AXS
Det går ju även att kedjegräva spår om du vill slippa gräva.

Kedjegr%C3%A4vareVermer-Viking_3-700x280.jpg
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Vad det gäller VA så finns en bra djupborrad brunn med bra vattenkvalitet redan. Det behövs en ny pump.
P TheStills skrev:
Ligger gästhuset långt ifrån stora huset? Något jag skulle velat ha gjort är just att ha värmepumpen på annan plats än inne i huset. Den är inte helt tyst oavsätt vad dom säger.
Det skulle vara en klar fördel att slippa oljud i huset. Låter det mycket från din? Det är ca 70 meter mellan. Problemet är att det går en liten grusväg över gårdsplanen (servitut) mellan gäststugan/verkstaden och huvudbyggnaden. Att gräva ner en slang är inget större problem, men en kulvert är kanske inte det lättaste under där tänker jag..
Lantlig fastighet med flera byggnader skild från en grusväg, potentiell plats för VA-arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AXS AXS skrev:
[bild]
Cool! Blir sugen bara för att se en sån jobba!
 
M MagHam skrev:
Samma djup som det ska vara men med mindre arbetsinsats. Kräver dock att det inte är för stenigt eller en massa rötter.
Det tror jag inte att det är, sandjord och brist på berggrund..
 

Bästa svaret

En apelsin Mia Orange skrev:
Jag tänkte göra en karta, och funderade på att gräva för minireningsverk, jordvärme, gräva ut krypgrund på båda husen och platta för en liten tillbyggnad samtidigt. Jag tänker att det kanske blir billigare att ha någon som gräver allt samtidigt. Vad tror ni? Går det att få mängdrabatt?
Om inte annat så slipper du ju framkörningsavgifterna då.
SJÄLVKLART ska du leja bort grävandet, och då ta allt på en gång. Har du planer för så mycket grävande lär du krokna även om du är stark som Magnus Samuelsson. Är där mer växtlighet idag än t ex bara gräs, så lär där vara rötter kors och tvärs som kan knäcka även den mest entusiastiske spadsvingare. Tro mig, jag talar av egen erfarenhet.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
S
En apelsin Mia Orange skrev:
Det tror jag inte att det är, sandjord och brist på berggrund..
Du vet att det behövs betydligt mer slang till sandjord när man har jordvärme?
Vi har 2x500m till vårt hus på 250kvm i ett plan.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Vi har ganska stort utrymme utan träd och buskar som nu är en klöveräng. Jag tror att det är relativt lättgrävt, men ska tänka på att det behövs fler meter när det är sandjord.
 
P
En apelsin Mia Orange skrev:
...
Det skulle vara en klar fördel att slippa oljud i huset. Låter det mycket från din? Det är ca 70 meter mellan. Problemet är att det går en liten grusväg över gårdsplanen (servitut) mellan gäststugan/verkstaden och huvudbyggnaden. Att gräva ner en slang är inget större problem, men en kulvert är kanske inte det lättaste under där tänker jag..
[bild]
70 meter? kanske lite väl långt... Du får nog rätt mycket förluster där.. Om inte så blir det nog rätt dyrt.,..
Du tänker nog en kulvert som en stor betongtunnel
Jag tänkte på detta..
https://www.rinkabyror.se/artikel/kulvertror-25-25/

Jo jag tycker det låter rätt mycket när kompressorn går igång och kör. Cirkulationspumpen är det inget problem med dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.