Heij83 Heij83 skrev:
Ingen fara är inte den som tar illa upp :)

Hej igen!

Bifogare en snabbskiss visandes hur jag själv skulle planerat:
1) Hela vån 1 på SAMMA plan, slipper trappa och hiss. Gör i stället en balkong utanför
2) Ändra köket. Mer avskilt från hallen. Stort skafferi. Ev köksö med barstolar. Nära mellan kök och matalsbord - kontakt med gäster när man lagar mat.
3) Flytta vägg mot sov. Trappan mot väggen både vån 1 och vån 2
4) Separat dörr till sov, klk och badrum.
5) Dela av badrum i tvättavdelning och mer intim avdelning med frostad skjutdörr mellan. Nu kan man både bada, sitta på wc utan att blockera hela badrummet. Dessutom plats med en fåtölj. Fönster vod både badkaret och wc-stolen så man kan njuta av naturen utanför.
6) Stor balkong med plats för matbord och ev en badtunna?
7) Sparar kanske in på byggkostnaden

Skafferi rekommendreras varmt. Har man en gång haft det kan man inte vara utan.
Vi byggde själva vårt hus efter det att själva betongstommen monterats och takpannor lagts. Med bl a skafferi, vedeldad bakugn, vinterträdgård mm. Boarea ca 145 m2 med plats för 6 rum och kök + vinterträdgård vilket fungerar bra om man optimerar ytorna. Vår planlösning finns som exempel 1 på dennna länk: [länk]

Lycka till med huset!

/Ola[bild]


.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Jag tycker att det ser bra ut, men jag skulle föreslå att behålla en halvmeter av höjdskillnaden. Det ger effekten av avskildhet, men inte så dramatiskt. En halvmeter är lättare att ta upp med en ramp också om man vill det. Dessutom tror jag att 3,2 meter är en rimligare takhöjd än 4,2 (som ju är väldigt högt, speciellt i förhållande till rummets storlek).

Sedan finns det även en risk att arkitekter inte säger allt vad de tycker. Jag jobbar som arkitekt och när jag var på ett mindre kontor var det väldigt viktigt att behålla alla kunder. Då var man mer en utförare av kundens vilja snarare än att man skapade själv. Alla har inte så stor integritet. Ibland kan det även vara att man tycker att en idé är lite utmanande och att det vore kul att testa den om kunden är beredd att göra det.

Fråga din arkitekt vad den tycker om förslaget och om den skulle göra något annorlunda om den fick eller kunde.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Heij83

Tack för inputs men nedsänkningen är något som vi verkligen vi ha. Toaletten löser sig då vi har tagit till oss av tidigare tipps att skapa en gästtoalett. För övrigt så vill vi inte ha utsikt/insikt för att njuta av naturen precis där då det riskerar att bli insyn från lokalvägen.
 
Heij83
PellePeps PellePeps skrev:
Jag tycker att det ser bra ut, men jag skulle föreslå att behålla en halvmeter av höjdskillnaden. Det ger effekten av avskildhet, men inte så dramatiskt. En halvmeter är lättare att ta upp med en ramp också om man vill det. Dessutom tror jag att 3,2 meter är en rimligare takhöjd än 4,2 (som ju är väldigt högt, speciellt i förhållande till rummets storlek).

Sedan finns det även en risk att arkitekter inte säger allt vad de tycker. Jag jobbar som arkitekt och när jag var på ett mindre kontor var det väldigt viktigt att behålla alla kunder. Då var man mer en utförare av kundens vilja snarare än att man skapade själv. Alla har inte så stor integritet. Ibland kan det även vara att man tycker att en idé är lite utmanande och att det vore kul att testa den om kunden är beredd att göra det.

Fråga din arkitekt vad den tycker om förslaget och om den skulle göra något annorlunda om den fick eller kunde.
Tack! Det betyder mycket att höra det från en expert.
Vad bekommer nedsänkningen och dess höjdskillnad så är det inte i dagsläget möjligt att göra så stora förändringar i bygglovet. Anledningen att vi valde 1,5m är för att naturen ”bjuder” på det och att det blir en mäktig takhöjd som vi på ett eller annat sätt vill ha.

I våra tidiga skissar så hade vi ett 1,5 plans hus på en platta, men där vi plockade bort 1/3 del av ovanvåningen för att åstadkomma samma effekt.

Det kan mycket väl vara så som du säger med arkitekter, tråkigt om det är så.
Nu har vår arkitekt frågat om denna får komma med förslag, fast då har dessa mer gällt lösningar på ovanvåningen.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Har en bekant som bestämde sig för att bygga hus. Han tog ledigt ett helt år och byggde med sin far. Fem år senare är han fortfarande inte klar och sist jag hörde om honom var han inte på talande fot med sin fru.

Så var försiktiga och ta hand om er. Och även om ni tror att ni tagit i med tiden så ta i ännu mer, för skit händer på vägen och att reda ut det kan ta väldigt lång tid.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Efter många bra tips och funderingar så har vi bestämt att det blir en liten gästtoalett, hoppas bara det inte ställer till med för mycket bekymmer hos handläggaren.
Visar även här vår tänkta möblering utan hiss vilket kanske klargör våra tankar med ”scenen”

Platsen som vissa anser är döyta eller onödiga ytor är helt underbar när man har både barn och hundar. Barnen har en tendens att sprida ut sina saker över hela golvet, men sällan i sina egna rum. På detta vis så kan hela familjen vara tillsammans på bottenvåningen utan att vara i ”vägen” för varandra.

Trappan mot sovrummet ska följa väggen
 
  • Ritning av bottenvåningen i ett hem med markerade möbleringar för vardagsrum, kök, sovrum, och en tilltänkt gästtoalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo Rås och 5 till
  • Laddar…
Glöm inte bredd på dörrar till allt som är tillgänglighetskrav på. Ex tvättstuga, kök, en toa och sovrum. Även ut till uteplats måste dörren klara tillgänglighetskraven och det funkar inte med en symmetrisk dubbeldörr som öppnar utåt.
 
Heij83
R Robert-san01 skrev:
Glöm inte bredd på dörrar till allt som är tillgänglighetskrav på. Ex tvättstuga, kök, en toa och sovrum. Även ut till uteplats måste dörren klara tillgänglighetskraven och det funkar inte med en symmetrisk dubbeldörr som öppnar utåt.

Vi har fått godkänt med 90 dörr ut till altanen och resten av huset så det borde vara ok, särskilt när dom varit extremt petiga med annat.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Vi har fått godkänt med 90 dörr ut till altanen och resten av huset så det borde vara ok, särskilt när dom varit extremt petiga med annat.
Ja, 90 dörrar skall vara godkänt. Har de resonerat något runt trösklar med er? Om inte kan det vara bra att ställa frågan. Vi hade lite pyssel med dem då de även måste harmonisera med säker vatten mot bad och tvättstuga. Vi såg till att göra fall i plattan och tog tunnare bjälklag på övervåningen så vi slapp spackla upp så mycket fall och då klarade vi oss från att göra en hög tröskel in till toan.

De två dubbelpartierna med utåtgående dörrar. Skall det vara dörrar eller skall det vara fönster? Jag försökt få till en 2x90 dörr till altanen i glas men hittade ingen som tillverkade det.
 
Heij83
R Robert-san01 skrev:
Ja, 90 dörrar skall vara godkänt. Har de resonerat något runt trösklar med er? Om inte kan det vara bra att ställa frågan. Vi hade lite pyssel med dem då de även måste harmonisera med säker vatten mot bad och tvättstuga. Vi såg till att göra fall i plattan och tog tunnare bjälklag på övervåningen så vi slapp spackla upp så mycket fall och då klarade vi oss från att göra en hög tröskel in till toan.

De två dubbelpartierna med utåtgående dörrar. Skall det vara dörrar eller skall det vara fönster? Jag försökt få till en 2x90 dörr till altanen i glas men hittade ingen som tillverkade det.
Ovanvåningen kan vi bortse ifrån handikapsreglerna fördom gäller inte där, möjligt att vi jackar lite i bjälklaget på toaletten för att få samma höjd som resten av ovanvåningen, matta kommer vi sätta där.

Trösklar har dom inte sagt något om, såvida dom inte säger något på tekniskt samtåd.
Men annars är planen att skippa trösklarna helt om det går, till badrummet kanske det är svårt att vara utan, fördelen med badrummet nere är att det kommer vila på ett träbjälklag så även där kan jag justera bjälkarna.

Dubbeldörrarna har inte varit några problem, vi har fått offerter på dessa från Trarydfönster.
 
  • Gilla
psandgren
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ovanvåningen kan vi bortse ifrån handikapsreglerna fördom gäller inte där, möjligt att vi jackar lite i bjälklaget på toaletten för att få samma höjd som resten av ovanvåningen, matta kommer vi sätta där.

Trösklar har dom inte sagt något om, såvida dom inte säger något på tekniskt samtåd.
Men annars är planen att skippa trösklarna helt om det går, till badrummet kanske det är svårt att vara utan, fördelen med badrummet nere är att det kommer vila på ett träbjälklag så även där kan jag justera bjälkarna.

Dubbeldörrarna har inte varit några problem, vi har fått offerter på dessa från Trarydfönster.
På övervåningen var tipset mer för att slippa trösklar in till badrummet. Det blir rätt många cm tröskel om det vill sig illa.

Någon form av tröskel/uppvik måste man alltid ha för att uppfylla säker vatten. Mitt råd där är att stämma av detta med den som skall göra våtrummen.

På tekniska samrådet brukar det inte vara så mycket detaljer, det är mer att kontrollplanen stämmer överens med vad inspektören tänkt sig. I den kommer det troligen att finnas en rad som säger något i stil med kontroll av tillgänglighetskrav enligt BBR. I den punkten döljer sig i princip hela kapitlet i BBR om tillgänglighet och allt som står "bör" i BBR kan du direkt läsa som "skall". Det är så kommuner och besiktningsmän läser BBR.

Det kan vara idé att läsa på om taksäkerhet då det kan bli rätt avancerat och kostsamt. Welandstål har en väldigt bra app som heter säker på tak som är gratis och följer BBR. Med den får du upp alla krav (och förslag på materiel) som huset kommer att omfattas av gällande taksäkerhet.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vi har fått godkänt med 90 dörr ut till altanen och resten av huset så det borde vara ok, särskilt när dom varit extremt petiga med annat.
Är det karmmått 90 då? Så dörren är mindre?
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Det återstår att se om några år :giggle:
Tror det blir tufft med de ovanliga måtten men önskar lycka till.
 
Heij83
Liten uppdatering hur det går.

Det har tagit lite tid med bygglovet men nu är det äntligen klart.
Vi slapp hissen vilket var väldigt skönt, där sparar vi många tusenlappar.
Nu återstår tekniskt samråd vilket vi hoppas kunna få till direkt efter helgerna.

Idag påbörjades dragning av el och fiber till fastigheten, 50m av 150 avklarat.
 
  • Grävskopa som gräver en lång schakt för el- och fiberkabel vid tomtgräns nära väg i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Carro_D och 5 till
  • Laddar…
Heij83
Grävmaskiner och en person arbetar med att dra fram el och fiber på en solig vinterdag, stenig mark synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vacker vinterdag att gräva på.
Nu är elen och fiber framdraget till tomten.
Var lite jobbigt på sina ställen då berget låg bara ca 5cm under marken vilket medförde lite borrande och arbete med spettet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.