Vi ska inom ett par veckor få tillträde till vårt målningsförberedda hus och blir inte kloka på om man skall använda pappers- eller glasfiberremsor i samband med spacklingen.

Vissa "experter" säger pappersremsor med motivet att de är lätta att slipa till och lätthanterliga och andra säger glasfiber då dessa är förlimmade, dvs ingen spackling behövs innan remsan sätts på plats.

Någon med erfarenhet?
 
papper tror jag är att föredra?

har personligen kört fiberremsa i hela kåken, och är bara 2 skarvar som spruckit, men det beror nog mer på att jag klantade mig lite med underarbetet där...
 
Dom storrutade glasfiberremsorna som är självhäftande borde vara förbjudna..det tar inte många månader innan det spricker oavsett vart du sätter dom.
 
Håller själv på att förbereder ett rum för målning. Man ska alltså ha pappersremsor till skarven tak/vägg. Hur gör man rent praktiskt. Typ: Spakla hela skarven sedan på med remsa sedan spakel igen?
 
Skarven tak/vägg behöver du ju inte göra ngt åt . Där sätter man ju taklist/skugglist.

Om du ändock VILL ha en skarvlös övergång utan taklist så ska du nog göra en försänkning i väggskivan precis som långsidorna ser ut på gipsskivorna. Annars åker du på en del bredspackling för att gömma pappersremsan.
 
OK!

Men vägg hörnen? Pappersremsa? Rummet har varit tappetsserad och väg hörnen är så fula, vad göra?
 
Jaha, du renoverar ett rum som? Jaja, då har förhoppningsvis tidigare byggare satt remsor - förutsatt att det är gipsskivor under.

I innerhörnen ska det också sitta pappersremsa om det nu är gipsskivor. Detta beskrivs på norgips websajt - www.norgips.se

Ytterhörn kan med fördel kläs med ett ytterhörn av plåt som man spacklar in. Lindab har såna - www.lindab.se


 
cfgutie skrev:
Hur gör man rent praktiskt. Typ: Spakla hela skarven sedan på med remsa sedan spakel igen?
Limma upp remsan med vävlim och låt torka innan spacklingen.
 
Det blev glasfiberremsor för vår del. Hemskt lätta att sätta upp och spakla över. Dessutom sätter vi väv i hela huset vilket kanske håller ihop skarvarna ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.