Hej,

jag upptäckte att jag fått samma problem som KTEA beskriver här http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=26987/0#0, d.v.s att man ser svarta fläckar på insidan av ett råspont tak. har konstaterat att det på vissa ställe läcker igenom pappen så mycket att det droppar på insidan. (kan dock inte se att där är något hål >:().

Min plan är dock nu att riva bort pappen för att kolla råspånten och sedan slänga på ny pappp och pannor mer eller mindre direkt. misstänker dock att där kommer att vara en hel del svarta fäckar.

Vad ska man vara uppmärksam på? om det är svarta fläckar och partier - bör man byta planken då eller räcker det med att man får det tort igen och sedan blir det inte mer av det.
 
Jag har resonerat som att svart trä tar jag bort och prickar behandlar jag.
 
Glömde nämna att det är ett nybygge.

Undersökte lite närmare igår och såg att det såg rätt illa ut.

Många av planken har slagit sig. Är det någon som vet om det någonsin blir bra igen eller det är till att köra till brädgården och köpa nytt.

Det svarta (grön-svart) är abslout mer än prickar. det är mer som om hela ådror i träet har bytat färg.

Finns det hopp om livet? Just nu känns det lite tungt med allt dj-a regn. Är ju inte torrväder överhuvudtaget.

//Tomas
 
Är det virke som ligger på marken? Jag vet inte vad praxis är generellt, men jag har som princip att aldrig montera mögligt virke. Men det är ju bara lilla jag.
 
Nej det sitter på plats på taket täckt med papp. Pappen tänker jag oavsett ta bort och ersätta för den verkar ju inte så bra, men jag vet inte hur jag ska göra med råsopnten.


//Tomas
 
Nytt hus????? :surprised: :surprised:
 
"Glömde nämna att det är ett nybygge. "

jepp, dock inte ett boningshus utan en carport med förråd.

//Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.