Då var vi äntligen igång efter 3 långa månaders väntan på att få nycklarna och tillgång till huset.

Ny på forumet, och vill dela med oss projektet i sin helhet från start till slut

Efter några månaders letande så fastnade vi för detta hus då den låg vid vattnet, hade tillhörande båtbrygga och delad sandstrand med 6 andra fastigheter.

Huset är byggd 1964 och väldigt lite renoverat sedan dess. Man har gjort små insatser här och där men inget storskaligt de senaste 50 åren. 100kvm på varje plan totalt 200

Efter att ha övervägt lite med byggare osv så bestämde vi att blåsa ut allt! Och få till en totalrenovering av huset till dagens standard.

Allt från tak, dränering, fönster, isolering av fasad och puts på hela huset, isolering av kallvind, ny FTX ventilation, bergvärme, nya vattenledningar och avlopp, nya eldragningar, ny planlösning, vämegolv i hela huset osv

En lång lista av punkter som sakta men säkert tog form under planeringsstadiet för detta projekt.
 
  • Tvåvåningshus från 1964 med vit balkong och omgiven av träd, redo för totalrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tranquil lakeside view with a boat dock, sandy shore and clear water surrounded by greenery, reflecting a scenic nature setting.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en sjö med båtbrygga, närliggande skog och en båt i fjärran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från renoveringsprojektets hus mot en lugn vattenvy med båtbrygga och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rymligt vardagsrum från 1964 med klassisk inredning, kristallkrona, och utsikt till trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klassiskt kök med vita skåp, blått kakel och träarbetsytor, ljusinsläpp från fönstret med utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trappa med träledstång och vitmålade spjälor vid ett tegelstensvägg i ett hus från 1964, redo för totalrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1960-talshus interiör med tegelvägg, svart golv och öppen trätrappa före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H_kan@88 och 3 till
  • Laddar…
Och så drog renoveringen igång i rasande fart i Lördags
 
  • Pågående renovering i ett rums interiör med träbjälkar i taket, borttagna väggdelar och byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående innerrenovering visar en rörig byggarbetsplats med skräp, en skottkärra, en badkar-dumpster och exponerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre renoveringsarbete på hus, med rörspis, skottkärra och byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivningsarbete i ett rörigt rum med uppriven golvbeläggning och kakel samt byggmaterial och verktyg utspridda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i full gång med rörmokeri, röra av byggmaterial och person i arbetskläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Här kommer våra tankar om kök, vad tycks?
 
  • Modernt köksdesign med köksö, inbyggda vitvaror och upphängd belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna köksskåp med inbyggd ugn och vinkyl i ett stilrent kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt kök med mörka skåp, vit bänkskiva och inbyggda vitvaror, utsikt till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lewdis och 4 till
  • Laddar…
Spännande projekt! Jag gillar köket skarpt och tycker att det passar in i huset. :ok:
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dino84 skrev:
Här kommer våra tankar om kök, vad tycks?
Av säkerhetsskäl bör man ha en åtminstone en liten ho i samma bänkyta som hällen eftersom det hänt som många skållningsolyckor när folk har gått med heta pasta- och potatiskastruller över golvet och snubblat över på lekande barn, kvarglömda leksaker, mattkanter etc. (det är krav för att få bygglov vid nybyggnation). Det verkar opraktiskt att ha kyl och frys så långt ifrån varandra, det är ofta man ska plocka i eller ur dem samtidigt och även flytta mat direkt mellan dem för infrysning eller tining.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Av säkerhetsskäl bör man ha en åtminstone en liten ho i samma bänkyta som hällen eftersom det hänt som många skållningsolyckor när folk har gått med heta pasta- och potatiskastruller över golvet och snubblat över på lekande barn, kvarglömda leksaker, mattkanter etc. (det är krav för att få bygglov vid nybyggnation). Det verkar opraktiskt att ha kyl och frys så långt ifrån varandra, det är ofta man ska plocka i eller ur dem samtidigt och även flytta mat direkt mellan dem för infrysning eller tining.

Hej Birgit,
Angående diskon som du skriver så tog jag faktiskt upp det med köksarkitekten i en mer praktisk sammanhang från min sida innan vi beställde köket men hen avråde mig från det. Nu har vi inga barn för den delen heller så ingen risk för det du beskriver. Angående frys-kyl placeringen så har det funkat tidigare för oss med samma avstånd emellan och en avlastningsyta i närheten för ompackning och tänker man på symetrin så gick inte det att få det på något annat sätt.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Spännande projekt! Jag gillar köket skarpt och tycker att det passar in i huset. :ok:
Hej Marlen,

Det tycker vi med! Det var mycket fram och tillbaks innan vi hade fått rätt färg på luckor, bänkskiva, funktionalitet och ergonomi samt alla vitvaror som blev en låång lista. Vi känner oss jätte nöjda också.
 
Snyggt kök. Har ni flyttat hela köket? När man ser de gamla bilderna har ni stora fönster och en dörr till terrassen?
 
S Shiraz skrev:
Snyggt kök. Har ni flyttat hela köket? När man ser de gamla bilderna har ni stora fönster och en dörr till terrassen?
Hej Shiraz,

Nej köket kommer att börja där den gamla köket var, i och med att vi tar bort hela altanet framför huset för att få en mer clean look så stänger vi altandörren och kortar ner 2 av fönstren så att allt får plats. Desvärre har jag ingen ritning där alla nya fönster är med.
 
Här kommer planritningar på hur vi tänkt, kommentera gärna
 
  • Planritning av ett hem med markerade rum som kök, vardagsrum, SPA, och gym.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av planritning med markerade utrymmen såsom sovrum, badrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant projekt!

Kommer tegelväggen vid hall/trappa behållas? Hoppas på det då det hade blivit ett fint inslag av husets ursprung i ett i övrigt helrenoverat hus :)

Angående planlösningen så antar jag nästan att barn inte är inblandade i bilden?
Man ska absolut planera efter ens egna behov och vill man ha ett gigantiskt gym/spa istället för flera sovrum så är det frid och fröjd. Däremot så är det nog inte dumt att ha en plan över hur man gör i framtiden om man tänker sälja, för ett hus på 200m² med 2 sovrum kräver verkligen rätt köpare.

I övrigt så tycker jag att det lilla sovrummet däruppe är för litet. Som tidigare nämnt är 2 sovrum i ett såpass stort hus väldigt ovanligt och då tycker jag att det är väldigt snålt tilltaget med bara 7.8m². I synnerhet när Master mäter lite drygt 24m². Det är såpass litet att det knappt duger som gästrum IMO.

Så här frågar jag mig om det verkligen är nödvändigt med 2 badrum + spa/badrum? Jag hade antingen tagit bort ett badrum däruppe för att få till ett större sovrum (vilket då blivit ca 15m²), eller gjort det hörnet i Master som är mellan yttervägg o on suite enligt er ritning till on suite istället. Då blir sovrum 2 15m² och master ca 16m².
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Intressant projekt!

Kommer tegelväggen vid hall/trappa behållas? Hoppas på det då det hade blivit ett fint inslag av husets ursprung i ett i övrigt helrenoverat hus :)

Angående planlösningen så antar jag nästan att barn inte är inblandade i bilden?
Man ska absolut planera efter ens egna behov och vill man ha ett gigantiskt gym/spa istället för flera sovrum så är det frid och fröjd. Däremot så är det nog inte dumt att ha en plan över hur man gör i framtiden om man tänker sälja, för ett hus på 200m² med 2 sovrum kräver verkligen rätt köpare.

I övrigt så tycker jag att det lilla sovrummet däruppe är för litet. Som tidigare nämnt är 2 sovrum i ett såpass stort hus väldigt ovanligt och då tycker jag att det är väldigt snålt tilltaget med bara 7.8m². I synnerhet när Master mäter lite drygt 24m². Det är såpass litet att det knappt duger som gästrum IMO.

Så här frågar jag mig om det verkligen är nödvändigt med 2 badrum + spa/badrum? Jag hade antingen tagit bort ett badrum däruppe för att få till ett större sovrum (vilket då blivit ca 15m²), eller gjort det hörnet i Master som är mellan yttervägg o on suite enligt er ritning till on suite istället. Då blir sovrum 2 15m² och master ca 16m².
Hej, det är korrekt att inga barn finns i bilden. Gäst sovrummet har blivit något större då vi drog ner på ena badrummet 30cm. Vi vill gärna ha ett gästbadrum en våning upp då vi har gäster ofta, samt att vi vill ha ett eget badrum med dirwkt anslutning till sovrum och walking closet

Man kommer enkelt kunna göra huset till 5 sovrum genom att slå upp 2 väggar och halvera det stora sovrummet samt bion.(detta är alltså hur gamla planlösningen ser ut).

Vi ville ha en ensuite badrum samt en walking closet i master bedroom därav också att det stora sovrummet ser gigantisk ut för tillfället.

Men absolut, säljer man huset så vill man marknadsföra den med fler sovrum.

Angående spa/gym delen så är det ”gamla” garaget som har varit
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Ja men dåså! Ni har tänkt igenom detta hör jag :)

Det är det viktigaste, det känns som en grej som är lätt att glömma annars :)
 
  • Gilla
Pasjostrom och 1 till
  • Laddar…
B
Jättespännande projekt. Det känns som att det finns väldigt många bra möjligheter. Jag gjorde nyligen själv en renovering och likt din plan ett badrum i det stora sovrummet. Gjorde även en walkincloset i direkt anslutning.

Tycker det är väldigt lyxigt att ha det så men vi har nu efter några månader insett att det nog kanske hade varit bättre att ha garderoben och badrummet precis utanför sovrummet med möjlighet att stänga till sovrummet.

Problemet jag upplever är att jag måste smyga väldigt mycket på morgonen då jag börjar jobba tidigt Ska jag då in och ut ur badrummet och klädkammare kanske både före och efter frukost så upplever både jag och min sambo att det stör.

Jag hade nog försökt göra en lösning där man har en walkin och badrum som man passerar på väg in i sovrummet, och sedan endast ha säng och någon möbel i sovrummet.

Tror även att jag hade försökt placera ett gästrum lite längre från det stora sovrummet. Tycker det är trevligare när man inte har gästrummet precis bredvid.

Resten tycker jag verkar superbra :)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Jättespännande projekt. Det känns som att det finns väldigt många bra möjligheter. Jag gjorde nyligen själv en renovering och likt din plan ett badrum i det stora sovrummet. Gjorde även en walkincloset i direkt anslutning.

Tycker det är väldigt lyxigt att ha det så men vi har nu efter några månader insett att det nog kanske hade varit bättre att ha garderoben och badrummet precis utanför sovrummet med möjlighet att stänga till sovrummet.

Problemet jag upplever är att jag måste smyga väldigt mycket på morgonen då jag börjar jobba tidigt Ska jag då in och ut ur badrummet och klädkammare kanske både före och efter frukost så upplever både jag och min sambo att det stör.

Jag hade nog försökt göra en lösning där man har en walkin och badrum som man passerar på väg in i sovrummet, och sedan endast ha säng och någon möbel i sovrummet.

Tror även att jag hade försökt placera ett gästrum lite längre från det stora sovrummet. Tycker det är trevligare när man inte har gästrummet precis bredvid.

Resten tycker jag verkar superbra :)

Hej,

Vi jobbar bägge två kontorstider samt att vi gillar gå upp tidigt på morgonen för att träna, då blir inte detta ett problem.

I det senaste planritningen som jag desvärre inte har, har vi flyttat ensuite bathroom till den andra sidan(alltså badrummet bakom köket) och en av anledningarna var just det du beskriver om att ha ett gästrum bredvid ens egna sovrum. Walking closet delen blir en U formad lösning på 2,9x3x2,9 på höger sida av master bedroom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.