Morsning !

Har en liten fundering, jag har ett spårat spångolv där det skall i golvvärmeplåt och sen i med slingorna. Sen hade jag tänkt att ha gips mellan spångolvet och parketten för att stegljudsdämpa mot nedervåningen.

För er som vet, är det en bra idé att lägga gips mellan eller gör det ingen skillnad ?

Nu har jag ca 1,5 pall med gips där uppe .. dock inte golvgips men fungerar det med vanligt 13mm vägggips eller skall jag köpa golvgips ?
 
Varför vill du ha gips emellan.??
Det är väl framför allt om du skall lägga klinker uppepå som det är någon mening med gips - annars gör golvet onödigt trögt..
 
Styx .. för att dämpa ljudnivån när man går. Min rörmokare sa att det även blir bättre med golvgips mellan för själva fördelningen av värmen.

Men den huvudsakliga orsaken är att få ner ljudet när man går.
 
Mycket tjusigt Bygganytt, tur att jag slipper regla upp spåren .. men det har du gjort sketasnyggt. Du måste haft tungan rätt i mun när du la på golvgipset om du nu skruvade det ? Jag har hört att man inte får skruva det, eller man får limma och skruva men sen måste man ta bort skruvarna enligt normerna.

Vilken tjocklek har du kört på golvgipset och märkte du någon skillnad när du hade golvgips mot utan ?
 
Tackar!
Jo, jag både limmade och skruvade golvgipsen och det där med att ta bort skruvarna stämmer MEN bara i våtrum eftersom skruvarna (rent teoretiskt) skulle kunna skada tätskiktet.

Golvgips finns såvitt jag vet bara i 13mm. Nej, jag kan inte märka någon skillnad eftersom jag inte kan jämföra före/efter. Jag byggde ju allt nytt och således gjordes allt på en gång!
 
M@ZE skrev:
Du måste haft tungan rätt i mun när du la på golvgipset om du nu skruvade det ? Jag har hört att man inte får skruva det, eller man får limma och skruva men sen måste man ta bort skruvarna enligt normerna.
Det där beror på...vet inte vad du har använt för spårade spånskivor men om man lägger Wirsbo 17 i deras spårade skivor säger Wirsbo att man bara ska skruva gipset.
Det är i alla fall det svar som både jag och någon annan här (minns ej vem) oberoende av varandra har fått från Wirsbo.
Sen vet jag inte riktigt hur de får ihop det i våtrum...men i såna fall rekommenderar Wirsbo dubbelt gips för att kunna göra fall och då hellimmar man väl det övre laget gips.
Men du har rätt om tungan - det gäller att hålla koll på var man har slingorna när man skruvar!
 
ByggaNytt .. jo precis det gällde enbart i våtrum att man inte få ha skruvarna kvar. Bör väl gå att använda vanlig vägg gips eller ? då jag har 2 pallar sånt redan uppe på övervåningen så är det enkelt att använda det såklart.
 
Visst går det och är målet att "bara" att uppnå ljudförbättrande egenskaper så är det väl bara att köra på.

Dock skall man ha klart för sig att det är stoor skillnad på golvgips och vägg/takgips! Golvgipsen är betydligt stabilare/robustare/tyngre m.m. Det krävs också speciella golvgipsskruvar eftersom "vanliga" inte funkar...

Jag ville som sagt ha ett allmänt stabilare golv/bjälklag så då fick det bli golvgips!
 
Där ser man .. då lutar det ändå mot att köpa Golvgips helt enkelt.
 
Klokt beslut!

Jag + hantlangaren (bild) skruvade som besatta under några veckor och fick använda tryckluft för att kyla ned skruvdragarna :)
golvgips_smal.jpg
 
Masooor med skruv, jag körde ju på hela övre plan = 125 m2!

Aha, jo de är till rumstermostaterna och det är kabeln till golvgivarna du ser. Golvgivaren har nämligen prioritet före luftgivaren, då kan jag ha maxtemp på parketten samt mintemp på alla sten/keramik -golv!
 
En liten fråga bara ByggaNytt, vad använde du för lim när du limmade dina gipsskivor ? är det verkligen nödvändigt att limma ?

Något speciellt jag bör tänka på .. speciell skruv har jag förstått, men något mer man bör tänka på ?

Har lagt ut golvvärmeplåten och slingan i sovrummet änsålänge men inte mer än så.
 
Jag limmade faktiskt bara där jag skulle lägga nån form av sten/klinker (hall, kök) och då körde jag med "klassikern" PL400. Hade ju helst kört med Ardex S48 men eftersom kontaktytan blir rätt liten p.g.a. alla golvvärmeplåtar + prisskillnaden samt att det inte var något våtutrymme så blev det PL.

Ja, du skall mäta/rita NOGA på golvgipsen INNAN du skruvar av rätt självklara orsaker... ;)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.