Vi har en lite för högljudd fläkt (som hör till Nivell-golvet) som jag tänkte ljudisolera lite bättre än nuvarande halvkassa försök.

På Biltema finns https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000017199

1

(och alternativt https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/ljuddampningsplatta-2000018990)

Är denna ok att använda även inomhus?

Hur skär jag bäst till passformen? Vanlig morakniv eller såg eller machete? Det behöver inte bara snyggt men rakare kanter ger enklare montering och kanske även bättre ljudisolering.
 
Dessa dämpar mest luftburet ljud så det passar bra på insidan av en ljudhuv. På resonerande ytor sätter man lämpligen smältfolie.

Och dom funkar utmärkt inomhus
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dessa dämpar mest luftburet ljud så det passar bra på insidan av en ljudhuv. På resonerande ytor sätter man lämpligen smältfolie.

Och dom funkar utmärkt inomhus
Toppen!

Jag hade tänkt mig klä in fläkten med ljuddämpningsplattan. Just för att dämpa det luftburna ljudet. (Jag har testat att trycka runt en stor kudde och det blir avsevärt tystare då.)

Smältfolie blir nog perfekt mellan fläkten och skivan som fläkten är monterad på! Hur skruvar man fast fläkten vertikalt på bästa sätt då?
 
Kan du inte ta lite bilder och skissa hur du tänkt dig. Jag har lite svårt att föreställa mig hur det ser ut
 
  • Gilla
Toppentuppen
  • Laddar…
Mycket ljud som kommer från fläktar är stomljud, så häng upp fläkten med gummikuddar o ha flexrör edyl före o efter fläkten, sen väsnas olika fläktar olika mycket.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du inte ta lite bilder och skissa hur du tänkt dig. Jag har lite svårt att föreställa mig hur det ser ut
Jag kan ta lite bilder på söndag och lägga upp här. Återkommer mao.
 
Någon som har tips på lämpliga gummikuddar för en kanalfläkt?
 
Har isolerat allt möjligt med isolering typ den från Biltema. Har provat det mesta att skära den med, men kommit fram till att en sax funkar bäst.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Hur gick det för dig med detta? Jag har en rejält fläkt till mitt ventilerade undergolv men tror det mesta av ljudet kommer från strömmande luften (brus) och inte så mycket från fläkten.
 
Det blev halvbra resultat.

Om man kan bör man kanske bygga in allt bakom gips, dubbla lager. Men min fläkt sitter så tokigt till så det fungerar inte för mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.