Hejsan!

Har en öppen spis med insats på 85kvm sutteräng(?)våning. Om jag vråleldar en hel dag kanske jag lyckas höja tempen från ca 12 till 16 grader, även om det bara är några minusgrader ute. Som jämförelse har vi på 69 kvm markplan en liten Husqvarnakamin som värmer upp hela våningen från 16 till 25 grader på några timmar. Är kassetten så usel som den verkar?

Bifogar ett par bilder på kassetten ifall någon kan identifiera den. Ingen som helst märkning på den. Nedtill sitter en tangentialfläkt som suger in luft och skickar den genom två fyrkantsrör ovanför själva eldstaden. Hur funkar nya, dyra märkeskassetter? Kan det vara värt att byta ut denna?
 
  • spis1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spis2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova med att ordentligt rengöra dom fyrkantiga kanaler på in och utsida så att luften som fläkten blåser runt genom kasetten värms bättre. Om det finns mycker beläggning på och i dom fyrkantiga rör så blir verkningsgraden mycket försämrat .

Det brinner ju fint i din kasett men jag undrar om sidor på din öppen spis blir varma under eldning eller är spisen byggd av isolerande material? Eller är det rummet som är dålig isolerad och behöver mängder av värme? Eller försvinner värmen från rummet och går uppåt till övre våning? Svårt att gissa om man vet så lite.

Jag känner igen dom små lufthåll i framsidan av din kasett. Har 6 st såna i min Energikasset som jag är mycket missnöjd med på grund av att den visslar när luften sugs in i eldstaden genom dom små håll. Har dock inga fyrkantsrör i eldstaden och ingen fläkt. Kanske har du en av Energikassetens många varianter?
gaia
 
Av bilden att dömma så far ju röken rakt upp i skorstenen, en plåt ovanför fyrkantrören som styr värmen framåt längst rören kan kanske förbättra verkningsgraden.
 
Tack för svaren!

Nej, inte är källaren så extremt bra isolerad, men faktum är att värmen som kommer ut från kassetten inte känns som mycket mer än en kupévärmare på 1000W. Och sidorna på spisen är inte ens pissljumna. Efter några timmars eldning börjar det bli lite varmt på ovansidan av spisen, så man kan nog tänka sig att värmen försvinner upp i skorstenen. Ska prova att rengöra rören som Gaia föreslår.

Såg några ritningar på andra kassetter, och där tar röken en omväg innan den pyser ut i skorstenen. Kanske ska försöka modifiera denna som Bror säger.
 
quilding skrev:
Och sidorna på spisen är inte ens pissljumna. Efter några timmars eldning börjar det bli lite varmt på ovansidan av spisen, så man kan nog tänka sig att värmen försvinner upp i skorstenen.
Välisolerad kamin? - där har du kanske en del av förklaringen varför den inte värmer bättre. Då hjälper det inte mycket att sätta in en annan kasett.

Några funderingar: är den öppna spisen byggd på 60-70 talet? Då var oljan och eluppvärmningen bilig och man byggde öppna spisar för att titta på elden men det var inte så viktigt att dom skulle värma också. Man kanske tog något lätt och isolerande byggmaterial i stället för tyngre och värmelagrande. Sen kom det en prishöjning och det såldes ogenomtänkta spisinsatser av alla slag på löpande band därför att vilken som helst insats var bättre än ingenting.
Det kanske skulle ge samma förbättrande resultat att bara sätta in en glasdörr med luftreglering + en luftspjäll i skorstenen som denna kasett med fläkt och kantiga rör ger? Tråkigt att du får så litet nytta av den.
gaia
 
Tror du har aldeles för stort "hål" ut i skorstenen.. om det nu är som det ser ut på bilden.. du borde ha en plåt som lämnar endast några cm i framkant för att hindra att all värme går rakt ut.. lägg gärna in en bild på hur det ser ut rakt upptill i kasetten
 
Gjorde ett borrprov i spisen och konstaterade att den är nog byggd av tegel. Man ser även tegelstrukturen på putsen. Däremot verkar det vara isolering instoppad mellan kassetten och spisen.

Angående hålet upptill i kassetten så är nog Bild 2 ovan det närmaste man kan komma. Det är alltså helt öppet upptill, förutom de två fyrkantsrören som korsar. Typ 50x50 cm hål åtminstone, rakt upp i skorstenen.
 
prova att lägga en plåt ovanpå fyrkantsrören så skall du få se på skillnad! lämna ca 5cm i framkant längs hela bredden!
 
Varifrån tas förbränningsluften? Utifrån genom en tilluftskanal till kassetten eller direkt från rummet?
Det måste ju vara ineffektivt att elda med redan uppvärmd rumsluft. Det tvingar bara in ny kall luft utifrån som måste värmas upp.
 
quilding skrev:
Gjorde ett borrprov i spisen och konstaterade att den är nog byggd av tegel. Man ser även tegelstrukturen på putsen. Däremot verkar det vara isolering instoppad mellan kassetten och spisen.
Ah vad smart att isolera en kamin som ska värma :D.
Jag skulle överväga att slänga denna plåtlåda tillsammans med tillhörande isolering och fläkt och mura in enbart glasdörr ( från den gamla kasett?) + spjäl i skorstenen .... det blir säkert inte sämre men kanske till och med bättre och tystare när man slipper fläkten? Tegelväggar kommer att värmas och avge/magasinera värmen ....
Eller kanske står kaminen så nära träkonstruktioner så det behövs isolering pga brandrisk?
gaia
 
Skaffa minsta modellen av kakelugnspannan.
 
P Pontstone skrev:
Skaffa minsta modellen av kakelugnspannan.
Då får vi se vad TS har gjort för tråden blir 12 år i februari.:D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Då får vi se vad TS har gjort för tråden blir 12 år i februari.:D
Hahaha, se där ja! Så får vi se om det kommer ett svar.
 
Fulkemisten
Infinite scroll - det bästa som hänt trådbumpningen i modern tid...
 
Ja, jag kom ju aldrig med någon feedback så klart folk är oroliga ;) Angående fabrikat så var det förmodligen en lokalt tillverkad kassett från Silja Spis.

Jo, jag satte faktiskt in två plåtar, en över och en under de fyrkantiga kanalerna så värmen fick slingra sig förbi uppåt. Det gjorde susen. 2011 skaffade jag bergvärme så eldningsbehovet minskade markant och 2016 flyttade jag till större hus med både dubbelgarage och pool :cool: (y)
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.