Tja.

Ska försöka att köpa mitt första hus
Nu har det kommit in ett bud som ligger på 75% av utgångspriset.

Jag har ej lagt ett bud än.

Finns det någon "praxis" om hur lite man kan höja med?
Kan man höja så lite som 1000 kr eller anses det bara löjligt?

Vill ju så klart inte betala en enda krona mer än nödvändigt.

Några allmänna tips?

Är det någon ide att lägga tidsbegränsade bud eller att erbjuda "snabb affär"?
 
Tror du att de som lagt bud är beredda att höja sitt bud med 2000:-?
Tror du det, ja då är det löjligt.

Det finns olika filosofier här på forumet hur att agera i detta läge, jag skulle vänta några dagar och sedan bjuda begärt pris om jag verkligen vill ha just detta hus. Jag tror på metoden "Stora höjningar". Jag tror att smådaltande bara gör att folk över lag bjuder över oftare än annars.

Du lär säkert få fler råd av andra, och man kan säkert göra så också, men det är inte rätt :crysmile::geek:
 
Det finns många budstrategier och många tyckare. Tyvärr kan man inte säga något säkert för man kan inte göra olika strategier i samma situation.
1000 kr är ganska löjligt och avslöjar dig som nybörjare eller en som är vid gränsen. Det finns säkert olika metoder beroende på prisnivån. Vid låga priser är mäklaren inte interesserad i att fördröja affären. Du kan ju säga till mäklaren att du bjuder utropspris om det blir affär med en gång. Mäklarna brukar ha lite inflytande på säljaren och om mäklaren säger det kanske säljaren går med på det och huset är ditt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är ju många mäklare som lägger ut budgivningen öppet. Där kan du bilda dig en uppfattning om vad som är normalt. Men jag skulle nig säga att höjningar under 10000kr nog uppfattas som udda.

När vi köpte vårt hus var det löpande höjningar på 10000kr några från dennandra intressenten på 5000kr och vi gick över 10000 kr ibland. I början för det mesta. Mäklaren hadde akdrig varit med om någon liknande budgivning. Det var två sidor med bud...

Så om det är ett hyfsat normalt prissatt hus skulle jag nog rekomendera en höjning på minst 10000kr de flesta ser det som en liten men rellativt normal höjning. Mindre ser väldigt konstigt ut.

Min personliga uppfattning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kostar huset exempelvis en miljon är 10.000 kr en procent. En tusenlapp är en promille.

Nu kan man förstås tycka att det ena eller det andra är väldigt mycket pengar, men för egen del tycker jag att bud på bråkdelar av en procent är löjliga. Känner du att du vunnit om du betalat 9:99 istället för en tia för en burk läsk också?

Ska man villkora sina bud ska man rimligen erbjuda något mer än någon som bjudit en halv promille mindre gjort.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Det låter löjligt att lägga 1000kr. Vad var utgångspriset? När jag köpte så höjdes det med 40-100 per bud. Mot slutet blev det runt 20-40 innan vi vann. Priset var runt 2.5msek.
 
När jag sålde en fastighet för ett tag sedan var det ett antal budgivare som höjde med 1000 till 10 000:- varje gång och det lades bud nästan varje timma. Sedan klev det in en ny budgivare som höjde med 100 000:- Och det blev helt stopp i en vecka tills en av dom tidigare budgivarna höjde med 1000:- , då höjde den nya med 50 000:- och därefter kom det inga mer bud. Jag är övertygad om att om inte den nya hade klivit in och chockhöjt så hade dom övriga varit kvar och sakta men säkert kommit upp till minst samma pris, men nu blev dom "bortskrämda".
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Höjer man 500 kr i timmen tar det nästan en vecka att komma ikapp någon som höjt en hundring. ;)
 
  • Gilla
Suneee och 1 till
  • Laddar…
Strategi för budgivning kan man ha många uppfattningar om. Att höja 1000 kr ser jag ingen vits med, utom att se till att få vara med i budgivningen. Väntar man för länge så finns risk att huset säljs utan att mäklaren ens vet att du är intresserad på riktigt.

Man kan tänka sig en strategi där man ser till att vara reggad, så mäklaren är medveten om intresset, och väntar till det ser ut att vara färdigt. Och då går in och höjer ordentligt. Vad som sedan är "ordentligt" beror både på vad huset kostar, och hur budgivningen har sett ut mot slutet. Men om man tänker sig att buden kommit mer och mer glest, och höjningarna är små mot slutet, typ 10 000. Så kanske en höjning på 40 - 50 000 slutligt skrämmer bort de andra.
 
T
E EyEr0n skrev:
Tja.

Ska försöka att köpa mitt första hus
Nu har det kommit in ett bud som ligger på 75% av utgångspriset.

Jag har ej lagt ett bud än.

Finns det någon "praxis" om hur lite man kan höja med?
Kan man höja så lite som 1000 kr eller anses det bara löjligt?

Vill ju så klart inte betala en enda krona mer än nödvändigt.

Några allmänna tips?

Är det någon ide att lägga tidsbegränsade bud eller att erbjuda "snabb affär"?

Kan du inte höja med 100kr då? Då sparar du ju 900kr i så fall!
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Klart du kan höja med 1000 kronor om du vill. Om jag var säljare skulle jag dock känna att en du bjöd samma som den innan så jag säljer hellre till denne, om det inte finns något annat som talar för att sälja till dig. Jag tror risken är att säljaren får en dålig känsla och väljer en annan budgivare.

Sen spelar det ju stor roll om du bjuder på ett torp i ödemarken eller en villa i storstad.
 
Jag skulle hellre sälja till någon annan än till en person som ligger och fjuttar i budgivningen med 1000 kr åt gången. Snacka om att kasta bort både min och andras tid. Då skulle jag hellre prioritera att avsluta affären snabbt med någon som ger vettiga bud.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Du måste värdera din tid klart högre än de flesta. Visst skulle man tycka att det är ett skumt beteende. Men jag skullenog ändå sälja till den som bjuder högst om det inte finns andra varnings signaler. Det drar ju bara ut budgivningen om det är fler som håller på med samma taktik.

Men som allmänt råd skulle jag säga att man höjer med minst 10000, kolla gärna på andra budgivningar för att få en uppfattning om hur det brukar funka.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
sysmali
Om man kikar på budgivningar på hus/lgh så ser man att höjningar med 1000kr är ovanliga. Då kanske man ska ställa sig frågan - varför?
 
Varför måste man alltid göra som alla andra?

Jag förstår bägge sidor. O själv hade jag inte höjt med 100kr i taget när affären handlar om över miljonen. Men samtidigt, den som spar han har. Istället för att lägga 45000kr i ”onödan” kan man kanske lyxa till köket lite mer än tänkt, renovera badrummet eller måla om huset om man skulle vinna budgivningen.

Men visst håller jag med om att det är futtigt o kan sända signaler till andra budgivare.
Men som jag brukar säga, GDSGD.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.