Håller på med en större renovering av hus från -38. Ytterväggar av skalmur (tegel), inga fuktproblem i dagsläget.
Förra ägaren fyllde mellanrummet i skalmuren med cellplastkulor på 80-talet.
Skulle vilja få till en installationsvägg med gips på insidan och frågan är hur det skall göras, vill nämligen inte lägga till någon isolering då jag eventuellt flyttar daggpunkten in i väggen. Problemet om jag inte använder isolering i "installationsväggen" är ljudet som jag befarar kan bli ett probem - eller? Kommer att bli ihåliga väggar..
Någon som har gjort någon liknande?
 
Varifrån skulle det ljudet komma? Ljud utifrån hanterar nog muren förhållandevis effektivt. Mot lågfrekventa ljud i rummet kan en membranabsorbent bestående av gips vara ganska effektiv.
 
Cellplastkulorna bildar inte ett diffusionstätt skikt så du kan lägga isolering på insidan med plast.
 
J justusandersson skrev:
Varifrån skulle det ljudet komma? Ljud utifrån hanterar nog muren förhållandevis effektivt. Mot lågfrekventa ljud i rummet kan en membranabsorbent bestående av gips vara ganska effektiv.
Ljud utifrån har jag inga problem med, det är eventuella stomljud jag är orolig för. Men gipsen i sig själv är kanske tillräckligt.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cellplastkulorna bildar inte ett diffusionstätt skikt så du kan lägga isolering på insidan med plast.
Eftersom jag idag inte har fuktproblem och då isolera på insidan med plast känns som ett mindre bra alternativ. Bor vid havet så slagregn mot fasaden är vardag. Isolerar jag på insidan blir tegelväggen(putsad) kallare och får svårare att torka ut.
 

Bästa svaret

Jag avråder från plast på insidan. Isolera ev träregelstomme med papp så den inte ligger direkt mot tegelmuren. Absolut inget problem med gips utan bakomliggande isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.