Hej.

Jag har nyss fått höra från en sakkunnig att man i äldre putsade tegelvillor inte kan ha tapet på väggarna invändigt ens ovan mark för att väggen blir så pass blöt vid slagregn att det kommer att mögla bakom tapeten. Stämmer detta verkligen? Vad skall man annars göra. Silikatfärg känns ju överdrivet. Får tilläggas att vi har fixat inomhusventilationen.
 
Tomten finns på riktigt oxå... såklart det inte normalt gör, men det finns nog felkonstruerade hus utan luftspalt som tagit in fukt där det hänt. Men är nog ovanligt.
 
Är huset uppvärmt till normal rumstemperatur så ser jag det som nästan uteslutet ens i felkonstruerade hus.
 
Men med dålig luftventilation av väggen pga t ex möbler framför/emot så kan det bli mögel. Men under de förutsättningarna spelar det nog inte så stor roll vad man har för invändigt väggskikt... eller vad väggen består av.

Vi råkade ut för det i ett hus vi hyrde. När vi flyttade och tog ner bokhyllorna (IKEAs Billy) i vårt arbetsrum så var det mögel i ett hörn. Detta hörn på huset låg åt det håll (sydväst) som vinden nästan alltid ligger på ifrån. Det var dock inget stenhus.
 
R
Oldboy Oldboy skrev:
Vi råkade ut för det i ett hus vi hyrde. När vi flyttade och tog ner bokhyllorna (IKEAs Billy) i vårt arbetsrum så var det mögel i ett hörn.
Har sett det i ett äldre hyreshus , tegelvägg , när dom flyttade så var hela väggen grön , dom hade haft en en hel yttervägg med hyllor och TV på nedre delen
 
R rävlyan skrev:
Har sett det i ett äldre hyreshus , tegelvägg , när dom flyttade så var hela väggen grön , dom hade haft en en hel yttervägg med hyllor och TV på nedre delen
Det känner jag till att det gör. Så var det i vårt hus också när vi köpte det, men då hade det stått möbler mot väggen och inomhusventilationen var obefintlig.
 
Är det ingen som har erfarenhet av att tapet möglar på murade väggar med putsfasad trots adekvat värme och ventilation inomhus?

Besiktningsmannen jag pratade med (om ett annat problem) hävdade bestämt att fukt utifrån kunde samlas bakom tapeten och att det enda som duger i äldre putsade hus är typ silikatfärg. Och nej vi pratar inte om källare.

Det vore skönt att veta innan vi köper hem den dyra fina tapet som vi har tänkt oss.
 
Beror ju lite på vad som finns mer än tegel i väggarna. Är det Puts Tegel Puts eller finns det något mer?

Vi har Puts Lättbetong Puts och lättbetong är väl om något mer "sugande" än tegel, men vi har då aldrig sett något sådant.

Som jag förstår det; Eftersom sten, betong och puts är diffusionsöppna kommer fukten sprida sig i stommen och jämnas ut. Om det regnar väldigt kraftigt på ytterväggen kommer fukten sugas in en bit i väggen, och sedan ventileras ut när det är torrt ute. Om man nu har en väldigt tunn vägg så visst, då kanske det kan bli fukt bakom tapeten, men ni har väl tjockare stomme än 5-8cm? :)
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Mögel på väggar på en våning som inte är källare eller liknande, beror väl oftast på en kombination av köldbrygga och dålig ventilation.

Dvs. det är fuktig inomhusluft som kondenserar på en kall väggyta. Och bakom en soffa, bakom en bokhylla och liknande ställen har man lagom dålig luftcirkulation. Så fuktig luft blir stående där och kyls ned.

Men då är det typiskt på ytan, inte bakom en tapet.

Men sedan kan man kanske spekulera över om det kondenserade vattnet ev. kan sugas in i väggen och ventileras ut på utsidan när man har lämpliga ytskikt, som silikatfärg. Vet inte om det skulle kunna vara en fördel för ytskikt som andas.
 
G Grim Pedersen skrev:
Beror ju lite på vad som finns mer än tegel i väggarna. Är det Puts Tegel Puts eller finns det något mer?

Vi har Puts Lättbetong Puts och lättbetong är väl om något mer "sugande" än tegel, men vi har då aldrig sett något sådant.

Som jag förstår det; Eftersom sten, betong och puts är diffusionsöppna kommer fukten sprida sig i stommen och jämnas ut. Om det regnar väldigt kraftigt på ytterväggen kommer fukten sugas in en bit i väggen, och sedan ventileras ut när det är torrt ute. Om man nu har en väldigt tunn vägg så visst, då kanske det kan bli fukt bakom tapeten, men ni har väl tjockare stomme än 5-8cm? :)
Vi har en rejäl tegelstomme, dubbla lager tegel med hålrum i mellan, puts tegel puts.
 
F Fixerskan skrev:
Hej.

Jag har nyss fått höra från en sakkunnig att man i äldre putsade tegelvillor inte kan ha tapet på väggarna invändigt ens ovan mark för att väggen blir så pass blöt vid slagregn att det kommer att mögla bakom tapeten. Stämmer detta verkligen? Vad skall man annars göra. Silikatfärg känns ju överdrivet. Får tilläggas att vi har fixat inomhusventilationen.
Det kändes som en lite onödigt väl tilltagen generalisering från den sakkunniges sida. Det går väl inte att säga bara utifrån att det är putsad fasad. Typ av färg och framför allt väggens uppbyggnad för övrigt spelar ju stor roll.

Jag gissar på att det finns tusentals putsade hus som inte har problem.
 
F Fixerskan skrev:
Vi har en rejäl tegelstomme, dubbla lager tegel med hålrum i mellan, puts tegel puts.
Svårt att se hur vattnet ska ta sig genom putsen, teglet, luftspalten, ett till lager tegel och sedan vattenskada tapeten.
 
R
Puts -tegel - luft -tegel -puts , finns det luftningsöppningar i fasaden , normalt med fasadtegelväggar är det urskrapat mellan vertikala fogar ca 1 meter mellan varje öppning , har ni öppningar för avluftning ,
Hur är det med anslutning takfoten - väggen , det ska vara öppet där så det kan lufta ur luftspalten i väggen , många ggr så
isoleras det och då kan det hindra rörelse på luften
Det här är bara en tankegång och som jag har sett i hus tidigare
 
Det finns inga luftningshål utvändigt vad jag har sett. Förra ägaren har fyllt luftspalten med lösa frigolitkulor. Fanns det luftningshål så har han gissningsvis stängt dem.
 
R
Det var bara en tanke , finns det ventilation och inget står tätt mot väggen så möglar det inte bakom en tapet , en som jag vet hade en skinnsoffa stående i ett hörn dikt vägg i mååånga år ( , och drog aldrig fram den . vad jag förstår ) hade mögel på väggen vid flytt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.