Trevligt hus som kommer bli riktigt fint när det blir klart!
Ser ut som ni rivit massa väggar. Har ni koll på ev bärande väggar? Bara en tanke! Lycka till!
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
K kacklarn skrev:
Trevligt hus som kommer bli riktigt fint när det blir klart!
Ser ut som ni rivit massa väggar. Har ni koll på ev bärande väggar? Bara en tanke! Lycka till!
Tack, vi längtar som bara den att kunna flytta in!

Check på den! Koll på läget, igen är det en total entrepenad vi har anlitat, alltså är inte vi själva som bygger
 
  • Gilla
kacklarn
  • Laddar…
Lite inspirationsbilder och känsla av material vi vill få till i huset
Bild1 gästbadrum
Bild 2 och 3 Spa
Bild4 Bio
 
  • Modernt gästbadrum med marmorinredning, guldkranar och en glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt gästbadrum med mörka kakelväggar, träbänk och en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt spa med bastu bakom glasdörr, träbänkar och betongväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembiograf med stor skärm, bekväma stolar och väggmonterade lampor som skapar mysig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lewdis och 5 till
  • Laddar…
Det här blir spännande att följa. Lycka till!
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
Häftigt!

Får man fråga vad den uppskattade pengen är?
 
P PatrikElektriker skrev:
Häftigt!

Får man fråga vad den uppskattade pengen är?
Vi räknar med en kostnad på 3,5M för renoveringen inklusive kök
 
BirgitS
D Dino84 skrev:
Vi jobbar bägge två kontorstider samt att vi gillar gå upp tidigt på morgonen för att träna, då blir inte detta ett problem.
Kan ju vara bra att tänka på hur det blir när någon är rejält sjuk och behöver sova mycket.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Av säkerhetsskäl bör man ha en åtminstone en liten ho i samma bänkyta som hällen eftersom det hänt som många skållningsolyckor när folk har gått med heta pasta- och potatiskastruller över golvet och snubblat över på lekande barn, kvarglömda leksaker, mattkanter etc. (det är krav för att få bygglov vid nybyggnation). Det verkar opraktiskt att ha kyl och frys så långt ifrån varandra, det är ofta man ska plocka i eller ur dem samtidigt och även flytta mat direkt mellan dem för infrysning eller tining.
Utslagsho nära spis är praktiskt men INTE ett skallkrav, endast bör. Likaså med medicinskåp. Allt detta är utdrag ur BBR som många kommuner valt att tolka som lagar.
 
D Dino84 skrev:
Hej Birgit,
Angående diskon som du skriver så tog jag faktiskt upp det med köksarkitekten i en mer praktisk sammanhang från min sida innan vi beställde köket men hen avråde mig från det. Nu har vi inga barn för den delen heller så ingen risk för det du beskriver. Angående frys-kyl placeringen så har det funkat tidigare för oss med samma avstånd emellan och en avlastningsyta i närheten för ompackning och tänker man på symetrin så gick inte det att få det på något annat sätt.
Spännande projekt och superhärligt läge!
Jag blir nyfiken vilken på vilken köksarkitekt ni träffat som motsäger era praktiska önskemål som utslagsho trots att det inte är ett skallkrav så är det praktiskt. Ritar han/hon bara snygga kök?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det kommer bli kanonfint givetvis. Köket är mycket stilrent, men jag är frågande till om allt måste vara vitt och svart? Kanske våga gå in med färg i partier. Bastun är jag impad av. Skall suga på det utseendet till mitt eget spa. :)
 
  • Gilla
Dino84
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det kommer bli kanonfint givetvis. Köket är mycket stilrent, men jag är frågande till om allt måste vara vitt och svart? Kanske våga gå in med färg i partier. Bastun är jag impad av. Skall suga på det utseendet till mitt eget spa. :)
Det kommer finnas färger i vissa av väggarna (alltså kommer inte alla vara vita), dock så är ritningarna för köket endast köksritningar.

Visst!!! Vi blev helt helt frälsta i att ha ett helt glasvägg i bastun
 
Redigerat:
D Dino84 skrev:
Här kommer våra tankar om kök, vad tycks?
Ser fint ut men var är utsikten? Ska ni sitta på stolarna vi köksön och titta in i en vägg? Men det kanske inte går att sätta in mer fönsteryta? Jag hade nog försökt att få ett brett fönster längs hela köksbänken. Kök och matplats är nog det rum man tillbringar mest tid i så släpp in ljuset!
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
BirgitS
FreQa FreQa skrev:
Utslagsho nära spis är praktiskt men INTE ett skallkrav, endast bör. Likaså med medicinskåp. Allt detta är utdrag ur BBR som många kommuner valt att tolka som lagar.
Jag skrev "bör" och visserligen står det "bör" i BBR men det grundar sig på ett skallkrav om att hus ska vara säkra och än så länge har jag inte sett någon annan lösning för att uppfylla säkerhetskravet än att ha ho i samma bänklängd som hällen. Det är ju inte bara p.g.a. barn som man kan råka tappa kastruller utan det kan ju även vara för att ens partner står i närheten och gör något oväntat. Jag tycker väldigt illa om när min sambo bär den heta pastagrytan bakom ryggen på mig för jag en dag kanske jag inte märker det utan tar ett kliv bakåt i fel ögonblick, visserligen blir det inte lika stor katastrof om jag får min rygg skållad (eller sambons mage) som när ett litet barn blir skållat helt och hållet men tillräckligt otäckt för att jag gärna undviker det.
 
Köket påminner väldigt mycket om det som vi precis byggt (Binova från Planoform).

Lägger med lite bilder, både ritningar och IRL!

Vilken leverantör hade du tänkt dig?
 
  • Gilla
artesuave och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.