Om du fyller hålet med fogskum och sedan skär till snyggt, så kan du pensla det med tätskikt sen.
Borde hålla eventuellt vatten borta.
 
Varför finns det inte flytande tätskikt som kan läggas tjockare än 2mm inom byggbranschen?

Gjutsilikon eller något liknande?

Jag måste göra något fel.
 
Varför måste du få det så extremt tätt? Det räcker väl om det inte kan rinna ner vatten i hålet?
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför måste du få det så extremt tätt? Det räcker väl om det inte kan rinna ner vatten i hålet?
Ingen aning, jag är för nyfiken och petig helt enkelt.

Nu vet vi iallafall hur vi ska göra:
Först fylla upp med flytspackel eller liknande. (15 cm)
Sedan pensla toppen med antingen tec 7 aquastop, Casco Aquastop eller t.ex LIP VS 30 Vattentätningsmembran.

http://www.lip.dk/produktoversigt/vandtaetning-af-vaade-rum/lip-vs-30-vandtaetningsmembran/?lang=sv
https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=3793&GroupID=GROUP236&ProductID=PROD1362

Exempel på vattentätning med LIP VS 30 membran och tec7 Aquastop över flytspackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
 
swealp swealp skrev:
Nu vet vi iallafall hur vi ska göra:
Först fylla upp med flytspackel eller liknande. (15 cm)
Sedan pensla toppen med antingen tec 7 aquastop, Casco Aquastop eller t.ex LIP VS 30 Vattentätningsmembran.
Ville du inte ha rören utbytbara?
Annars hade det väl varit bättre att fylla röret före tätskikt och kakelplattor kom på plats, det hade blivit snyggare.
 
swealp swealp skrev:
Ingen aning, jag är för nyfiken och petig helt enkelt.

Nu vet vi iallafall hur vi ska göra:
Först fylla upp med flytspackel eller liknande. (15 cm)
Sedan pensla toppen med antingen tec 7 aquastop, Casco Aquastop eller t.ex LIP VS 30 Vattentätningsmembran.

[länk]
[länk]

[bild]

Tack!
Ska du behålla någon form av utbytbarhet så hade jag inte lagt 15 cm spackel.

Spruta istället en kaka med fogskum fem centimeter ner i hålet och gjut mot den om du nu ska gjuta.
 
R
Tryck ner isolering och packa först så du får en botten ca 3 cm från överkant , använder du flyt så måste det vara absolut tätt nedåt annars rinner det ner totalt , ovanpå kan du smörja på med latexfog och måla med en oljefärg , blir snyggt
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ville du inte ha rören utbytbara?
Annars hade det väl varit bättre att fylla röret före tätskikt och kakelplattor kom på plats, det hade blivit snyggare.
Okloka grundfirman gjöt fast allt i grunden + drog utan rör. Tittar du på första inlägget så ser du. Därför går det inte att byta ut i framtiden.

Förstod inte hur du menade, vad är skillnaden mot att fylla röret nu?


Finns det ens något spackel som man kan flyta i 15cm tjocklek ?
Tack.
 
Redigerat:
swealp swealp skrev:
Förstod inte hur du menade, vad är skillnaden mot att fylla röret nu?
Jag menar att man kunde kapat bort avloppsröret och fyllt hålet före plattsättaren var på plats.
Då hade man kunnat få obrutet tätskikt mot pemslangarna och kunnat kakla närmre rören.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag menar att man kunde kapat bort avloppsröret och fyllt hålet före plattsättaren var på plats.
Då hade man kunnat få obrutet tätskikt mot pemslangarna och kunnat kakla närmre rören.
Hej Peter!

Men det skulle inte varit enligt SÄKER VATTENS branschregler, det måste finnas ett sånt rör som sticker upp 4cm. Vårt sticker upp 2cm så det är fel också men, att göra som du säger hade varit helt fel.

mvh
 
Hej!

Finns det någon som har erfarenhet av flytspackel i tjockare lager? Hittar endast 5-50 mm.

Tack!!!!
 
Det borde inte vara några problem att spackla mycket tjockare så länge man inte lägger allt på en gång och låter det härda ordentligt mellan varven.
Men enklast i det här fallet är väl att fylla igen med fogskum eller liknande och lämna ett par cm på toppen som man spacklar igen.
 
Betydligt billigare än flytspackel är annars att fylla med finbetong
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur ska du göra för att inte flytspacklet ska rinna iväg ner i gruset? Det är enklare att använda någon finbetong, kakelfix, husfix eller liknande. Enda fördelen med flytspackel är att det är självavjämnande så man får en plan och slät yta, men den egenskapen behövs inte för att fylla upp ett decimeterstort hål...
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.