C
Har införskaffat solcellsanläggning till sommarstuga på en ö.På ön finns ingen el..... Ön ligger strax söder om Sundsvall,ett antal månader/år går det inte att komma dit om man inte har en hydrokopter rolleyes.gif o det har jag inte o tänker inte skaffa.... Solcellsanläggningen kommer att leverera 220-230.... Kan jag driva en luft-luftvärmepump med den el som solcellerna levererar? Jag har 6 Solcellsmoduler Perlight 310 W Think Top,Easy Solar 48/5000/70-100 MPPT 150/100 Color Control och 4 st 12V/220Ah gel Deep Cyckle Batterier....
 

Bästa svaret

S
C carra skrev:
Har införskaffat solcellsanläggning till sommarstuga på en ö.På ön finns ingen el..... Ön ligger strax söder om Sundsvall,ett antal månader/år går det inte att komma dit om man inte har en hydrokopter [bild] o det har jag inte o tänker inte skaffa.... Solcellsanläggningen kommer att leverera 220-230.... Kan jag driva en luft-luftvärmepump med den el som solcellerna levererar? Jag har 6 Solcellsmoduler Perlight 310 W Think Top,Easy Solar 48/5000/70-100 MPPT 150/100 Color Control och 4 st 12V/220Ah gel Deep Cyckle Batterier....
En kort period ja. Inte dygnet runt.

Om vi bortser från förluster och förutsätter att värmepumpen drar 1KW kontinuerligt så kan du driva den i 10 timmar på fulladdade batterier.
 
På vår Toshiba så kan man på fjärren välja att begränsa maxeffekten, man väljer mellan 100/75/50%.
Det kanske kan vara bra att inte belasta solcellerna för mycket.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
Det kan inte vara nån vidare bra lösning, värmepumpen behövs som mest när det är lite solljus och solcellerna ger mest när det är mycket solljus. Jag skulle nog skrinlägga den idén.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Det kan inte vara nån vidare bra lösning, värmepumpen behövs som mest när det är lite solljus och solcellerna ger mest när det är mycket solljus. Jag skulle nog skrinlägga den idén.
om det inte är kylan man vill åt ;)
 
  • Gilla
Rubatone och 1 till
  • Laddar…
C carra skrev:
Har införskaffat solcellsanläggning till sommarstuga på en ö.På ön finns ingen el..... Ön ligger strax söder om Sundsvall,ett antal månader/år går det inte att komma dit om man inte har en hydrokopter [bild] o det har jag inte o tänker inte skaffa.... Solcellsanläggningen kommer att leverera 220-230.... Kan jag driva en luft-luftvärmepump med den el som solcellerna levererar? Jag har 6 Solcellsmoduler Perlight 310 W Think Top,Easy Solar 48/5000/70-100 MPPT 150/100 Color Control och 4 st 12V/220Ah gel Deep Cyckle Batterier....
Har också solceller men för att få ut ström så måste det finnas 220 v för att driva invertern som gör om solcellsströmmen på ca 18 volt till 220v har Upplandsenerig sagt på frågan. :(
 
Du anger inte vilket energibehov du har för uppvärmning resp. hushållsel. Säg att du behöver 5000 kWh över året och att du vill hålla medeltemp på 10° under 7 månader.Under resten av året har ni oftast tvåsiiffrig temperatur. Det innebär i medel 715 kWh/mån. Med en underhållstemperaturen 10° inomhus och låg medeltemperatur ute (tyvärr även låg luftfuktighet), kanske du kan få ut COP på 3. Pumpen ska då leverera ca 102 kWh/månad under vintern, vilket inte är ett problem. Problemet är antalet soltimmar på vintern i Sundsvall. Ni har ju bara maj-sept med chans till sol från 3 tim/dag och upp till 8. F.ö. ca 1 tim/dag. Nu är det bara att kolla vad en futtig soltimme kan ge för effekt till din värmepump och vilken energimängd det blir. Låt oss säga för enkelhetens skull att du har 1 kW in på pumpen och 3 kW ut, så får du ut 1x3= 3 kWh/dag max. Motsvarar att du har ett element på 3 000/24 = 125W. Problemet är att lagra energimängden under dygnet.
 
C
Tack för alla svar!

Jag inser att det är lämpligt att avstå från att köra luftvärmepumpen från solcellsanläggningen....

Tack för att ni engagerade er i min fråga!
 
G
Är det kyla eller värme du tänkte använda luftvärmepumpen till?
 
C
Bara värme...
 
G
Som det nämndes i den förra tråden om solceller så är solel inte lämplig till uppvärmning, i alla fall inte i en normal offgrid lösning, Vill du ha bekväm värme som dessutom kan fjärrstyra och slå på innan du anländer finns det fina dieselkaminer.

http://www.wallas.fi/index.php?id=440
https://sunwind.se/product/category/?cap=143

Men för stugmys när man är vaken och på plats så är ju en brasa i kaminen svårslagen.
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
banjoragge banjoragge skrev:
Du anger inte vilket energibehov du har för uppvärmning resp. hushållsel. Säg att du behöver 5000 kWh över året och att du vill hålla medeltemp på 10° under 7 månader.Under resten av året har ni oftast tvåsiiffrig temperatur. Det innebär i medel 715 kWh/mån. Med en underhållstemperaturen 10° inomhus och låg medeltemperatur ute (tyvärr även låg luftfuktighet), kanske du kan få ut COP på 3. Pumpen ska då leverera ca 102 kWh/månad under vintern, vilket inte är ett problem. Problemet är antalet soltimmar på vintern i Sundsvall. Ni har ju bara maj-sept med chans till sol från 3 tim/dag och upp till 8. F.ö. ca 1 tim/dag. Nu är det bara att kolla vad en futtig soltimme kan ge för effekt till din värmepump och vilken energimängd det blir. Låt oss säga för enkelhetens skull att du har 1 kW in på pumpen och 3 kW ut, så får du ut 1x3= 3 kWh/dag max. Motsvarar att du har ett element på 3 000/24 = 125W. Problemet är att lagra energimängden under dygnet.
Vad tror du om att istället för luftvärmepumpen ansluta vanliga el element? Det finns ju batterier....
 
Vad är det du vill åstadkomma? Varför skall det vara varmt i stugan när du inte är där? Jag skulle säga att varje off grid-lösning som använder solpaneler till att värma ett hus på vintern i Sundsvall är dömd att misslyckas. Elelement är i sammanhanget ännu sämre än en luftvärmepump.

Det finns luftsolfångare som kan ge lite värme och ventilation när solen skiner. Jag har ingen egen erfarenhet, men det verkar rimligt att man kan förbättra klimatet i stugan en del på det viset.
 
  • Gilla
Krackelacke
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Vad är det du vill åstadkomma? Varför skall det vara varmt i stugan när du inte är där? Jag skulle säga att varje off grid-lösning som använder solpaneler till att värma ett hus på vintern i Sundsvall är dömd att misslyckas. Elelement är i sammanhanget ännu sämre än en luftvärmepump.

Det finns luftsolfångare som kan ge lite värme och ventilation när solen skiner. Jag har ingen egen erfarenhet, men det verkar rimligt att man kan förbättra klimatet i stugan en del på det viset.
Jag tror att jag framledes är den siste som tar upp båten ur sjön,vi har den i fortfarande trots att det är is på sjön lite här o var...Men snart åker båten upp på land.... Bra om man kan ha värme "gratis" i stugan, tidigt på våren o sent på hösten....Vi bor ju nära ön nåra hundra meter med båt... Bra också om man åker ut till ön till en inte allt för utkyld stuga....O framför allt att ha "varmt" i stugan om vi övernattar där vår o höst,o vem vet kanske nån vinternatt också....
 
C carra skrev:
Vad tror du om att istället för luftvärmepumpen ansluta vanliga el element? Det finns ju batterier....
Pumpen ger dig ca 3-4 ggr mer ernegi än direktverkande elradiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.