Hej Forumet!

När man skall tapetsera runt hörn med non-woventapet så instrueras man alltid(?) av tillverkaren att gå runt hörnet med max ca 2cm för att sedan skära av tapeten och sätta resten längst in i hörnet, dvs att det blir överlapp i hörnet. Jag förstår att detta är en effektiv metod när hörnen inte är helt i lod, men finns det någon annan anledning till att detta rekommenderas?
Om man nu har ett hypotetiskt rum med perfekta hörn, kan man då undvika skarven i hörnet om omständigheterna medger det, för det blir ju en störning i mönstret om man har en mönstrad tapet.

Tacksam för svar!
Trevlig helg :cool:
 
D -Doozer- skrev:
Hej Forumet!

När man skall tapetsera runt hörn med non-woventapet så instrueras man alltid(?) av tillverkaren att gå runt hörnet med max ca 2cm för att sedan skära av tapeten och sätta resten längst in i hörnet, dvs att det blir överlapp i hörnet. Jag förstår att detta är en effektiv metod när hörnen inte är helt i lod, men finns det någon annan anledning till att detta rekommenderas?
Om man nu har ett hypotetiskt rum med perfekta hörn, kan man då undvika skarven i hörnet om omständigheterna medger det, för det blir ju en störning i mönstret om man har en mönstrad tapet.

Tacksam för svar!
Trevlig helg :cool:
Jag vill inte påstå ett det är lätt. Men du kan kapa bort 2 cm på längden av den våd som överlappar i hörnet. Dvs du skapar en egen mönsterpassning i hörnet. Blir sällan perfekt, men hörnet gör att det inte gör så mycket.
 
Badrumsmattor i plast sätter man ju upp i en bit runt hela rummet, med skarv endast vid en dörr och hela i alla hörn.
Så går det med en sådan matta borde det väl gå minst lika bra med en vanlig tapet.
 
D -Doozer- skrev:
Hej Forumet!

När man skall tapetsera runt hörn med non-woventapet så instrueras man alltid(?) av tillverkaren att gå runt hörnet med max ca 2cm för att sedan skära av tapeten och sätta resten längst in i hörnet, dvs att det blir överlapp i hörnet. Jag förstår att detta är en effektiv metod när hörnen inte är helt i lod, men finns det någon annan anledning till att detta rekommenderas?
Om man nu har ett hypotetiskt rum med perfekta hörn, kan man då undvika skarven i hörnet om omständigheterna medger det, för det blir ju en störning i mönstret om man har en mönstrad tapet.

Tacksam för svar!
Trevlig helg :cool:
det är för att inte riskera att tapeten skrynklar sig i hörnet om matrialet i väggarna skulle röra sig

t
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, det är liksom två flugor i en smäll :)
 
Tack för alla svar!
Jag antog att det hade med skrynkel i hörnen att göra. Men om man då har helt raka hörn i rummet och man tapetserar förbi dessa så att säga, och lägger ett vertikalt snitt längs våden 2cm från hörnet borde de ge samma funktion, eller???
Jag har svårt att tro att tapetlimmet är så flexibelt att det får ett överlapp att agera dragspel vid ev. materialrörelser, men jag kan ju förstoss ha otur när jag tänker
 
Det är inte bara det att tapeten drar sig utan väggar är aldrig i våg.

När du gått runt hörnet måste du sätta nästa våd i lod annars kan ditt mönster på tapeten falla betänkligt.... och det ser förskräckligt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.