Har köpt ett Yale Doorman och konstaterar att det sannolikt bäst monteras på en plan yta, såväl utsida som insdia. Min utsida ser ut som på bilden. Grovt finns det två alternativ (förutom att byta dörr då..): 1) ta bort de förhöjda områdena och 2) jämna ut mellan dem så att det blir en jämn yta. Jag är inne på det senare. Finns det tips om vilket material som lämpligast kan användas för utomhusbruk? Någon typ av kemiskt trä? Måste området vara rent från färg etc? Kan man applicera det "tjockt"? ca 13 mm.
 
  • Grå ytterdörr med ojämn struktur redo för installation av Yale Doorman lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har för mig att det finns färdiga rostfria plåtar för att skydda mot inbrott som man sätter bakom cylinder och handtag. Borde bli perfekt!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har för mig att det finns färdiga rostfria plåtar för att skydda mot inbrott som man sätter bakom cylinder och handtag. Borde bli perfekt!
Tack. Men jag kan inte helt se det framför mig. Då skulle jag alltså sätta plåten mellan två av mina "dörrutor" och få ett mellanrum bakom denna (plåt)? Möjligt att det fungerar utifrån att få konstruktionen tät, men det blir ju inte supersnyggt.

Dörrhandtag med kodlås och sidopanel monterat på en vit dörr, synligt mellanrum bakom handtaget.
 
  • Gilla
Jennifer Edman
  • Laddar…
I den här filmen använder han en täckplatta från Yale bakom låset. Kan inte avgöra om det blir perfekt för dig men du bör kunna avgöra om det passar genom att se på filmen.

 
Ja du har ju inte direkt den ultimata dörren för ett Yale Doorman ;-)
Skulle nog förutom att byta dörr då först kolla så dörren inte är för tjock med dina förhöjningar s.a.s för ett Yale.
Och passar låskistan till ett Yale?
Oavsett vilken metod du väljer blir det ganska mkt jobb med att få till det.
Personligen skulle jag nog försöka fräsa ut bef förhöjningar.
 
Om dörren nu inte är för tjock hade hade jag lagt i en bit trä mellan de förhöjda delarna, typ såhär:

Närbild på en grå ytterdörr med en låscylinder utan täckplatta och en handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då finns det ett plant underlag.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
A AskeHolst skrev:
Om dörren nu inte är för tjock hade hade jag lagt i en bit trä mellan de förhöjda delarna, typ såhär:

[bild]

Då finns det ett plant underlag.
Ja, det var så jag tänkte....ser snyggt ut! Frågan är om jag kan spackla på med kemiskt trä?
 
J Jörgen Ö skrev:
Ja du har ju inte direkt den ultimata dörren för ett Yale Doorman ;-)
Skulle nog förutom att byta dörr då först kolla så dörren inte är för tjock med dina förhöjningar s.a.s för ett Yale.
Och passar låskistan till ett Yale?
Oavsett vilken metod du väljer blir det ganska mkt jobb med att få till det.
Personligen skulle jag nog försöka fräsa ut bef förhöjningar.
Nej, dörren kunde varit bättre....men den är ok tjock med förhöjningarna. Låskista o allt ska passa. Det "enda" problemet är att jag vill ha en plan yta bakom....
 
A AskeHolst skrev:
Om dörren nu inte är för tjock hade hade jag lagt i en bit trä mellan de förhöjda delarna, typ såhär:

[bild]

Då finns det ett plant underlag.
Har missat denna tråden, detta är det bästa och snyggaste lösningen om det är möjligt.
En täckskylt kan används vid den lösningen då det är en glipa vid trycket, det finns 2st täckskyltar PO195 samt Yale original som är dyrare 50110975 (364931110031) PO-skylten är lite bredare, täckskylten kommer då även ligga utanför den fasade kanten vilket inte är snyggt eller speciellt bra.
En tryckesrosett är vanligtvis ca 52mm i diameter och ett yaledoorman är 50mm bred så "hålet" kommer bli synligare.
Att justera märken efter nyckelskylt och hålbilden för trycket rekommenderas för att erhålla ett snyggt slutresultat om du ska måla dörren.
Jag tänker på att fylla igen med en träkloss som anpassats efter profilen men kanske fungerar det med någon massa, kanske knäcks den bort när träet jäser eller torka, det blir även väldigt tjockt att fylla igen.
Jag kan inte svara på om det blir bra att fylla igen med någon massa då jag aldrig gjort något liknande.
Det jag sett målare använda på byggen för att sätta igen felaktiga hål och fixa hålbilder är glasfiberspackel men jag kan inte svara på om det är bra till din dörr.
Vad har du för A,B,C-mått på dörren? https://www.assaabloyopeningsolutio...gshjalp/Vilken höjd ska cylinderringen ha.pdf

Försänka in yale doorman på utsidan ska du inte göra.
 
S sepani skrev:
Har köpt ett Yale Doorman och konstaterar att det sannolikt bäst monteras på en plan yta, såväl utsida som insdia. Min utsida ser ut som på bilden. Grovt finns det två alternativ (förutom att byta dörr då..): 1) ta bort de förhöjda områdena och 2) jämna ut mellan dem så att det blir en jämn yta. Jag är inne på det senare. Finns det tips om vilket material som lämpligast kan användas för utomhusbruk? Någon typ av kemiskt trä? Måste området vara rent från färg etc? Kan man applicera det "tjockt"? ca 13 mm.
Hej
Är i samma sits och är sugen på en Doorman L3. Monterade du någon Doorman och hur löste du det?
Tar självklart emot tips från andra med :)
Tacksam för svar!

/Henrik
 
  • En blå dörr med dekorativa mässingsdörrhandtag och låscylinder, trägolv och veranda synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henrik_1981 skrev:
Hej
Är i samma sits och är sugen på en Doorman L3. Monterade du någon Doorman och hur löste du det?
Tar självklart emot tips från andra med :)
Tacksam för svar!

/Henrik
Jag har dessvärre inte löst det än....:surprised: men känner att det vore dags. Min teori är att skruva alternativt spika lite spik för bättre fästmån och sedan köra på med kemiskt trä a la plastic padding. Ska bara få tummen ur...
 
Åsa Lund
H henrik_1981 skrev:
Hej
Är i samma sits och är sugen på en Doorman L3. Monterade du någon Doorman och hur löste du det?
Tar självklart emot tips från andra med :)
Tacksam för svar!

/Henrik
Vi har en BG2000 som öppnar med fingeravtryck. Jättebra!
Finns en version BG3000 nu som kan beslås med vanlig cylinder för nödöppning
 
Hej

Tack för svaren!

Tänker mig att en lösning med typ kemiskt trä är lösningen. Har även kollat på yale Linus men den saknar möjlighet att öppna med tagg vilken är ett krav för mig.
@Åsa Lund det känns som en bra egenskap med möjlighet att nödöppna med vanlig cylinder. Ska kolla på denna.
Henrik
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.