B
Behöver lite akut råd här.

Har ett uterum som är tillbyggt på huset. Uterummet byggdes samma år som huset, 1966, på isolerad betongplatta men det är aldrig renoverat.

Nu till mitt dilemma. Taket är idag korrugerad plast. Den tidigare ägaren har därefter lagt isolering och spikat upp träpanel från insidan av uterummet. Alltså korrugerad plast - isolering - takpanel.

Det har börjat läcka in vatten vid häftigare regnfall, och detta på fler ställen. Taket behöver alltså bytas så snart som möjligt. Skulle inte förvåna mig om det är en ordentlig mögelhärd där inne.

Frågan är, behöver jag bygglov om jag byter plasttaket mot råspont och svart takpapp? Huset har svarta betongpannor.

Laddar upp en bild på taket. Det där svarta som syns sitter på insidan. Kan det vara mögel?
 
  • Korrugerat plasttak med vattenskador och möjlig mögelbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Finns säkert ett lov på den , så byte kan du göra , det kallas reparation
 
B
Hur bör jag göra när jag fäster takreglarna mot bärlinan? I fasaden tänkte jag köra med sko men vad är rätt att göra i bärlinan på andra sidan ? Har sett bilder där andra sidan också är fäst med sko men också där regeln vilar uppe på bärlinan. Dagens reglar ligger inuti bärlinan som är utsågad vilket knappast kan vara rätt. Bärlinan idag är 45x145 och reglarna är 45x95. Men eftersom regeln ligger inuti bärlinan/går igenom så är bärlinan i praktiken 45x50. Känns inte helt rätt.

Eftersom jag ska lägga råspont och takpapp tänkte jag gå upp till rekommenderad storlek i snözon 1,5 nämligen C24 45x170. Spännvidden är 3,5m och jag tänkte ha cc1200.
 
B
Dagens konstruktion:
 
  • Konstruktionsdetalj med träbalkar och tegel under ett mörkt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takets innersida med synliga träbjälkar, isoleringsmaterial och spår av fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Syns inte riktigt
Är den bruna delen ( regeln ) på fotot fastsatt i bärlinan på utsidan och bärlinan är ordentligt fäst i väggen , då är det en förstärkning av den och då håller den , Det går att förstärka ytterligare om det är möjligt , genom att sätta bultar genom den nedre in i väggen
 
B
Jag har bestämt mig för att allt ovanför fönstrena ska bort och läggas nytt. Den konstruktionen som ligger nu är ihopsnickrad både kors och tvärs på alla möjliga sätt.

Såhär har jag tänkt mig konstruktionen, nerifrån och upp:

Liggande 45x95 regel ovanpå fönsterkarm.
Dubbel bärlina 45x145 från kortsida till kortsida cirka 460 cm med en rad murad tegel på mitten.
Enkel bärlina 45x145 i husfasaden.
Takbjälkar 45x145 cc600. Spännvidd cirka 280 cm.
Råspont 20x120
Underlagspapp
Ytpapp

Vindskivor, stuprännor, fotplåt, etc etc.
 
  • Oorganiserad trätakskonstruktion ovanför ett fönster med synliga reglar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det kommer att hålla , vill du få ner bygghöjden går det bra med balkskor och ankarskruv
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
R rävlyan skrev:
Det kommer att hålla , vill du få ner bygghöjden går det bra med balkskor och ankarskruv
Tackar! Precis så jag hade tänkt göra :)
 
B
Är detta en korrekt konstruktion för ett isolerat tak?

Ja, det är gjort i Paint :D
 
  • Schematisk Paint-ritning av ett isolerat tak med angivna delar som råspont, isolering och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ser bra ut , se bara till att det kan lufta i överkant och att det inte blir stopp upp det ordinarie luftningen vid inbyggnaden till takfoten
 
  • Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
R rävlyan skrev:
Ser bra ut , se bara till att det kan lufta i överkant och att det inte blir stopp upp det ordinarie luftningen vid inbyggnaden till takfoten
Tackar.

Jag funderar på om jag ska göra detta jobbet själv eller köpa bort mig från besväret?

Jag är oerhört sugen på att göra det själv, och tror inte att det skulle vara några problem. Det som skrämmer mig är att vädret är som det är och att det kan dra ut på tiden att få färdigt.

Borde jag lägga presenning över och vänta till sommaren? Eller vad säger ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.