill ha två gröna spakar till kulventiler i sitt nyrenoverade badrum? Hade det inte varit bättre och snyggare med kromade ballofixer?

Men jag gillar användandet av klassiska "S" och "R" på väggen (men inte på rören)
Stigare och Retur = En kille av gamla gardet. (y)
Tyckte också det kändes lite som lathet. Returen från elementet går vidare till elementet i hallen (vägg i vägg) och returen från det är röret till höger i bild.
Funderade på en annan idé igår, om jag ber han koppla ihop gamla stigaren och returen under golvet så det går direkt till elementet till hallen och sedan sätter vi shuntgruppen för golvvärmen i hallen istället. På så vis slipper vi rör ur golvet i badrummet och kan lättare koppla på golvvärme även i hallen i framtiden. Borde inte vara några större problem att göra så tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.