Hej!

Jag funderar på att köpa ett litet torkskåp till vår lägenhet i fjällen. Det kommer inte att användas för att torka tvätt utan mer torka blöta handskar, strumpor och skidkläder mm.

Jag har tittat på Cylinda TS 110 och Nimo ETS 1100, båda tillverkade av Nimoverken och verkar förutom lite olika design vara i stort sett likadana torkskåp.

Nu till min fråga...

Eftersom jag har begränsat med utrymme där den ska placeras så blir det estetiskt inte så snyggt att dra frånluften till ventilationen eftersom utblåset är placerad på sidorna istället för ovanpå som är det vanliga på fullstora skåp. Är det helt uteslutet att låta luften från frånluftshålet gå ut i rummet? Eftersom det är ett litet skåp så blir det ju mindre fukt än från ett stort skåp men kommer det bli problem? Rummet som luften kommer ut i är på ca 25-30 kvm med normal takhöjd (ca 235 cm).

Tacksam för råd!
 
Kanske bygga ett skåp med en mindre avfuktare i? Jag skulle inte jubla över att få ut all fukt i rummet.
 
Berätta gärna mer, ett skåp är möjligt att bygga på den tänkta placeringen och både el och frånluftsventilation finns tillgängligt om jag får styra över konstruktionen själv. Men det behövs väl både avfuktning (via avfuktare eller frånluft) och värme mednågon typ av termostat och gärna en timer?

Min tanke var att ett så litet skåp inte avger så mycket fukt eftersom det inte får plats så mycket kläder...
 
Sätt en billig kondensavfuktare i skåpet och töm när det behövs. Ju minde volym som ska avfuktas, desto effektivare blir det.
 
kashieda kashieda skrev:
Sätt en billig kondensavfuktare i skåpet och töm när det behövs.
Du tänker i cylinda-torkskåpet?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skulle inte bara en enkel elektrisk handdukstork vara precis det ni behöver?
[bild]
[länk]
Ja kanske det... Får kolla vad som finns som alternativ.
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Skulle inte bara en enkel elektrisk handdukstork vara precis det ni behöver?
Heh, man vill ju inte att huset skall brinna upp... :whistle:
 
LVI's grejer är säkra. Därför säljs de inte på Biltema.
 
Frågan är vart vattnet tar vägen. Med ett mindre utrymme och avfuktare kan du få flytande vatten att hälla ut (eller direkt via slang till avlopp). Med handdukstork hamnar all fukt i inomhusluften.
 
kashieda kashieda skrev:
Frågan är vart vattnet tar vägen. Med ett mindre utrymme och avfuktare kan du få flytande vatten att hälla ut (eller direkt via slang till avlopp). Med handdukstork hamnar all fukt i inomhusluften.
I praktiken borde det bli detsamma med en handdukstork som ett torkskåp med utblås i ett rum. Samma mängd fukt/vatten som ska dunsta ut i luften i rummet. Sen finns det ju frånluftsventilation i rummet men den är j mer ”allmän” än om man leder bort luften med en slang från ett torkskåp.
 
C cpalm skrev:
Heh, man vill ju inte att huset skall brinna upp... :whistle:
Hmm skulle handdukstorkar generellt vara brandfarliga?
 
C cpalm skrev:
Nä, sorry, det var lite skämtsamt med tanke på att @KnockOnWood har lite dåliga erfarenheter av handdukstorkar:
[länk]
Haha se där i fel händer kan va som helst bli livsfarligt
 
K Kodiak skrev:
i fel händer kan va som helst bli livsfarligt
Va! Var det mitt fel menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.