Som jag förstår det så behöver man inte ha någon ångspärr i golvet när man har krypgrund. Men om man har plastmattor på golvet, fungerar inte dessa som en slags ångspärr då?
I så fall ligger denna ångspärr på rätt sida i konstruktionen? Vilket håll kommer fuktigheten att vilja vandra? Från grunden och uppåt eller inifrån huset ned mot grunden?
 
Fukten vill gå från den varma sidan, till den kalla.
Jag förutsätter att du menar en kall krypgrund, och då är det ju inget bekymmer, så länge huset är varmare än grunden. Detta eftersom tätskiktet sitter på den "varma sidan".
 
Ja, jag menar en kall uteluftsventilerad krypgrund.
 
www.paroc.se och sedan länk till deras tidning och tryck saker, som man kan faktiskt läsa på nätet eller downloada.
Tung läsning, men man fattar även om man hoppar över dem flesta formler.
Ang ovanstående fråga, har man bra isolering över kryppgrunden då skall man se till att ha super bra ventilation i grunden, och ALDRIG diffusionstätt på kall golv, och med detta menar man mkt rätt även plastmattor: inga plast mattor i ouppvärmt källare t.ex.

C.
 
Cyanna, vad menar du med; Aldrig plastmattor på kalla golv? Att man inte skall lägga det i en gammal fuktig källare begriper nog de flesta.

Men av ditt inlägg så förstod jag det som att man inte skulle kunna lägga det i t.ex ett vardags rum, på ett ouppvärmt golv, ovan t.ex en krypgrund.
:-/
Om jag fattat dig rätt på den punkten skulle jag vilja veta varför. Enligt min mening går det alldeles utmärkt.
 
Jag har också hört detta, inte plastmattor på krypgrundsgolv, pga att om man har en hög fuktighet i krypgrunden så ska inte fukten "fastna" i bjälklaget, utan detta ska vara ventilerad. Samma gäller åt andra hållet att man inte ska ha "för mycket" isolering i bjälklaget för att få ner lite värme från huset ner i grunden för att hålla grundens fukthalt på en låg nivå
 
Jaha Ok,
Jag har Aldrig hört om något fall där denna kostruktion orsakat missöden.. Och den lär har används vid en mängd hus.
 
Aldrig plastmattor på kalla golv? Det skulle väl i så fall bara innebära att man kan lägga plastmatta ifall man har golvvärme? Alla golv är väl kalla? Krypgrund, källare, platta på mark...?

Frågan kvarstår dock : Vilket håll vill fuktigheten ta?
 
Jag svarar på den frågan igen.

Generellt från det varma till det kalla...
 
Ok, tack Nix!
Jag tyckte bara att det verkade finnas olika uppfattningar om det.
 
Jo, och det kan man ha.
Så frågan är inte dumt ställd, sorry om jag lät kort, men min sjuka tvååring drog i armen och ville ha uppmärksamhet...

Det beror på om vad man diskuterar.
Fukt kan hamna i en konstruktion på flera sätt, bland annat genom att den transporteras med luften, och då går den ju från övertryck till undertryck. Oavsett temperatur.
Det kallar man konvektion.
Men i ditt fall har du inget större luftutbyte mellan grund och boytor (som jag förstår det), så det har ingen större påverkan i det här fallet.

Fukt kan också komma in i konstruktionen genom att man har olika temperatur, och olika fuktinnehåll i den luft som omger konstruktionen.

När den bundna fukten överstiger det teoretiska värdet som luften vid den temperaturen kan bära så kondenseras fukten som finns i luften, vilket sker på en yta med den temperaturen.
Denna "fuktvandring" kallar man diffusion.

Dessutom pratar man om effusion.
Och för att krångla till det ytterliggare så kan fukt transporteras med tyngdkraft, vattenövertryck, vindtryck, kapillära krafter eller potentialskillnad i ångtryck, ånghalt och fukthalt...

Köp fukthandboken vid speciellt intresse.

Annars är det i första hand diffusionen som skapar problem i ditt fall.
Och den går från varmt till kallt. Oftast...

Ingen sa att fukt var ett lätt ämne...
 
Hej,
Passiv diffusion sker alltid från hög koncentration till låg koncentration. Koncentration av vattenånga i luft motsvaras av relativ fuktighetsgrad(100% relativ fuktighetsgrad innebär mättnad).Varma material "löser" mycket mer vatten/vattenånga än kalla material. Det innebär att kalla material mättas av en relativt liten mängd vatten/vattenånga; när luft mättas av vattenånga resulterar fortsatt påfyllnad av vattenånga i kondensation till vatten.

De flesta typer av grunder har en högre vattenkoncentration jämfört med golvets bjälklager tack vare lägre temperatur och mark-kontakt. Detsamma gäller för den relativa fuktighetsgraden i luften i krypgrunden och luften i golvet

Vatten/vattenånga kommer alltså diffundera från den höga koncentrationen i krypgrunden till den lägre koncentrationen i golvets bjälklager. Dvs från kallt till varmt.

Det borde medföra att en ångspärr ovanför golvets bjälklager leder till en ackumulering av vatten i golvbjälkarna. Ångspärren, om man nu ska ha en, borde placeras under bjälkarna.

Att fukt skulle gå från varmt till kallt är vi kanske vana vid för att vi människor är en fuktkälla och bor i en varm miljö. I väggar och tak försöker vi hindra den fukt vi alstrar att kondensera i väggen och takets bjälkar. Vi placerar därmed en ångspärr på den fuktiga sidan om bjälkarna, som också råkar vara den varma sidan. I golvet är fuktkällan marken inte människan och därmed borde vi placera ångspärren på den fuktiga och i detta fall kalla sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
julleswede och 2 till
  • Laddar…
Skapligt trådlyft, nästan 11 år (y)
 
Jo, jag visste att tråden var så gammal, men den rankas högt av google så jag tyckte det var värt att lägga lite tid på den :p
 
JesperD skrev:
Jo, jag visste att tråden var så gammal, men den rankas högt av google så jag tyckte det var värt att lägga lite tid på den :p
Är någon fortfarande kvar? Vad skulle vara bäst. Det verkar som om det kommer fukt från alla håll :) Ingen ångspärr alls kanske är säkrast, för att inte spärra inne fukt??? Har precis lagt ångspärr på 20 cm stenullsisolering i golvbjälklag över en trång krypgrund (ventilerad). Bör jag riva bort den? Under finns råspont och vindpapp... Utrummet ska vara gästtoa (= kommer hamna vatten på brädgolvet nån gång ibland)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.